P PrimroseSwedes skrev:
Det kan tilläggas att vi redan har ritningar från en bra arkitekt och kommer ha konstruktionsritningar via arkitekten också som han jobbar med.

Vi behöver bara någon som bygger huset, och därför kontaktade vi WN. Plus, Swedbank kräver en totalentreprenad, så man kan inte heller jobba som egen byggherre.
WN kommer göra om och anpassa era ritningar till deras byggmetod er och fabrik. Och så gäller det att va jävligt med för att hitta ändringar man inte gillar....

Kräver de verkligen totalentreprenad? Vi fick inte lån då vi ville bygga lösvirke, knappt ens med Fiskarhedenvillan. Men entreprenaden var inte lika viktig. Total går ju inte om ni redan har ritning....
 
V Villa2024 skrev:
I sydöstra Stockholm så vägrar Willa Nordics projektledare att bygga med totalentreprenad utan övertalar kunderna att delad entreprenad är en mycket förmånligare lösning.
Willa Nordic bestämmer sen vilken markentreprenör respektive byggentreprenör som gäller och priset från byggentreprenören får du inte förrän tidigast några veckor innan huset kommer så att du inte ska ha en chans att ta in något eget alternativ.
Du får ett ungefärligt pris från byggentreprenören när du signerar med Willa Nordic men det priset kan sen gå upp med flera miljoner utan att något egentligen har hänt med huset sen du fick första offerten.

Det gäller som sagt att ha väldigt goda marginaler om man bygger med Willa Nordic. Räkna med åtminstone +20% extra för tillval och oväntade utgifter som dyker upp längs vägen.
Att måla med annan färg än vit kostar tex 50-100tkr extra i arbetstimmar för en 180kvm villa. Extra arbete för att lägga andra plattor i badrummen än standard 15x15 och 30x30 sticker också iväg 50-100tk utöver kostnaden för material.

Det blir många bäckar små. Att hamna under 40 000 kr/kvm är bara att glömma tyvärr. 🙁
Håller 100 % med dig i uppfattningen att man upplever noll val och alltför sena besked.

(Gahhhhh va jag hatar Willa Nordic. Fast det ska kanske va en annan tråd...)
 
  • Gilla
Villa2024
  • Laddar…
K karlbrutal skrev:
Låter dyrt. Mina föräldrars hus kostade 1500 kr/kvm.
Byggt i wellpapp?
 
  • Gilla
  • Haha
Arisalo och 2 till
  • Laddar…
P PrimroseSwedes skrev:
Det kan tilläggas att vi redan har ritningar från en bra arkitekt och kommer ha konstruktionsritningar via arkitekten också som han jobbar med.

Vi behöver bara någon som bygger huset, och därför kontaktade vi WN. Plus, Swedbank kräver en totalentreprenad, så man kan inte heller jobba som egen byggherre.
Jag hade mina pengar och affärer i Länsförsäkringar bank.
Började för 5 år sen att sälja mitt gamla hus och planera för nybyggnation i lösvirke med lokala aktörer.
Lf var inte jätte intresserade och jag krusar aldrig, tog kontakt med en lokal fristående sparbank som löste allt på nån vecka.
Flyttade in i mitt nya hus för 3 år sen.
1 års planering och 1 års byggande.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Känns som att priser är nästan ocker.
Vi har byggt ett enplanshus med garage hopbyggt.
Totalt blev det 240 kvm.
Inklusive tomt, anslutnigsavgifter, mm så landade vi på strax över 25 tkr/kvm.
Lösvirke med lokal snickare.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
R Rulf.K skrev:
Lite snabbt av mig, men oavsett finns det flertalet hus inkl. tomt för under 30,000:-/m2, inflyttningsklart.

[länk]
TS bor och vill bygga i Stockholm. Jag tog en titt på Hemnetkartan du länkade till och finner bara några få nybyggen i Stockholmaförorter som även de ligger en bra bit bort från närförortena, titt exempel:

Trångsund 7 995 000 för 149 m2 53 600 kr/m2
Älta 10 595 000 för 158m2 67 000 kr/m2
Värmdö 11 995 000 för 190m2 63 100 kr/m2
Vallentuna 8 910 000 för 137m2 65 000 kr/m2

Kom ihåg att ovanstående priser inkluderar tomtmark, därför ligger de totalpriset bra bit ovanför de kostnadsintervall för nybyggen som finns nämnda i tråden övan.
 
  • Gilla
Skymag och 1 till
  • Laddar…
G Gillar att bygga skrev:
Trångsund 7 995 000 för 149 m2 53 600 kr/m2
Älta 10 595 000 för 158m2 67 000 kr/m2
Värmdö 11 995 000 för 190m2 63 100 kr/m2
Vallentuna 8 910 000 för 137m2 65 000 kr/m2
G Gillar att bygga skrev:
TS bor och vill bygga i Stockholm. Jag tog en titt på Hemnetkartan du länkade till och finner bara några få nybyggen i Stockholmaförorter som även de ligger en bra bit bort från närförortena, titt exempel:

Trångsund 7 995 000 för 149 m2 53 600 kr/m2
Älta 10 595 000 för 158m2 67 000 kr/m2
Värmdö 11 995 000 för 190m2 63 100 kr/m2
Vallentuna 8 910 000 för 137m2 65 000 kr/m2

Kom ihåg att ovanstående priser inkluderar tomtmark, därför ligger de totalpriset bra bit ovanför de kostnadsintervall för nybyggen som finns nämnda i tråden övan.
Ja, typ 5 miljoner tomt och 3,5 miljoner i hus. Kika typ Solid 194 från Hjältvadehus, totalkostnad på ca 20,000:-/ m2.
 
Du killgissar fram ett räkneexempel som stöder din tes att det går att bygga nya villor för 20 000:-/m2 i Stor-Stockholm. Det stämmer generellt inte, men extrema undantag kanske går att hitta.

I de kommuner som jag tog fram för att exemplifiera så finns idag tomter att till salu i det huvudsakliga intervallet från strax under 2 miljoner upp till drygt 3 miljoner (kolla själv på Booli eller Hemnet). Värmdö har många tomter med högre priser, det beror på att det finns många fina sjönära lägen och att det är en väldigt attraktiv kommun att bo i eller att ha ett fritidshus i.

Med ditt eget exempel hamnar då byggkostnaden för ett hypotetiskt nybygge av Hjältevadshuset du tog som exempel på drygt 28 000 kr/m2 (ett stort hus blir billigare per m2). I detta räkneexempel antog jag att tomten köptes för 3 miljoner. För en mer genomsnittlig tomt som kostar 2,5 miljoner landar byggkostnaden på knappt 31 000 kr/m2.

I ovanstående exempel får man en låg standard på material, inredning och kök, vitvaror mm. Med tillval och mera premium utförande kommer man snabbt upp till 30-35 tusen kr/m2 eller mer.
 
G Gillar att bygga skrev:
Du killgissar fram ett räkneexempel som stöder din tes att det går att bygga nya villor för 20 000:-/m2 i Stor-Stockholm. Det stämmer generellt inte, men extrema undantag kanske går att hitta.

I de kommuner som jag tog fram för att exemplifiera så finns idag tomter att till salu i det huvudsakliga intervallet från strax under 2 miljoner upp till drygt 3 miljoner (kolla själv på Booli eller Hemnet). Värmdö har många tomter med högre priser, det beror på att det finns många fina sjönära lägen och att det är en väldigt attraktiv kommun att bo i eller att ha ett fritidshus i.

Med ditt eget exempel hamnar då byggkostnaden för ett hypotetiskt nybygge av Hjältevadshuset du tog som exempel på drygt 28 000 kr/m2 (ett stort hus blir billigare per m2). I detta räkneexempel antog jag att tomten köptes för 3 miljoner. För en mer genomsnittlig tomt som kostar 2,5 miljoner landar byggkostnaden på knappt 31 000 kr/m2.

I ovanstående exempel får man en låg standard på material, inredning och kök, vitvaror mm. Med tillval och mera premium utförande kommer man snabbt upp till 30-35 tusen kr/m2 eller mer.
Är det inte så att vi pratar om olika saker dvs jämför äpplen med päron i den här tråden!?

Generellt sätt är det väl så att när hustillverkare uppger ett kvm pris på hus på deras olika husmodeller så är det enbart ett kvm pris på det färdigställda huset, vilket inte inkluderar tomt priset som kan variera extremt stort runt om i Sverige.

På det här forumet finns det en jämförelse mellan en mängd olika hustillverkare där de får uppge olika kvm priser eller prisspann för olika hus modeller i deras modell utbud.

Själv är vi igång och bygger med Myresjöhus ett 2-plans hus på 200kvm med 3st badrum som kommer stå färdigt mitten 2024 där vi har lagt på tillval på ca 900 000kr till ursprungs standarden och hamnar på en kostnad med färdigställt hus på 22 500 kr per kvm. Därför tror jag många reagerade på TS uppgift att WN hade gett de ett pris på 40 000kr per kvm vilket jag själv tycker är extremt högt prissatt.

Givetvis förstår väl de flesta att det skulle bli svindyrt att bygga sjö/havsnära i typ Stockholmsområdet eller Göteborgsområdet på attraktiva områden då totalkostnaden för färdigt hus med tomt och allt tillhörande kan nå astronomiska summor. Men det borde vara irrelevant då WNs pris indikation enbart borde handla om själva huset och inget annat precis som övriga tillverkare gör när de anger ett kvm pris.

Är medveten om att det dock skulle kunna vara så att WN i sitt svar till TS har inkluderat ett generellt fiktivt tomtpris för Stockholmsområdet. I så fall är WNs pris fullt rimligt kanske nästan billigt. Dock har jag svårt att tro att det är så då branschstandard är att man ger ett kvm pris för enbart det färdiga huset och inget mer.
 
  • Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
En gnutta off topic, men lite info till er som planerar att bygga i närtid. ALLA husfabrikörer, prefabfabriker och de flesta entreprenörer har dåligt med jobb eller inga alls just nu. Många fabriker varslar personal, några kommer gå omkull. Mina tipps är således att pruta friskt, ställa flera lev. mot varandra och förvänta er lägre priser än vad som varit standard sista året.

Och viktigare än på många år, betala inget i förskott. Dvs. betalplaner där pengar skall betalas för "start projektering" och liknande skall inte godtas. Gäller såväl till husföretag som byggare. Det är kundens marknad för stunden.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
En anledning till att slutresultatet med Willa Nordic blir väldigt dyrt är för att de använder så många underentreprenörer. I vårt fall så anlitade WN en huvudentreprenör som anlitar en byggare, som anlitar en elektriker, som anlitar en annan elektriker eftersom de själva inte hade tid. Dvs 5 led med olika entreprenörer ner till den som faktiskt gör jobbet. Och varje led ska ha sina 10-20%.

Vi har tagit upp problemet med Willa Nordic men de blir bara irriterade över att vi ifrågasätter deras modell.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
ALLA hustillverkare skryter med att de har ”hög standard” från start inkluderat. Nåväl kanske inte Älvsbyhus men men…

Det ni ska veta ni som inte byggt hus innan är att affärsmodellen, oavsett vad tillverkarna säger, är att det är just tillvalen som man många ggr inte kan avstå från som de tjänar mycket pengar på - kakel, kök, elinstallation mm!

Vi byggde med TE detta året och huset stod klart exakt på datumet (konstigt nog) i slutet av Juni med endast några mindre kosmetiska fix som behövdes efter inflyttning.
Kostnad 24.5ksek/kvm 4,25msek på 175 1.5 plans hus.

Bra standard med OSB i alla väggar, kök ballingslöv, dubbla badrum med dusch helkaklat mm. 50k extra kakel, 50k kök, 120k el i tillval.
2.30 höga fönster 3m breda uppe nere, 2.50 takhöjd nere 2.40 uppe. Golvvärme även ovanvåning (inga element! Snyggast!) gipsat tak övervån. Kamin. Senaste VP från Nibe S735

Men jag var ganska tydlig från början att vi ville ha ett enkelt robust hus utan massa lull lull.
I TE så ingick gjuten platta från flisbädd upp.
Jag gjorde själv markarbetena ca 350k med VA el och schakt. Men formning och uppåt stod de för.
Man får ha koll på även en TE och ifrågasätta vissa UE men överlag funkade mycket bra.
Mindre tillverkare 30-40 hus per år. Bygger i fabrik reser på plats. Ritat efter egna önskemål alltså inget katalog hus. Vi är så nöjda vi kan bli hittills.
 
Akta er för Willa Nordics delade entreprenad, som de kör med i södra Stockholm. Entreprenören, som WN handlar upp till dig, gör inget annat än att ta in underentreprenörer som gör jobbet och lägger själv på 15% på allt. Entreprenören och Willa Nordics projektledare verkar ha kört upplägget i åratal och täljer båda guld på det utan att jobba ihjäl sig skulle jag tro.
Vi har precis börjat bygga och jag känner mig redan rejält lurad. Det var inte så här som projektledaren sålde in det alls.
 
Överväger ni att bygga trähus med totalentreprenad kan jag varmt rekommendera ÅsboHus. De har byggt flera exklusiva hus, inte bara i Skåne utan även i Stockholmstrakten. Åsbohus gör ingen reklam för sig utan växer med det goda ryktet. Använder egna snickare i kombo med lokala entreprenörer. Är öppna för egna ritningar och arkitektsamarbeten och är inte speciellt styrda till specifika leverantörer och har hög grundstandard med t ex Miele rakt igenom.

Vi byggde egenritat på Bjärehalvön 2020-22 för c:a 28 t/kvm och det var med en hel del unika tillval. Och att just tillägget på tillval är riktigt lågt var avgörande för oss, att de dessutom har varit fenomenala genom hela processen och även med service efter inflyttningen gör att vi bara kan rekommendera dem varmt. Vi pratade också med WN i förstadiet men blev snarare avskräckta av deras säljares arrogans. Hade diskussioner med några av de stora husföretagen men kände oss bara inlåsta - och blåsta när det kom till tillval. Någon av dessa finns inte kvar men ÅsboHus lever vidare.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
C Cnall skrev:
Överväger ni att bygga trähus med totalentreprenad kan jag varmt rekommendera ÅsboHus. De har byggt flera exklusiva hus, inte bara i Skåne utan även i Stockholmstrakten. Åsbohus gör ingen reklam för sig utan växer med det goda ryktet. Använder egna snickare i kombo med lokala entreprenörer. Är öppna för egna ritningar och arkitektsamarbeten och är inte speciellt styrda till specifika leverantörer och har hög grundstandard med t ex Miele rakt igenom.

Vi byggde egenritat på Bjärehalvön 2020-22 för c:a 28 t/kvm och det var med en hel del unika tillval. Och att just tillägget på tillval är riktigt lågt var avgörande för oss, att de dessutom har varit fenomenala genom hela processen och även med service efter inflyttningen gör att vi bara kan rekommendera dem varmt. Vi pratade också med WN i förstadiet men blev snarare avskräckta av deras säljares arrogans. Hade diskussioner med några av de stora husföretagen men kände oss bara inlåsta - och blåsta när det kom till tillval. Någon av dessa finns inte kvar men ÅsboHus lever vidare.
När det kommer till tillvalen så är WN helt hopplösa. Det finns tex ingen prislista för oss kunder utan vi fick bara en lista med allt som ingår i leveransen från minsta spik till balkar, gips, vitvaror, skorsten mm mm.
I den listan förväntas man stryka och skriva i det man vill ha istället utan att veta prisskillnaden. Generellt så är dock WNs priser högre på allt jämfört med normalpriset online.

Sen skickas listan till WN som efter några veckor återkommer med ett nytt totalpris utan spec på vad varje tillval kostade.
 
  • Gilla
Cnall
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.