S
Dags att gjuta ett fundament i gräsmattan. Ett gjutrör kommer att användas, 30 cm i diameter och drygt 1 meter långt/djupt. Räknar med att framförallt möta jord men också grus.

Spadar av ett par olika modeller – och med spettet redo – blir verktyg yes.
Men funderar också på om det finns något smart, verktyg eller metod, för att slippa att gräva ett onödigt stort hål – i längd och bredd. Det rör sig som sagt om ett ganska djupt hål och det vore smutt att inte behöva gräva en massa runtikring bara för att komma ner på rätt djup (att själv få plats, få svängrum).

🤔
 
Du behöver en stolspade/stolpgrävare. Kolla om det går att hyra, för de är dyra vad jag minns.

Gul och svart skjutfjäder, trädgårdsverktyg, långa handtag, metallspets, isolerad, vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jordborr borde funka.
 
Du kan ju samtidigt skjuta ner gjutröret i gropen allt eftersom du gräver hålet. Lite som när man staplar cementrör på varandra för handgrävda brunnar.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Skurupsborren!
 
F
MathiasS MathiasS skrev:
Skurupsborren!
Han är minst sagt knepig med sin försäljning. Sist jag kollade var det endast avhämtning.
 
F
S Spanarn10 skrev:
Dags att gjuta ett fundament i gräsmattan. Ett gjutrör kommer att användas, 30 cm i diameter och drygt 1 meter långt/djupt. Räknar med att framförallt möta jord men också grus.

Spadar av ett par olika modeller – och med spettet redo – blir verktyg yes.
Men funderar också på om det finns något smart, verktyg eller metod, för att slippa att gräva ett onödigt stort hål – i längd och bredd. Det rör sig som sagt om ett ganska djupt hål och det vore smutt att inte behöva gräva en massa runtikring bara för att komma ner på rätt djup (att själv få plats, få svängrum).

🤔
Vad skall du ha det gjutna fundamentet till som gör att det måste ner en meter? Det blir ju ungefär 170kg betong/hål.
 
F fsn skrev:
Han är minst sagt knepig med sin försäljning. Sist jag kollade var det endast avhämtning.
Ok ja det är länge sedan jag köpte min, men borren är väldigt bra!
 
Jag har aldrig "grävt" med sådana där borr, men tänker spontant att det är superbra om det är ren jord eller liknande. Men normalt sett stöter man alltid på mer eller mindre stora sten varpå man ändå tvingas att gräva ett mycket större hål än man ändå hade tänkt sig... 🤔
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
F
M martinradbo skrev:
Jag har aldrig "grävt" med sådana där borr, men tänker spontant att det är superbra om det är ren jord eller liknande. Men normalt sett stöter man alltid på mer eller mindre stora sten varpå man ändå tvingas att gräva ett mycket större hål än man ändå hade tänkt sig... 🤔
Skurupsborren är jävligt bra på att lirka upp rätt stora stenar faktiskt. Sen kan det hända att man får hå ner med ett spett och hjälpa nåt loss.
 
F
MathiasS MathiasS skrev:
Ok ja det är länge sedan jag köpte min, men borren är väldigt bra!
Haft min rätt länge med. Används inte ofta men jag kommer aldrig göra mig av med den.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.