Vi planerar att bygga ett uterum på vår altan som ligger i en vinkel.

Vi vill helst fästa taket i takfoten för att maximera takhöjden och minska tak- och balk -storlek. Hur skarvar man bäst ihop taket med takfot/vägg i det område som är rödmarkerat på bilden?

Finns det några andra problem med att göra så här jämfört med att fästa taket under takfoten som verkar vara det vanligaste sättet?
 
  • uterum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Chilismulan
  • Laddar…
Ingen som har några tankar kring detta?
 
Hej,

Du bör använda dig av en duktig plåtslagare som lägger plåtar vid det område som överlappas, då ska det inte vara några större problem.
 
Jag satte en tvärgående balk på husets takstolar, därefter använde balkskor som jag sedan rostskyddade och målade i samma färg som takstolarna och balken.

Det problem vi har haft är när det regnar o blåser åt "fel" håll. Då rinner vattnet åt fel håll och droppar in. Därför är en bra plåtslagare som fixar skarven mellan de olika taken verkligen att rekommendera. Ska tilläggas att vi har väldigt låg taklutning.
 
F Fredrik_2006 skrev:
Vi planerar att bygga ett uterum på vår altan som ligger i en vinkel.

Vi vill helst fästa taket i takfoten för att maximera takhöjden och minska tak- och balk -storlek. Hur skarvar man bäst ihop taket med takfot/vägg i det område som är rödmarkerat på bilden?

Finns det några andra problem med att göra så här jämfört med att fästa taket under takfoten som verkar vara det vanligaste sättet?
Hej Fredrik
Gammal tråd men jag har exakt samma problem, hur löste du det?
 
K materii skrev:
Hej Fredrik
Gammal tråd men jag har exakt samma problem, hur löste du det?
Hej
Håller på med samma konstruktion som er nu, hur löste ni ert?
 
Lindhult2250 Lindhult2250 skrev:
Hej
Håller på med samma konstruktion som er nu, hur löste ni ert?
Hej,
Jag har samma problem, skall till och bygga och vet inte hur jag ska lösa detta?
Hur gjorde du?
 
Såhär löste jag det :ok:
 
  • Uterum med vikdörrar anslutna till ett vitt hus med terrass och möblerat med matbord och stolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Önskar bild på vinkel lösningen i hörnan på taket om mögligt
//Åge
 
K Kvackatore skrev:
Såhär löste jag det :ok:
Hej Kvackatore,
Chansar med att väcka denna tråd vid liv på nytt. Skulle du vilja dela med dig hur det ser ut närmre den sidan frågan handlar om? Både från insidan och utsidan.
Tack på förhand!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.