Tjenare! Jag skulle vilja göra vardagsrum/allrum av hela ovanvåningen i vårat 1,5 planshus.

Det finns tre väggar där uppe som jag skulle vilja ta bort men funderar på om dom är bärande eller inte.

Taket är av modell åstak.
Huset är ett timmerhus som är ungefär 9x6m, om man bortser från utbyggnader på nedervåningen.
Dom två väggarna på tvären(röd pil) uppe har ingen vägg direkt under sig på nedervåningen men den korta längsgående väggen(blå pil) fortsätter till nedervåningen.
Vid gröna pilen är det bara ett räcke för trappen.


Kan man med säkerhet säga om väggarna är bärande eller inte med bara den information som jag har hittills?
Om inte, hur kan jag göra för att ta reda på det?
Bifogar bild på planritningarna

Tack på förhand/ Pontus
 
  • Svartvit ritning av en lägenhetsplan med sovrum, vardagsrum, kök, matrum, veranda och bastu.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enkel ritning av en lägenhet med två sovrum, hall, och förråd, illustrerad med riktade pilar för flödet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och välkommen hit!

Till att börja med tror jag inte att all information är korrekt. Av planritningen, framför allt murstockens placering, framgår att det faktiskt kan vara fråga om ett timmerhus med åstak. Då är det väldigt osannolikt att det är byggt på 1940-talet (iofs anger du inte vilket sekel det handlar om, kan vara 1840-talet).

Utan att ha sett några bilder (vilket hade varit till hjälp) tror jag att det blir svårt att göra öppen planlösning på övervåningen. Innerväggarna i ett timmerhus är i de flesta fall ihoptimrade med ytterväggarna, och har då en viktig funktion att hålla ihop ytterväggarna, annars är det risk att de kalvar ut.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Hej och välkommen hit!

Till att börja med tror jag inte att all information är korrekt. Av planritningen, framför allt murstockens placering, framgår att det faktiskt kan vara fråga om ett timmerhus med åstak. Då är det väldigt osannolikt att det är byggt på 1940-talet (iofs anger du inte vilket sekel det handlar om, kan vara 1840-talet).

Utan att ha sett några bilder (vilket hade varit till hjälp) tror jag att det blir svårt att göra öppen planlösning på övervåningen. Innerväggarna i ett timmerhus är i de flesta fall ihoptimrade med ytterväggarna, och har då en viktig funktion att hålla ihop ytterväggarna, annars är det risk att de kalvar ut
Hej och tack! Du har helt rätt, jag hade fel om årtalet. Kollade besiktningsprotokollet nu och såg att det var 1920 som det är byggt.

Innerväggarna där uppe är relativt tunna, 10cm tjocka. Nu har jag noll koll men borde dom inte vara tjockare om dom är timrade?
Jag har knäppt några bilder som kanske är till hjälp.
Bild 1 och 2 är på tvärgående väggen mot stora sovrummet. På bild 2 ser man spikad råspont(tror jag i alla fal)
Bild 3 är längsgående väggen bredvid trappen
Bild 4 är på murstock samt stående träregel
 
  • Interiör av ett hem med öppna dörrar, sovrumssyn, trappa, tapetväggar, och en takkrona.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En metallkedja hänger från träbjälkar i ett rum med bruna väggskivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhus hörn med trävägg, tak, synlig strömkabel och vit dörrkarm, möjligt oskärpt uppbyggnadsdetalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusmiljö med betongpelare, träbjälkar, skymt av tvättstuga, vit dörr, sladdar, ogjorda ytor, dolda utrymmen, oavslutade projekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där ser inte ut som timmerväggar, nej. Är huset byggt på 1920-talet är det säkerligen byggt med stående plank-stomme.
Vad gäller takkonstruktionen går det inte att se, är det verkligen åstak? Inte omöjligt, men mycket ovanligt på 1920-talet. Kan du ta någon bild uppe på tredje vind så vi får se om det är åsar eller vanliga takstolar?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det där ser inte ut som timmerväggar, nej. Är huset byggt på 1920-talet är det säkerligen byggt med stående plank-stomme.
Vad gäller takkonstruktionen går det inte att se, är det verkligen åstak? Inte omöjligt, men mycket ovanligt på 1920-talet. Kan du ta någon bild uppe på tredje vind så vi får se om det är åsar eller vanliga takstolar?
Finns tyvärr ingen lucka eller så för att ta sig in högst upp. Och det utrymmet är nog väldigt litet skulle jag tro med tanke på hur kort avstånd det är mellan fönster och nock
Fotona är på samma fönster i lilla sovrummet uppe.

I papprerna för bygglovet för köksutbyggnaden från 1973 så står det att det är åsar på gamla delen av huset. Har inget annat än det att gå på i nuläget
 
  • Rött hus, vitmålat fönster, väderflöjel med häst, grå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Taklampa, vita gardiner, träfönsterkarm, snöutsikt, texturerat tak, väggmönster, taklisten, inomhus dekor, lugn atmosfär.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att säga utan att faktiskt kunna se själva takkonstruktionen. Det sticker uppenbarligen ut något under takfoten på den utvändiga bilden, men det är inte säkert att det är åsar. Jag har haft ett 1800-talshus med åstak, och där var åsarna inga små halvklena reglar, i nock låg en granstock med en diameter på typ 40 centimeter. Sido-åsarna var lite klenare, men fortfarande stockar. De vilade på ytterväggsgavlarna samt en timrad innervägg som gick upp i nock på vinden.

Det saknas kattvindar i rummen på övervåningen, med undantag för förrådet, så det kan tyda på antingen att det faktiskt är ett åstak eller att det är takstolar som växlats av.

Om vi tänker oss att det är ett åstak, vill du alltså ta bort innerväggarna på övervåningen och ha 9 meter takåsar fribärande. Hoppla! Det blir minst sagt rejäla doningar!
Är det takstolar krävs ytterligare avväxling. Inte supersmidigt.
Bygglovspliktigt, oavsett.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Om ytterväggarna är timrade tappar de styrningen totalt om du tar bort timrade mellanväggar.

Om det är åstak vilar åsarna garanterat på mellanväggarna i någon form. Vill du bli av med mellanväggarna måste du då riva hela taket och byta ut åsarna mot grova limträbalkar gissningsvis bortåt 60 cm höga så det blir att krypa omkring på knäna i din nya öppna planlösning.
Jag tror det är åstak eftersom det inte finns kattvindar.

Det brukar bli alldeles orimligt dyrt och besvärligt att genomföra den där sortens drömmar. Mitt råd är att acceptera ungefär den planlösningen som finns och sätta pengarna och tiden på någonting vettigare.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.