K Kirre2 skrev:
Typiskt! Första gången man köper hus och blir lurad direkt. Har folk ingen skam i kroppen????
Nej
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Läs tråden vi har gått igenom det här bra tåliga belryg föds upp i urbergsgrottor i närheten av Utsjoki.
Tråden är så lång. Orkar inte.
Inte i Danmark då? Ljuger ni också nu?!!!
 
  • Wow
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
N Niq skrev:
Nej
Tack för ärligt svar!
 
K Kirre2 skrev:
Nu behöver jag verkligen er hjälp!
Skulle tända i braskaminen, men det gick inte. Jag pratade med grannen som kom in och hjälpte mig felsöka. Efter mycket letande hittade han att asklådan var full. Han berättade dessutom att förra ägaren klagat på den, att den är för liten!
Så nu undrar jag: hur går jag vidare? Borde inte säljaren ha ett ansvar eftersom han inte skrivit upp det på listan?
Ska jag kontakta säljaren, mäklaren, jurist eller Anticimex?
Vad kan jag begära för ersättning?
Kan det vara dolt fel? (Jag tror det!)

HJÄLP SNÄLLA!!!
Är det här en granne du kan lita på❓ Har han kompetens att bedöma en sådan sak.
Kanske var han ovän med förra ägaren och vill bråka med honom genom att hitta på fel som han borde vara ansvarig för.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Tråden är så lång. Orkar inte.
Inte i Danmark då? Ljuger ni också nu?!!!
Nej finns säkert där också men man vill ju ha en tålig med lite sisu. Inte någon mes variant som bara äter pölsa och dricker Tuborg
 
  • Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Tack för ärligt svar!
Tyvärr var det ett korrekt svar på fel fråga.

Svaret ska vara: Ja, om du fyllt i blanketten om import från EFTA.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
N Niq skrev:
Är det här en granne du kan lita på❓ Har han kompetens att bedöma en sådan sak.
Kanske var han ovän med förra ägaren och vill bråka med honom genom att hitta på fel som han borde vara ansvarig för.
Det har du rätt i! Ska kolla med säljaren och mäklaren!
 
kashieda kashieda skrev:
Tyvärr var det ett korrekt svar på fel fråga.

Svaret ska vara: Ja, om du fyllt i blanketten om import från EFTA.
Det här blir bara krångligare och krångligare.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Chilla, människa!

Så här är det: Dolt fel? Beror på. Vad stod det i prospektet? Var det ikryssat "kamin" eller "18 dieselbilar"? Var det "kamin" då är det som det är. Det värsta är att du kommer åka på en skattesmäll också! Att ha kamin i huset höjer nämligen taxeringsvärdet rejält. Hade du istället haft 18 dieselbilar hade du kunnat köra runt jorden hur många varv som helst utan att det påverkat taxeringsvärdet med så mycket som en krona ens. Orättvist, jag vet. Gissa HUR jag vet...
Ger kamin med asklåda högre poäng/värde i taxeringen än eldstad utan asklåda?
 
F fribygg skrev:
Sälj kåken, det kommer säkert bli likadant igen.
Nu visar det sig att priset på villor i området är betydligt lägre än vad jag betalat. Det blev budgivning och jag var ju tvungen att haka på! Säljer jag nu pga dolt fel kommer jag att förlora massor av pengar!
Kan det vara så att mäklaren eller säljaren använt sig av en bulvan som trissat upp priset? Vart anmäler jag det?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ger kamin med asklåda högre poäng/värde i taxeringen än eldstad utan asklåda?
Kamin med stor asklåda BORDE ge bra poäng! (Eller vad menar du?)
 
K Kirre2 skrev:
Vart anmäler jag det?
Hit!
Hur mycket fick du höja för att vinna budgivningen?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ger kamin med asklåda högre poäng/värde i taxeringen än eldstad utan asklåda?
Det är mer orättvist än så! En usel Contura-kamin, oavsett asklåda, anses likvärdig med en redig kakelugn, som regel utan asklåda.
I kupén på mina 18 dieselbilar finns en motsvarande detalj, som har ett liknande namn "askkopp". Jag kan tyvärr inte svara på om den påverkar fordonsskatten.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är mer orättvist än så! En usel Contura-kamin, oavsett asklåda, anses likvärdig med en redig kakelugn, som regel utan asklåda.
I kupén på mina 18 dieselbilar finns en motsvarande detalj, som har ett liknande namn "askkopp". Jag kan tyvärr inte svara på om den påverkar fordonsskatten.
Har du rätt ålder på bilarna är de väl skattefria? Kör inte mer än 17 åt gången så släpper du ut mindre skit än en vanlig vedkamin.
 
  • Gilla
Kirre2 och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hit!
Hur mycket fick du höja för att vinna budgivningen?
Jag höjde med 500 000 per gång. Hört att man inte ska fega.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.