Frågan är enkel, så svaret borde vara enkelt. hur kapar man pex-rör på enklaste sätt?? fungerar röravskärare, eller är det någon speciell variant som krävs?
 
Går väl med vilken vass kniv som helst mig veterligen.
 
Jag använder Roths speciella "skärsax", ser ut som en sekatör och funkar utmärkt. Jag tycker att det är värt de ca 200:- som den kostar att köpa.

Yamma
 
Sekatör

/Patrik
 
Jag använder en helt vanlig sekatör som jag stulit från husets trädgårdsmästare. Det går utmärkt att kapa med den. Det blir rakt och röret deformeras inte. Någon specialsax behövs således inte.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hur gör ni då med kalibreringen av pex röret som tillverkaren visar i sin beskrivning?

Vid olyckor dvs där kopplingen sticker så brukar tillverkaren ställa konstiga frågor så som hur är röret kapat, kopplingen spänd, är pex röret kalibrerat osv?

Det finns pex kopplingar som har instick på ca 1 mm och då måste snittet vara helt rakt, det finns även kopplingar som kräver att pexen absolut inte har någon defomering.
Tom avsedda pex saxar defomerar röret hur kan då en sekatör som är till för att klippa buskar funka på ett pexrör?
 
Pelle Persson skrev:
Hur gör ni då med kalibreringen av pex röret som tillverkaren visar i sin beskrivning?

Vid olyckor dvs där kopplingen sticker så brukar tillverkaren ställa konstiga frågor så som hur är röret kapat, kopplingen spänd, är pex röret kalibrerat osv?

Det finns pex kopplingar som har instick på ca 1 mm och då måste snittet vara helt rakt, det finns även kopplingar som kräver att pexen absolut inte har någon defomering.
Tom avsedda pex saxar defomerar röret hur kan då en sekatör som är till för att klippa buskar funka på ett pexrör?
Förlåt en dum fråga, men vad är det med ett pex-rör som ska kalibreras?

När jag säger att röret inte deformeras menar jag att det inte får några permanenta formförändringar eller skador.

Alla kopplingar jag använt till pexrör har haft invändiga stöd och betydligt större marginal för ev snedkap än 1mm. Har jag klippt mer snett än någon millimeter har jag antingen klippt igen eller rättat till snittet med en kniv. Det funkar uppenbarligen utmärkt.

Från ditt inlägg låter det som att pex inte går att kapa och koppla. Pex-saxar deformerar röret och kopplingar kräver exakt form på föret. Bättre att välja andra kopplingar kanske?

Jag tycker mig inte ha haft några problem att följa Wirsbos anvisningar när jag monterat pexrören, klippta med bästa ros-saxen.
 
det är ytter/inner diam samt att snittet är rakt. Pex slangar har en viss tolerans nivå vid tillverkningen som inte alltid överstämmer med kopplingarna,

Du vet om att upnor inte anser man ska annvända ex vsh kopplingar på deras pexslangar (även om det går att göra)
utan deras avsedda pex kopplingar.
Lk har kopplingar med väldigt kort instick.

Du menar att det inte gör något att man pressar ihop snitt ytan för det rättar upp sig när du slår in stödhylsan?
 
Yamma skrev:
Jag använder Roths speciella "skärsax", ser ut som en sekatör och funkar utmärkt. Jag tycker att det är värt de ca 200:- som den kostar att köpa.

Yamma
Biltema har en för 39kr. Artnr. 19-1920 http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=98816
Helt otroligt bra.
Sett en exakt likadan hos en grossist för avsevärt mer.

Mvh
 
Pelle Persson skrev:
det är ytter/inner diam samt att snittet är rakt. Pex slangar har en viss tolerans nivå vid tillverkningen som inte alltid överstämmer med kopplingarna,

Du vet om att upnor inte anser man ska annvända ex vsh kopplingar på deras pexslangar (även om det går att göra)
utan deras avsedda pex kopplingar.
Lk har kopplingar med väldigt kort instick.

Du menar att det inte gör något att man pressar ihop snitt ytan för det rättar upp sig när du slår in stödhylsan?
LK stället inga krav på att deras rörsax skall användas.
I deras monteringsanvisningar säger man att rören enklast kapas med LK rörsax.

Rören pressas inte ihop med en bra sekatör jag tycker snarare att vanliga sekatörer är bättre eftersom de har böjd kniv istället för de raka som finns i dom enkla rörssaxarna.

Uponors rörsax är lite bättre inte för att den gör bättre och rakare snitt utan för att den är utformad för att kapa rören med rätt avstånd till vägg i RIR systemet dessutom kan man enkelt kapa skyddsrören utan att skada pexröret.

Har man ingen rörsax funkar sekatör utmärkt även om riktiga rörsaxar kan ha andra fördelar.

/Patrik
 
Pelle Persson skrev:
Du menar att det inte gör något att man pressar ihop snitt ytan för det rättar upp sig när du slår in stödhylsan?
Nej det är inte det jag menar. Jag har överhuvudtaget inte berört ev deformering i snittytan, jag pratar om slangen som helhet. Om man använder kopplingar där deformering av snittytan är ett problem bör man kanske använda andra kopplingar som inte är lika känsliga. Jag har hela huset fullt med kopplingar som funkar utmärkt med sekatörklippt pex och det läcker inte någonstans.

Jag förstår egentligen inte var du vill komma. Pratar man med Wirsbo tycker dom det är helt ok att klippa med en sekatör och den lilla temporära ovalitet som införs i slangens tvärsnitt påverkar inte funktionen.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag använder en helt vanlig sekatör som jag stulit från husets trädgårdsmästare. Det går utmärkt att kapa med den. Det blir rakt och röret deformeras inte. Någon specialsax behövs således inte.
Gammal tråd, men skitbra tips.
Hade en grensax (sekatör med lång hävarm typ) som funkade kanon !
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Gammal tråd, men skitbra tips.
Hade en grensax (sekatör med lång hävarm typ) som funkade kanon !
För egen har jag till den senaste omgången pexande skaffat en enkel per-sax från hornbach - de är rätt billiga nuförtiden. Den är lite enklare att använda på de större dimensionerna även om sekatören fungerar även där.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Pex saxen har ju även trissor för att kapa ytterröret
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.