Vi funderar på att köpa ett hus byggt på 90-talet. Huset har gjuten platta och i en del av köket, så sluttar golvet, vet ej hur mkt, men det rör sig om någon cm. Så pass mycket iaf att min man märkte det direkt han klev in i köket. Mäklaren säger att säljaren sagt att golvet alltid sluttat sedan plattan gjutits på 90-talet och att det aldrig lett till några problem mer än estetiska. En besiktning är gjord och besiktningsmannen listade det som ett inte allvarligt problem. Min fråga är om man på något sätt kan utreda hur stort problem detta är? Hur vet vi att säljaren talar sanning om att det inte är några problem? Huset har varit på marknaden ganska länge, men i dessa tider är det väl inte så konstigt heller. Vi kommer självklart att besikta huset själva också, men vill inte lägga de pengarna om ett sluttande golv är en stor risk och det inte går att åtgärda.
 
Vad är "problemen" du ser framför dig då? Att nåt skulle vara fundamentalt dåligt eller att nån ska ramla?
 
S Stefan1972 skrev:
Vad är "problemen" du ser framför dig då? Att nåt skulle vara fundamentalt dåligt eller att nån ska ramla?
Att något skulle vara fundamentalt dåligt med konstruktionen av huset och orsaka sprickor och dyligt som kostar massa pengar att åtgärda (om det ens GÅR att åtgärda). En filosofisk fråga är ju också om någon är villig att köpa ett hus med ett sluttande golv, men den frågan är nog svår att få svar på här 😀
 
Troligen ingen fara om defekten funnits sedan 90-talet. Men intressant om hela huset lutar eller bara köket? Påverkar ju rätt mycket! Har en Kusin som har ett hus med 25cm höjdskillnad på 13m... Där lutar hela plattan...
 
  • Wow
39x och 3 till
  • Laddar…
J jojjo82 skrev:
Att något skulle vara fundamentalt dåligt med konstruktionen av huset och orsaka sprickor och dyligt som kostar massa pengar att åtgärda (om det ens GÅR att åtgärda).
Är det "bara" köket som golvet lutar en cm kan man ju åtgärda det genom att flytspackla golvet om ni gör om köket. Det är ju inte allt för dyrt, givet att vi inte vet hur stort köket är, men kan ge höjdskillnader mot andra delar av huset.

Så länge det inte finns några uppenbara sprickor i huset som tyder på att det rört sig nyligen är det nog rätt liten risk att säljaren ljuger och i så fall är det ju rent estetiskt, om än irriterande.
J jojjo82 skrev:
En filosofisk fråga är ju också om någon är villig att köpa ett hus med ett sluttande golv, men den frågan är nog svår att få svar på här 😀
Tja, det låter ju som att ni är det iallafall. :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Maxizor Maxizor skrev:
Troligen ingen fara om defekten funnits sedan 90-talet. Men intressant om hela huset lutar eller bara köket? Påverkar ju rätt mycket! Har en Kusin som har ett hus med 25cm höjdskillnad på 13m... Där lutar hela plattan...
Wow! typ 1dm per 5m?
Det är nästan imponerande att de lyckats få till det. Är det "bara" plattan som lutar så mycket, eller lutar hela huset? Måste ju nästan bli problem med överhäng på väggar i så fall.
 
Jag skulle letat efter tecken på sättningar, sitter fönster som dom ska, går dom att öppna som tänkt, är taket rakt (i våg), finns det några sprickor i innerväggar, fasad, grundsockel.

Om inte så borde det inte vara värre än att leva med det alternativt typ flytspackla för att få det i våg (kräver ju dock troligtvis att köket görs om)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Att golvet lutar är inget direkt problem och lätt att åtgärda vid nästa köksrenovering/golvläggning.

Varför det lutar, kan vara ett problem. Om det beror på en pågående sättning så kan det bli värre, plattan kan ha/få sprickor. Eftersom ni nu känner till felet kan det kanske krävas en djupare undersökning från er, en obehaglig överasking senare som ni borde upptäckt, kan då kanske inte läggas på säljaren.

Ett enkelt steg kan vara att få skriftligt på att nivåskillnaden funnits sen start och inte rört på sig. Om säljaren knorrar om det, finns det anledning att kolla närmare på orsaken. Troligen är det ju som säljaren säger ändå och ingen fara mer än att ni stör er på det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Wow! typ 1dm per 5m?
Det är nästan imponerande att de lyckats få till det. Är det "bara" plattan som lutar så mycket, eller lutar hela huset? Måste ju nästan bli problem med överhäng på väggar i så fall.
Hela plattan / huset lutar... Kanske bara är 20cm men oavsett lutar rätt bra iaf... Huset sjönk när de började spränga för motorvägen ca 1km bort... Men min kusin köpte det "lutande"...
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Stort tack för alla era svar! Vi kommer kontakta en besiktningsman för att göra en genomgång av huset och detaljerat kolla på golvproblematiken.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ett hus som börjar luta 20cm för att man sprängt 1km bort skulle jag inte köpa. Bara så där generellt...

//
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J jonte0 skrev:
Ett hus som börjar luta 20cm för att man sprängt 1km bort skulle jag inte köpa. Bara så där generellt...

//
Lutande hus lär väl ha fått en ännu svårare marknad efter E6:an och "små oskyldiga sprängningar" där. Man undrar ju om nästa steg för det där huset är just att det reser iväg.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Ett "nytt" hus som lutar hade jag starkt undersökt och sett över lösningar för. Allt efter 70-talet vill åtminstone jag skall vara "rakt".

Med det sagt bor jag i ett hus från 1850-talet där det snarare är svårt att hitta någon kvadratmeter som inte lutar. Men där hör det liksom lite mer till. Kan vara ett helsicke att få till mönsterpassning på tapeter och golvsocklar och annat. Inte att tala på att ställa möbler på vissa platser. 😬
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
J jojjo82 skrev:
Vi funderar på att köpa ett hus byggt på 90-talet. Huset har gjuten platta och i en del av köket, så sluttar golvet, vet ej hur mkt, men det rör sig om någon cm. Så pass mycket iaf att min man märkte det direkt han klev in i köket. ***Mäklaren säger att säljaren sagt att golvet alltid sluttat sedan plattan gjutits på 90-talet *** och att det aldrig lett till några problem mer än estetiska.
Vad är i så fall förklaringen till att detta inte åtgärdats efter efterföljade besiktning? Finns ingen möjlighet att detta bara kan passera.
 
Bor i en 85 kvadrats enplansvilla med liknande problem som byggdes 1990 i bostadsrätts-villa-bubblan.

Hela plattan är som en kulle på mitten. Dom skakade aldrig ut betongen så det vart som en "sockerkaka" med en topp på mitten av limp-formen. Alla hörn av plattan dippar 5-9cm. Dock står väggarna på en plint eller vad man ska säga så väggarna är raka. Allt skulle naturligtvis ha snyggats till innan golvskivorna lades på men....det hände aldrig.

Har man garderoberna på ben och en hängskena/skruvad regel i väggen som garderoberna hänger/stå på så märker man det aldrig. Gör man en ram/golvsockel av 2"4 för 5 garderober, som jag gjorde initiellt, så blev man minst sagt förvånad när man lade den raka ramen i hörnet och det glipade 8cm.
Tänk om och gör rätt vart principen av det och garderoberna istället fick en regel på väggen att stå på samt ben.

Hade en byggare, numera mäklare, på besök för något år sedan. Han märkte "sockerkakan" direkt när han klev in. Jag hade inte tänkt på det på 15 år som jag bott här, att hela plattan är felformad. Entren är på mitten av långväggen och man går som i en uppförsback när man kliver rakt in i huset och sedan lutar det utför där köksbordet står vid den andra långväggen.

En anna kul grej.....kylskåpen i köket står mitt på plattan i princip. Fick palla dom 2cm i bakänden för att främre justeringarna räckte inte till för att få skåpen i plan. Dörrarna slogs igen så att mjölktetrorna föll ur dörr-facken....så det lutar åt alla håll....

Lite intressanta "problem" är det ju men inget som gör att husets värde eller hållbarhet försämras...tycker jag i alla fall. Jag skulle vara mer irriterad på lutande väggar och rena fusk-konstruktioner än en ojämn platta.
 
  • Wow
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.