Jag har byggt en öppningsbar isolerad låda för att ha pump till ett utespa. Luckan öppnas helt +90 grader och lutas mot kanten (se streckad linje). Tanken är att klä luckan med takplåt (svart område i bilden, men jag har ingen bra lösning för att få det regntätt vid gångjärnen till (höger inringat i bilden). Tänkte först takpapp som började i trälådan till höger och "låg över" plåten men det kommer nog inte att hålla efter ett antal vikningar. Tacksam för ideer o bilder.

Förenklad, pixlad bild av en klassisk mekanism; vridmoment eller kraft överförs via en hävstång eller vev.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mats-S
N NiBaBaD skrev:
lutas mot kanten
Ta bort kanten som stöd och använd en typ stålvajer istället som håller luckan när den är öppen. Då kan du göra ett tak som täcker hela luckan med gångjärn ytterst på kanten. Dessutom ska du göra en lutning på luckan/taket åt höger så att vattnet rinner av säkert.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Ta bort kanten som stöd och använd en typ stålvajer istället som håller luckan när den är öppen. Då kan du göra ett tak som täcker hela luckan med gångjärn ytterst på kanten. Dessutom ska du göra en lutning på luckan/taket åt höger så att vattnet rinner av säkert.
Tack för svar. Ja luckan lutar lite för att få avrinningen. Även om jag sätter gångjärnen längst in så kommer ju problemet med vatten att finnas, dvs att det rinner ner i konstruktionen. jag behöver ju skapa någon form av regnskydd över eller på den delen. Jag tänker mig typ en kappa eller liknande, eller tänker jag helt fel?
 
Inga andra som har några kloka ideer hur man kan lösa detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.