Tjena !
Ni som jobbar med värme och energi. Jag har läst runt lite och kommit fram till att ett standard hus drar ca 70 w per kvadrat. Jag har nyligen byggt ett hus på 90 kvadrat med ganska så öppen planlösning. Just nu har jag en 2 kW fläkt som har varit igång 3 dagar nu och värmer till ca 16-17 grader när det är 3 minus till 2 plusgrader ute. Är detta riktigt bra siffror eller normalt? Undrar mest för att jag tycker det är intressant👍😁
Det ska tilläggas att jag inte bor där permanent så ingen matlagning eller något sådant som värmer.
 
Schablonen 70 W/kvadrat gäller när det är som kallast ute. Ju varmare desto lägre effekt behövs.
 
  • Gilla
surris
  • Laddar…
Pratar du om en luftvärmepump?
 
useless useless skrev:
Schablonen 70 W/kvadrat gäller när det är som kallast ute. Ju varmare desto lägre effekt behövs.
Jo men det förstår jag med. Vad räknas som kallast ? 20- 10 - ? Det jag hittade var bara en kall vinterdag och att i äldre hus kunde det absolut va mer 70 w.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Pratar du om en luftvärmepump?
luftvärmepump är beställd men just nu är det bara en vanlig jula fläkt 2 kW.
 
F fisgris8 skrev:
luftvärmepump är beställd men just nu är det bara en vanlig jula fläkt 2 kW.
Tänkte väl. Din fläkt lär inte vara bättre än så med den effekten.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tänkte väl. Din fläkt lär inte vara bättre än så med den effekten.
Hur menar du?
 
Den är inte byggd för att värma bättre än så gissar jag
 
Gäller inte 70W gamla hus dessutom? Och borde vara högst beroende på var huset står.

Vår 70talskåk med 10cm isolering i väggarna och otäta fönster (med med 40cm isolering på vind), har klarat sig på motsvarande 55W/kvm, och då har jag inte räknat in källarens area.
Står då förvisso i sydligaste skåne.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Gäller inte 70W gamla hus dessutom? Och borde vara högst beroende på var huset står.

Vår 70talskåk med 10cm isolering i väggarna och otäta fönster (med med 40cm isolering på vind), har klarat sig på motsvarande 55W/kvm, och då har jag inte räknat in källarens area.
Står då förvisso i sydligaste skåne.
Jo det gäller gamla oisolerade hus. Vi använder mindre än hälften de kallaste dagarna. I ett gammalt men isolerat hus....
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Den är inte byggd för att värma bättre än så gissar jag
Jag tänkte mig mer ifall mitt hus var ganska energieffektivt om det bara behövdes 2 kW fläkt för att värma upp det till 16-17 grader. Kanske jag som formulerade mig dåligt i trådstarten 😅
 
F fisgris8 skrev:
Jag tänkte mig mer ifall mitt hus var ganska energieffektivt om det bara behövdes 2 kW fläkt för att värma upp det till 16-17 grader. Kanske jag som formulerade mig dåligt i trådstarten 😅
Hur mycket isolering har du?
 
290 golv, 145 väggar och 195 tak men ska läggas ytligare en 95 nästa vinter.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Gäller inte 70W gamla hus dessutom? Och borde vara högst beroende på var huset står.

Vår 70talskåk med 10cm isolering i väggarna och otäta fönster (med med 40cm isolering på vind), har klarat sig på motsvarande 55W/kvm, och då har jag inte räknat in källarens area.
Står då förvisso i sydligaste skåne.
Kul att gemföra👍just nu värmer jag 22w/ kvadrat men kommer dock bara upp till 17 grader. Hade nog blivit varmare ifall man bodde där permanent.
 
F fisgris8 skrev:
Jag tänkte mig mer ifall mitt hus var ganska energieffektivt om det bara behövdes 2 kW fläkt för att värma upp det till 16-17 grader. Kanske jag som formulerade mig dåligt i trådstarten 😅
Låter som en rimlig siffra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.