N
Hej, har en vän med ett problem. Solcellsinstallering på loge med nylagt plåttak 2021. Det är blött på många stora fläckar under taket/solcellerna, alltså det man ser innefrån ekonomibyggnaden, där det även runnit på insidan av ytterpanel. Vad ska de vidta för åtgärder?
 
Omöjligt att svara på utan att veta varför det läcker...
 
Mats-S
Utgår ifrån att taket var helt tätt innan solcellspanelerna monterades?

Om så var fallet så är det ju högst troligt att panelerna är felmonterade så att infästningarna inte är vattentäta.
En oberoende besiktningsman kan avgöra om så är fallet, och är det felmonterat så skulle jag med protokollet från besiktningen som underlag reklamera installationen och kräva omedelbara åtgärder så att taket blir tätt igen.

Man kan ju även vända sig direkt till montageföretaget, men risken är att det blir massa tjafs och en långdragen process då. Med en oberoende besiktning i handen är det inget att diskutera.
 
Jag fick mina solceller installerade i februari 2023 på en tak som som är bytt för 3 år sedan.Vi har inte haft nån läckage innan installation av solceller men nu i november fick vi läckage både i vardagsrummet och sovrummet.Jag ringde till instalations firma och dem kom snabbt till platsen att undersöka problemet men kunde inte upptäcka nån vattenläcka för att det var svårt med solpanellerna på taket.Dem gjorde en felanmälan till EON och det gjorde jag också.Nu väntar vi på svar från EON
 
F
Loge med plåttak, låter oisolerat. Det är inte så enkelt att det är kondens?
 
N
F fsn skrev:
Loge med plåttak, låter oisolerat. Det är inte så enkelt att det är kondens?
Det är oisolerat ja, och vi har kunnat konstatera att det är gamla skador som kommer förbli mörka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.