Hej!
Har köpt ett hus med bergvärme. Inte gjort några mer detaljerade undersökningar eller försökt mig på att förstå bergvärmen men tänkte att det kanske ändå är bra…

Men när jag spanar in pumpen jag har: en NIBE Fighter 1215. Så ser jag inga uppenbara hål för att hämta upp bergvärme. Visst måste man borra upp ett hål i marken någonstans i huset eller tänker jag helt fel? Och visst borde det vara ganska uppenbart var man har borrat för det är väl inget kirurgiskt hål direkt?

Tack för ert tålamod med en helt okunnig!
 
  • Gilla
Olle81
  • Laddar…
H
Hålet är ute i närheten av huset.
Ofta så brukar det sitta en skylt på huset som indikerar väderstreck och längd ut som hålet är.
 
Lägg upp ett foto över installationen så blir det nog enklare att svara.
Men spontant borde du ha två isolerade rör som leder någonstans.
 
Normalt borrar man hålet (energibrunnen) utanför huset.

På värmepumpens högra sida kommer det ut två rör som är isolerade och tejpade med antagligen svart tejp. Det är rören som går mot hålet. Har du stor tomt kan du ju ha slang i marken istället (markvärme).
 
tack för snabba svar! Då har antagligen gubben som bodde innan satt ner rören på framsidan. Antagligen samtidigt som han gjorde dränering på den sidan!
 
  • Ett pannrum med värmeväxlare, varmvattenberedare, rör, skräp och en stängd dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
De rören som går till brunnen är de två som är isolerade med svart cellgummi. Lustig installation, det finns förhoppningsvis avluftningar någonstans på de där rören uppe vid taket.

Kolla vart de tar vägen och framför allt var de går ut genom husets yttervägg, någonstans där ligger brunnen. Den behöver absolut inte vara synlig, den kan ligga djupt ner och vara täckt med jord så att det enda som syns är just rören inne i huset.
 
tommib tommib skrev:
Lustig installation, det finns förhoppningsvis avluftningar någonstans på de där rören uppe vid taket.
Har man värmepumpen i källaren blir det ju sådär hur man än gör - man har ju inte anslutningen till brunnen 2m ner från marknivå.
 
M Maalkl skrev:
Du kan leta upp din fastighet i SGUs brunnsregister och se om brunnen finns med. Inte alla brunnar finns med och noggrannheten är inte alltid så hög men har du tur kanske det står ex "4 m väst om entré".

[länk]
Brunnen fanns med men inte med den noggrannheten.. men den lär sannolikt ligga ganska mitt på min framsida som kanske är en 50 kvm
 
brunnen ute behöver inte ha ett "brunnslock", kan vara gräs över och inte synas alls
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.