C
Är igång med stambyte och funderar på avluftningen.

Huset har i princip två separata avloppsstammar som går ihop utanför huset.

Den högra delen är väl inte så mycket att säga om antar jag, där finns bara en stående stamledning med avluftning ovanför tak. Detta tar hand om avluftningen av slamavskiljaren som jag ser det.

Den vänstra sidan däremot, som jag håller på med nu, funderar jag på vad jag behöver göra för att undvika problem med vacuum. Tidigare var det i princip "fulavluftat" genom att en rörände i pannrummet ligger öppen under en renslucka i golvet.
Dessutom har det inte funnits något komplett badrum på den stammen, endast dusch. Nu tillkommer badrummet på övre plan med WC och badkar.

Av uppenbara skäl vill jag inte använda samma lösning med ett öppet rör i golvet.
Men jag antar att något måste göras?
Hur resonerar ni?
Vad finns det för tumregler som kan tillämpas?

Schematisk ritning av VVS-plan med kök, badrum, grovdusch, pannrum och tvättstuga. Märkt för avluftning och avlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
Jag skulle säga att även det andra badrummet bör ha en egen avluftning. Toaletter med vertikala stammar är bra på att skapa undertryck och det vill man undvika.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Rickard. Rickard. skrev:
Jag skulle säga att även det andra badrummet bör ha en egen avluftning. Toaletter med vertikala stammar är bra på att skapa undertryck och det vill man undvika.
Det är så jag också tänker. Men det är ingen risk för problem med de två köksstammarna som ligger "uppströms" från badrummet?
Skall man nöja sig med en vacuumventil på t.ex. vinden, eller finns det någon anledning att ordna med en "riktig" avluftning?
 
Rickard.
C cpalm skrev:
Det är så jag också tänker. Men det är ingen risk för problem med de två köksstammarna som ligger "uppströms" från badrummet?
Skall man nöja sig med en vacuumventil på t.ex. vinden, eller finns det någon anledning att ordna med en "riktig" avluftning?
Med rimliga avstånd och dimensioner tycker jag inte det ska bli något problem.

Vacuumventil på vinden är aldrig en bra lösning då dom ska/bör monteras varmt och på ett sådant sätt så man märker om den slutar funka.
 
C
Rickard. Rickard. skrev:
Vacuumventil på vinden är aldrig en bra lösning då dom ska/bör monteras varmt och på ett sådant sätt så man märker om den slutar funka.
Hmmm, jo skulle väl helst kanske undvika en vacuumventil överhuvudtaget.
Får fundera lite på alternativen. Finns en liten "skorsten" på taket med oklar funktion som man kanske kan använda till att ordna en riktig avluftning.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Är det inte för långt mellan det nuvarande och tillkommande avluftning så kan dom gå ihop på vinden se bara till att det blir fall på den nya nedåt. så ev kondensvatten kan rinna tillbaka ner.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
J jonaserik skrev:
Är det inte för långt mellan det nuvarande och tillkommande avluftning så kan dom gå ihop på vinden
Det är i detta fall långt imellan och dessutom två olika huskroppar med olika antal våningar så de delar tyvärr inte vind.
 
Blir då ett rör ut genom taket eller kanske en gavelspets om det går, dom där avluftningventilerna som ska sättas på en kallvind har förmågan att frysa och sluta fungera.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.