Är intresserad av ett hus som är ute till försäljning. Huset har frånluftsvärmepump och har haft ett rörligt elavtal. Kostnad per år enligt säljaren är 31.000kr.
Årlig elförbrukning ligger på 10400 kWH/år.

Är 31.000kr dyrt eller rimligt?
 
  • Gilla
birgitta hansson1
  • Laddar…
K Kebbis21 skrev:
Är intresserad av ett hus som är ute till försäljning. Huset har frånluftsvärmepump och har haft ett rörligt elavtal. Kostnad per år enligt säljaren är 31.000kr.
Årlig elförbrukning ligger på 10400 kWH/år.

Är 31.000kr dyrt eller rimligt?
Tycker det inte är dyrt men sedan kan man säkert få ett bättre avtal om man letar.Stort +är ju förbrukningen men lika där .är det inkl hushålsel medräknat.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Priset säger ingenting om vad som är rimligt. Min kusin fastnade i elavtal som kostade 6kr/ kWh.

Det som är intressant är årlig förbrukning kWh.

Är det en elpanna eller kommer värmen av huset från något annat?
 
  • Gilla
JuliaUppsala och 11 till
  • Laddar…
Vad spelar egentligen priset för roll? Drygt 10 000 kWh i årsförbrukning för en villa är ju i det lägre spannet. Är det endast uppvärmning, eller ingår även hushållsel?
 
  • Gilla
Lex T och 8 till
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
Vad spelar egentligen priset för roll? Drygt 10 000 kWh i årsförbrukning för en villa är ju i det lägre spannet. Är det endast uppvärmning, eller ingår även hushållsel?
Ingår hushållsel.
 
  • Gilla
Sgtwimes och 1 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Tycker det inte är dyrt men sedan kan man säkert få ett bättre avtal om man letar.Stort +är ju förbrukningen men lika där .är det inkl hushålsel medräknat.
Hushållsel inräknat.
 
K
K Kebbis21 skrev:
Är intresserad av ett hus som är ute till försäljning. Huset har frånluftsvärmepump och har haft ett rörligt elavtal. Kostnad per år enligt säljaren är 31.000kr.
Årlig elförbrukning ligger på 10400 kWH/år.

Är 31.000kr dyrt eller rimligt?
Stirra dig inte blind på vad säljarens kostnad har varit.
Kolla på kwh/ år i stället om du jämför olika hus.
 
  • Gilla
Magsun och 11 till
  • Laddar…
K Kebbis21 skrev:
Ingår hushållsel.
Jag skulle snarare fundera på om 10 MWh, inkl. hushållsel, snarare känns lite väl lite för en villa, givet att frånluftsvärmepump inte är det mest effektiva sättet att värma ett hus.

Hur stort är huset? I vilken del av landet? Är tidigare ägare en gammal gubbe som kört 17 grader och fleecetröja inomhus på vintern? Etc. Har frånluftsvärmepumpen stått för all uppvärmning, eller har det behövts komplettera med elpatron under vintern? Behöver ni själva börja komplettera med elpatron pga andra förutsättningar (barn, hustru, etc) så springer det snabbt iväg.
 
  • Gilla
  • Haha
ulfem och 6 till
  • Laddar…
10 MWh el per år är mer eller mindre standard för en modernt byggt familjevilla med dagens frånluftsvärmepumpar.
 
  • Gilla
Nyfniken och 9 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
10 MWh el per år är mer eller mindre standard för en modernt byggt familjevilla med dagens frånluftsvärmepumpar.
Ink hushållsel?

Jag har 10MWh bara i hushållsel.
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
H-Thomasson och 12 till
  • Laddar…
Normal hushålls-el för en familj är ca 5000 kWh/år. Uppvärmning och varmvatten av ett nybyggt småhus (kataloghus) ca 5000 kWh/år.
 
  • Gilla
eriksaaf och 1 till
  • Laddar…
K Kebbis21 skrev:
Är intresserad av ett hus som är ute till försäljning. Huset har frånluftsvärmepump och har haft ett rörligt elavtal. Kostnad per år enligt säljaren är 31.000kr.
Årlig elförbrukning ligger på 10400 kWH/år.

Är 31.000kr dyrt eller rimligt?
Det där går att få ner till omkring en tredjedel, om man väljer ett bra avtal.
Låter som de haft ett anvisningsavtal, de brukar var riktigt dyra.

Teckna ett elavtal med något elbolag så blir det billigare.
 
M mattoys skrev:
Det där går att få ner till omkring en tredjedel, om man väljer ett bra avtal.
Låter som de haft ett anvisningsavtal, de brukar var riktigt dyra.

Teckna ett elavtal med något elbolag så blir det billigare.
Visa mig ett sånt avtal. Bara fasta kostanden för abonnemanget, elskatt, elcertifikat och överföringsavgiften ligger på ca 1:- inklusive moms. Ska man komma ner till ca 10 000:- för ca 10 000 kWh måste alltså själva elhandeln vara gratis.
 
  • Gilla
olyckligaolle och 15 till
  • Laddar…
Ett hus som går runt på 3000 kWh . Jag köper det direkt om vi pratar normal boendeyta ca 150kvm.

Jag räknar med ca 25-30000 kWh på mitt.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
Nu har jag bergvärme, så kanske inte fått vara med i diskussionen...
Men förra året hade vi knappt 10 MWh i förbrukning. Kostnaden inkl elnät landade på ca 27000 kr för hela året, med timpris.

Det jag vill säga är att om förbrukningen är trovärdig så stämmer även kostnaden någorlunda.
 
  • Gilla
Jotsat och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.