Hej!

Jag har en Germina Termix VVX med fjärrvärme, se bifogad bild, länk till manual längst ner.
Jag har ett konstigt problem med den eller värmesystemet. Det började med att det blev kallt i huset. Jag trodde det berodde på luft i systemet men efter att ha luftat enligt konstens alla regler så gjorde det ingen skillnad. Det är ett "missljud" från själva värmeväxlaren. Låter ungefär som att man spolar vatten. Förutom att det var kallt i huset när jag vaknade så var ljudet det första jag reagerade på. Det låter oavsett om jag har på cirkulationspumpen eller inte. Men stänger jag flödet med shunten manuellt så slutar det låta. Det kan jag inte förstå, hur kan det sluta låta av att stänga shunten men inte av att stänga cirkulationspumpen?

Nyss märkte jag att varmvattnet inte blir jättevarmt heller. Stannar nog vid c:a 40 grader.

Nu börjar jag fundera på om själva värmeväxlaren, den stora bruna klumpen, har något fel i sig. Eftersom varmvattnet inte blir helt varmt heller. MEN, utgående temperatur till radiatorerna är på 70 grader, ingående är på 30 grader. Jaha, så då kanske det är cirkulationspumpen ändå, eller? Det skulle kunna förklara att det inte blir helt varmt på alla radiatorer om det inte pumpar runt effektivt. Den låter i alla fall som att den fungerar, ändrar även ljud när jag sänker hastigheten. Men om det är cirkulationspumpen, det kan ju inte påverka varmvattnet i kranen och hur kan det låta på det sätt som det gör?

Någon som har någon tanke om vad som problemet kan vara?

Manual
https://a.storyblok.com/f/162274/x/d06ba73099/gemina-thermix-anvandarhandledning.pdf
 
  • Värmesystemkomponenter, cirkulationspump, expansionskärl, mätare, ventiler, rörledningar, elektrisk styrutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N nilskm skrev:
Det låter oavsett om jag har på cirkulationspumpen eller inte. Men stänger jag flödet med shunten manuellt så slutar det låta. Det kan jag inte förstå, hur kan det sluta låta av att stänga shunten men inte av att stänga cirkulationspumpen?
Det är fjv-flödesventilen som låter.
Misstänker att ventilkäglan inte åker upp mer än typ 1 mm.
Prova att skruva bort svarta reglermotorn från flödesventilen, nu ska det bli fullt flöde genom värmeväxlaren.

N nilskm skrev:
Nyss märkte jag att varmvattnet inte blir jättevarmt heller. Stannar nog vid c:a 40 grader.

Nu börjar jag fundera på om själva värmeväxlaren, den stora bruna klumpen, har något fel i sig.
Eftersom varmvattnet också är påverkat så lutar det åt att smutsfiltret på inkommande fjärrvärmevatten är igensatt.

N nilskm skrev:
MEN, utgående temperatur till radiatorerna är på 70 grader, ingående är på 30 grader.
Vad visar energimätaren vad det är för temperatur på inkommande och retur på fjärrvärmen, samt vad är det för flöde?
 
Hej och tack för svar!

Ok, ursäkta min okunnighet, men det jag kallade shunt, som ju är det du kallar fjv-flödesventil. Jag förstod inte att den styrde flödet in till värmeväxlaren. Jag följde rören fel, trodden den satt på "min egen" värmeslinga. Det låter dock inte just i den utan jag tycker det låter i själva värmeväxlaren, den stora bruna klumpen. Men stänger jag ner flödesventilen så slutar det låta helt och hållet. Men jag har den på max öppet, har även haft det sen tidigare. Men det förklarar ju förstås allt jag missförstått med ljudet. Dock låter det lite oväntat mycket men det kanske ändå är normalt.

Om smutsfiltret på inkommande fjärmvärmevatten är igensatt. Konstigt nog så finns det inget sätt att stänga av det inkommande fjärvärmevattnet. Möjligen utanför huset, får kolla imorgon, det finns ju en låda där ute. Utan att stänga av det blir det nog svårt att rensa filtret. Annars får jag i alla fall rensa de andra smutsfilter som finns.

Energimätaren, första gången jag tittade på den, men värdena är; inkommande 98,7 och utgående 97,9. Det låter så väldans hett? Skillnad på 0,8 grader. Flödet står på 0,951 m3/h.

Tack igen för svaren!
 
N nilskm skrev:
Men stänger jag ner flödesventilen så slutar det låta helt och hållet. Men jag har den på max öppet, har även haft det sen tidigare.
N nilskm skrev:
Energimätaren, första gången jag tittade på den, men värdena är; inkommande 98,7 och utgående 97,9. Det låter så väldans hett? Skillnad på 0,8 grader. Flödet står på 0,951 m3/h.
Har du den max öppen så förstår jag att det låter om värmeväxlaren.
Ställdonet ska styras av reglercentralen så att det blir "lagom" varmt i framledningstemperaturen till radiatorerna.

Ta en bild på reglercentralen (Danfoss ECL100M) med luckan öppen.
Det är den som ska reglera flödesventilen.


Nu bor vi visserligen i söder men just nu så är ställdonet på ungefär 10-15%.
Vi har en framledningstemperatur på 40⁰ till radiatorerna.
Inkommande fjv är 78,6⁰, utgående 34,1⁰, deltaT är 44,3⁰, flödet är 0,056 m³/h.

Här har du manualen till reglercentralen,
 
Jag har nu rensat alla smutsfilter och tyvärr blir det inte varmt på alla radiatorer och varmvattnet är inte heller speciellt varmt. Jag tänkte att det kunde bero på cirkulationspumpen för om jag bara har igång en radiator i taget så blir det enda som är "igång" varmt. Men det förklarar ju tyvärr inte att det inte finns varmvatten. Vattnet från fjärrvärmen flödar ju fint så det låter ju inte som att just det är problemet heller. Så jag är lite ställd nu är jag rädd.

Men om jag skulle ge mig på att byta cirkulationspumpen, en allmän fråga om sådana. Min cirkulationspump är en Grundfos UPS 15-40 130, se bifogad bild längre ner. Jag tänkte försöka ge mig på att pröva med en billig begagnad då nya kostar rätt mycket pengar. Funkar det inte får jag ringa rörmokaren. 15 är gängan och 130 är avståndet har jag förstått. Men om jag t.ex hittar en 15-60 130, visst borde det fungera lika bra? 60 är ju ett högre värde än 40 men det blir väl inte för högt tryck då eller något sånt?

Kan man veta om cirkulationspumpen fungerar dåligt? Vad händer om jag skruvar upp mittenskruven, börjar det spruta vatten då?

Grundfos cirkulationspump, detaljnärbild, tekniska specifikationer, reglage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
N nilskm skrev:
Jag har nu rensat alla smutsfilter och tyvärr blir det inte varmt på alla radiatorer och varmvattnet är inte heller speciellt varmt. Jag tänkte att det kunde bero på cirkulationspumpen för om jag bara har igång en radiator i taget så blir det enda som är "igång" varmt. Men det förklarar ju tyvärr inte att det inte finns varmvatten. Vattnet från fjärrvärmen flödar ju fint så det låter ju inte som att just det är problemet heller. Så jag är lite ställd nu är jag rädd.

Men om jag skulle ge mig på att byta cirkulationspumpen, en allmän fråga om sådana. Min cirkulationspump är en Grundfos UPS 15-40 130, se bifogad bild längre ner. Jag tänkte försöka ge mig på att pröva med en billig begagnad då nya kostar rätt mycket pengar. Funkar det inte får jag ringa rörmokaren. 15 är gängan och 130 är avståndet har jag förstått. Men om jag t.ex hittar en 15-60 130, visst borde det fungera lika bra? 60 är ju ett högre värde än 40 men det blir väl inte för högt tryck då eller något sånt?

Kan man veta om cirkulationspumpen fungerar dåligt? Vad händer om jag skruvar upp mittenskruven, börjar det spruta vatten då?

[bild]
Strunta i pumpen just nu. Med de flöden och temperaturer du skriver så låter det som något är riktigt galet med någon av styrventilerna.
Det tokrusar ju fjv-vatten genom centralen, vart och varför det sker är vad som måste redas ut.
 
Ta gärna en bild på din central också, för den du postade är inte din va?
 
Kom på det nu, att du har dåligt med varmvatten beror troligen på att du har så stort fjv-flöde genom växlaren för värmen så att det inte blir tillräckligt stort flöde kvar för varmvattenproduktion.

Det allra första du behöver göra är att ställa in reglercentralen (för värmen) så att det blir mer normal framledningstemperatur till radiatorerna, då kommer fjv-flödet att automatiskt att gå ner å då kommer du att få varmvatten igen.

Så ta en bild på reglercentralen för värmen, med luckan öppen så att man kan se alla inställningar.
 
anledningen till att jag tror att bilden som du postade inte är din, är för att det sitter en passbit istället för mätaren.

OM centralen på bilden är din så har du absolut inget tryck i systemet, därav ingen värme, styrventilen maxar och då räcker inte flödet till varmvatten. Kanske…
 
Ok, här kommer en bild.

När jag vaknade i morse så var alla radiatorer kalla. Orsaken till att flödet är på fullt är för att jag valde att manuellt ställa in reglerventilen på max så det inte skulle vara något problem med för lite flöde. Nu har jag låtit den gå på automatik istället, så den flödar c:a 0,25 m3/h istället. Jag lät den gå en timme så men alla radiatorerna är ändå kalla och varmvattnet har inte blivit varmare ändå. Jag är på jobbet nu hela dagen så jag får se hur det ser ut när jag kommer hem ikväll. Tur att jag har en kamin i huset :)

VVS-installation med manometrar, cirkulationspump, expansionskärl och kontrollpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

N nilskm skrev:
Nu har jag låtit den gå på automatik istället, så den flödar c:a 0,25 m3/h istället. Jag lät den gå en timme så men alla radiatorerna är ändå kalla och varmvattnet har inte blivit varmare ändå.
Gällande varmvattnet så ser det ut som att regulatorratten till AVTQn är ställd på kallt,
Närbild av maskindelar, tryckmätare, kablar, röd yta, suddig och partiellt skymd vy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur är inställningarna för bl.a. kurvlutningen?
Finns innanför luckan på reglercentralen.
Kamera reglage för bländare, fokusavstånd, rött ljus aktiverat, text "exempel", suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja det var ju fantastiskt pinsamt. Jag har tydligen varit och skruvat i regleringen till varmvattnet utan att jag ens kommer ihåg det. Men sannolikt så var det väl när jag rensade alla smutsfilter. Nu funkar varmvattnet! :)

Angående inställningen för värmekurvan så står den på 1,2
 
Äh, det var ju cirkulationspumpen. Hade jag fattat från början att man kunde öppna skruven i mitten och se att den inte snurrade så hade det jag sparat några timmar. Ja ja, men tack ändå för alla svar jag fått! 🤦‍♂️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.