Hej,

Känner mig jinxad.. Började planera renovering av vårt FTX till våren och då kunde inte problemen vänta tills dess. Vår värmare i uteluftskanalen är trasig så det uppstår kondens i maskinen när det är kallt ute. Isolerade med armaflex för att förebygga så väl det går och bara tills allt var tänkt att bytas.

Den rödmarkerade fasen på bilden hade vatten på sig som rann längs kabeln och var i kontakt med plåten i det utrymmet.

Det kommer in 3 faser i det utrymmet, 2 till motorn och 1 till värmaren.

Tänkte klippa alla kablar till värmaren och lägga wago på dessa tills hela skiten skrotas.

Borde jag lösa det tillfälligt på nåt annat sätt?
 
  • Elledning, mekanisk komponent, stark lampa, skruvar, skruvmejsel, metall, plastkoppling, arbetsmiljö, underhåll, reparationssituation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Maskinrum med kablar, komponent i rött, ringad detalj, möjlig elektrisk komponent, suddig och närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen metallisk kanal med elkomponenter och kablar, sannolikt en del av en byggnads ventilationssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
*Klippa kablarna som orsakar problemet. Tejpa, wagoklämma, tejpa in, placera på bästa sätt i utrymmet, stänga igen allt (?)
 
Din låter rimligt. Att det är vatten på fasledaren löser inte JFBn. Isoleringen håller, den ska kunna doppas i vatten. Du behöver hitta var det rinner vatten ned på spänningsförande delar i sådan mängd att det skapar en krypsträcka som kan leda strömmen till jord, om du nu inte vet att det är värmaren. Det kanske rinner in i kontakterna på bild? Jag kan inte uppbyggnaden av sådana aggregat så att jag kan ge närmare råd.
 
  • Älska
Mjolnir
  • Laddar…
M Mjolnir skrev:
*Klippa kablarna som orsakar problemet. Tejpa, wagoklämma, tejpa in, placera på bästa sätt i utrymmet, stänga igen allt (?)
Om problemet orsakas av att det rinner kondens över dem kommer tejp inte räcka mer än temporärt. Antingen behöver du placera dem så att inget kan rinna ner på kopplingen eller använda en koppling som klarar av fukt, dvs någon gelfylld variant.
 
  • Älska
Mjolnir
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Din låter rimligt. Att det är vatten på fasledaren löser inte JFBn. Isoleringen håller, den ska kunna doppas i vatten. Du behöver hitta var det rinner vatten ned på spänningsförande delar i sådan mängd att det skapar en krypsträcka som kan leda strömmen till jord, om du nu inte vet att det är värmaren. Det kanske rinner in i kontakterna på bild? Jag kan inte uppbyggnaden av sådana aggregat så att jag kan ge närmare råd.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Din låter rimligt. Att det är vatten på fasledaren löser inte JFBn. Isoleringen håller, den ska kunna doppas i vatten. Du behöver hitta var det rinner vatten ned på spänningsförande delar i sådan mängd att det skapar en krypsträcka som kan leda strömmen till jord, om du nu inte vet att det är värmaren. Det kanske rinner in i kontakterna på bild? Jag kan inte uppbyggnaden av sådana aggregat så att jag kan ge närmare råd.
Hej Bo, räddaren i nöden ❤️ det finns 2 pin-kontakter där inne, den ena till motorn och den andra till värmaren. Den som hänger ner poppade jag bort från sin plats. De är båda torra.

Fasen som jag ringat in hade vatten på kopparn som rann längs manteln, kabeln vilade på en plåtlucka jag skruvat bort. På plåten finns jordledarna monterade.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Om problemet orsakas av att det rinner kondens över dem kommer tejp inte räcka mer än temporärt. Antingen behöver du placera dem så att inget kan rinna ner på kopplingen eller använda en koppling som klarar av fukt, dvs någon gelfylld variant.
Kan du länka till en sån koppling? Tänker alternativt en liten ip klassad kopplingslåda som dessa får ligga i.
 
Funkar det inte med en vanlig kontaktvärmare annars?
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
M Mjolnir skrev:
Fasen som jag ringat in hade vatten på kopparn som rann längs manteln, kabeln vilade på en plåtlucka jag skruvat bort. På plåten finns jordledarna monterade.
Det låter som en sträcka på flera centimeter? Rent vatten leder inte ström, utan det behöver vara "förorenat" på något sätt, t.ex med salt. Men visst, det kan vara felkällan.
 
  • Älska
Mjolnir
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det låter som en sträcka på flera centimeter? Rent vatten leder inte ström, utan det behöver vara "förorenat" på något sätt, t.ex med salt. Men visst, det kan vara felkällan.
Tänker att jag provar min ide tillfälligt så får vi se om det var felkällan eller inte. Bara för att ha luft i huset. Det kanske var 2-3 cm sträcka.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
M Mjolnir skrev:
Kan du länka till en sån koppling? Tänker alternativt en liten ip klassad kopplingslåda som dessa får ligga i.
Typ denna:
https://www.elbutik.se/product.html/raytech-ohm-gelskydd-max-2x4mm2

Annars kan du kolla i samma kategori, där finns det gel som man häller i "valfri" kapsling som sedan stelnar olika mycket och håller fukt borta.
 
  • Älska
Mjolnir
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Typ denna:
[länk]

Annars kan du kolla i samma kategori, där finns det gel som man häller i "valfri" kapsling som sedan stelnar olika mycket och håller fukt borta.
Stort tack för tips. Tror jag får ta tag i ventilationsrenoveringen tidigare än planerat. Jag har kört med wagoklämmor och tejpat med eltejp och stängt igen allt. Startade allt för 5 minuter och det snurrar än.. Hoppas det gör det tills jag hunnit byta ut agget.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
M Mjolnir skrev:
Stort tack för tips. Tror jag får ta tag i ventilationsrenoveringen tidigare än planerat. Jag har kört med wagoklämmor och tejpat med eltejp och stängt igen allt. Startade allt för 5 minuter och det snurrar än.. Hoppas det gör det tills jag hunnit byta ut agget.
Ja, så länge du har lyckats placera dem så att det inte rinner in vatten i kopplingen så kommer det nog hålla till våren.
Håller tummarna för att du hittat och åtgärdat felet!
 
  • Älska
Mjolnir
  • Laddar…
Panor82 Panor82 skrev:
Wago är ju e populär variant och finns i flera utföranden om man vill täta skarven tex. :
[länk]
Superfint stort tack 🙏
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.