Hej! Bor i ett hus med 2/3 under marken murad grund/källare som består av en yttre putsad mur av typ betong. Den syns delvis till vänster i bild. Syllen står på denna och den är i fint skick.
Innanför denna finnes ett lager bruk som är ganska torrt och innerst ett murat lager av någon sorts slaggsten. Blocken är ca 7cm tjocka och har ca 25x25cm höjd/bredd.

slaggblocken verkar inte bära upp någon vikt och jag har svårt att se att de skulle isolera nämnvärt. Kan de vara något murartekniskt att undvika fukt eller saltutgjutning eller liknande?
Någon som kan bringa klarhet?
 
  • Grovt betongyta nära en slät vägg, detaljer i byggmaterial med ojämn textur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Det där är väl helt vanliga lecablock där det finns just 7 cm tjocklek som standarddimension. Det verkar konstigt dock om de är 25x25 cm.

Ingen aning om varför man skulle gjort sådär. Leca isolerar en del och man kanske ville undvika annan isolering i en källare?
 
Hej! Bilden kanske är dålig men blocket är tydligt duvblå med svart och mörkblåa ”glasiga” stenar i! Men det kanske faktiskt är tänkt som isolering!
 
tommib
Då kanske det är slaggsten då och förklaringen kanske är att det var gratis?
 
Jag hade liknande i min källare; ytterst en grov murad mur som är stommen till huset och innanför en slät vägg murad av blåbetong. Den inre "väggen" hade kommit till senare, i mitt fall gissar jag att det var för att kunna få en helt slät vägg istället för grundmuren. I mitt fall har jag rivit bort blåbetongen eftersom den utsöndrade radon och putsade grundmuren istället.
 
  • Gilla
Knarket
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Jag hade liknande i min källare; ytterst en grov murad mur som är stommen till huset och innanför en slät vägg murad av blåbetong. Den inre "väggen" hade kommit till senare, i mitt fall gissar jag att det var för att kunna få en helt slät vägg istället för grundmuren. I mitt fall har jag rivit bort blåbetongen eftersom den utsöndrade radon och putsade grundmuren istället.
Har du bild på blåbetongen? Som jag förstår är det inte samma sak som slaggsten men hade varit intressant att se!
 
Knarket Knarket skrev:
Har du bild på blåbetongen? Som jag förstår är det inte samma sak som slaggsten men hade varit intressant att se!
Har kört iväg allt till skroten men de såg ut precis som på den här bilden https://radea.se/blog/2015/02/10/blabetong-vad-ar-det/
De är väldigt lätta och mina var 7 cm tjocka och i två olika storlekar som hade använts för att mura upp innervägg innanför ytterväggen. Jag har rivit ut allt och putsat upp grundmuren istället.
 
Det var vanligt att tjära insidan på den bärande betongväggen med koltjära och så lämna några centimeters luftspalt och innanför det mura en tegelvägg ofta murad på kant. Dels för att få väggar utan kletig koltjära och dels för att få ens litet isolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.