Jag tänkte sätta upp en ljusslinga ute och använda en timer. Det visade sig dock att uttaget utomhus var stående så locket på timern hamnar åt sidan istället för uppåt. Är det något problem?

Utomhus timeruttag med ansluten adapter, vit vägg, plastskydd, öppen installationsbox.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
D Duggregnet skrev:
Jag tänkte sätta upp en ljusslinga ute och använda en timer. Det visade sig dock att uttaget utomhus var stående så locket på timern hamnar åt sidan istället för uppåt. Är det något problem?

[bild]
Uttaget är korrekt med att locken öppnas uppåt.
Vilken IP klassning har du på timern?
 
Den är IP44
 
R
D Duggregnet skrev:
Den är IP44
Kan regnvatten komma åt så skulle jag försöka o täcka med något…
 
Det är ett elände med de där uttagen, jag har flera stycken. Häng över en plastpåse men se till att den är öppen nedåt, i slutet av januari är det ett minne blott.

Protte
 
R
D Duggregnet skrev:
Den är IP44
Bara när locket är stängt. Med något anslutet så tror jag varken timern eller uttaget klassas som vattenskyddat alls.

Varken uttag eller timer bör alltså vara lämpliga att använda så pass permanent som en ljusslinga över vintern är.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Ok ljussensor låter som ett intressant alternativ. Annars får jag väl skippa timern och så får det lysa hela tiden. Då blir transformatorn sned men det är väl mest estetiskt.

Edit: såg RoAds svar nu. Kanske får bli några batteridrivna slingor som tidigare år..
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
R
D Duggregnet skrev:
Ok ljussensor låter som ett intressant alternativ. Annars får jag väl skippa timern och så får det lysa hela tiden. Då blir transformatorn sned men det är väl mest estetiskt.
Det löser inte problemet (även om det kanske blir hälften så dåligt) för vägguttaget är inte heller IP-klassat när locket är öppet.
 
R
Jag hade satt transformatorn inne och dragit ut en förlängningssladd genom ett fönster. Det finns skitbilliga och tunna sådana på Jula, bauhaus, Classe, etc.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Är det inte dåligt att klämma sladden i ett fönster?
 

Bästa svaret

R
D Duggregnet skrev:
Är det inte dåligt att klämma sladden i ett fönster?
Beror förstås på kabel och fönster. Men de billigaste förlängningskablarna för dessa lågspänningssystem är så tunna att det inte brukar vara några problem att dra ut dem genom ett fönster. Det brukar vara några mm mellanrum där tätningslisterna sitter.

Denna är extremt billig och tunn: https://www.jula.se/catalog/hem-och...ngor-lagvoltssystem/forlangningskabel-022365/

EDIT: Jag ser att den som sitter på din slinga också är tunn så räcker längden så behöver du inte köpa till något.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.