Har problem med att det uppstår kondens utanpå imkanalen eller att det uppstår i takhuven. Detta resulterar i att små mängder vatten rinner på takstolen, innanför kondensskyddet av yttertaket.

Hade tidigare betydligt större mängder kondens, men visade sig att den förra ägaren inte ventilerade takhuven.
Är en platt hatt på takhuven, och jag har inget kallrasspjäll på köksfläkten. Kan det medföra att det blir såhär?

Eller skulle de bli värre om jag satt ditt ett kallrasspjäll på köksfläkten? Tänker att kanalen kommer vara nedkyld för de mesta sen brassar man på men köksfläkten, att det blir mer kondens?

Tacksam för svar.
 
Det är nog kallrassjället som fattas. Den kallare luften kyler ned insidan på i kanal och fukt från bostad sätter av sig på utsidan. Sen bör man se till att det är välisolerat rnot insidan på taket runt imkanal. Själva imkanalen brukar man inte isolera.
 
H håbbe1961 skrev:
Det är nog kallrassjället som fattas. Den kallare luften kyler ned insidan på i kanal och fukt från bostad sätter av sig på utsidan. Sen bör man se till att det är välisolerat rnot insidan på taket runt imkanal. Själva imkanalen brukar man inte isolera.
Kanalen borde ju va varmare invändigt då det hela tiden strömmar luft genom kanalen,
Borde ju minska risken för kondens utvändigt? Borde bli värre med spjället stängt?
 
N Niklaspe skrev:
Kanalen borde ju va varmare invändigt då det hela tiden strömmar luft genom kanalen,
Borde ju minska risken för kondens utvändigt? Borde bli värre med spjället stängt?
Du har väl frånluft i köket så då går luften bakåt och kall luft sjunker
 
H håbbe1961 skrev:
Du har väl frånluft i köket så då går luften bakåt och kall luft sjunker
Ja i tvättstugan, nångång har det hänt att imkanalen agerat tilluft! Men borde va övervägande mer ofta kanalen blir nedkyld pga spjäll?
Ska ta kort
Kanalen går i ett förråd så sista metern går över tak!


Ska jag försöka isolera mer vid genomföringen?
 
  • Ett stort getingbo syns i ett hörn bakom brunaktiga skivmaterial på icke färdigställd vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alla kök har (skall ha) en frånluft antingen via ventilationen eller i vissa fall så går den via imkanal med voluymkåpa , då med ett justerbart spjäll. Just därför det brukar följa med en backspjäll vid leverans, annars måste du kondensisolera kanalen i kallutrymme med därav rätt isolering
 
Okej, så går jag upp på taket och isolerar kanalen mer så löser de sig?

Var betydligt värre med backspjäll tidigare! Rann även kondens på den delen i förrådet som är halvt uppvärmt ned på golvet då!
 
Kondens utanpå kanal så är det fukt som träffar en kall yta så har du både hög fukt och dragig kyla i utrymmet så får du nog fenomenet i alla fall. Det vanliga är kall luft invändigt och fukt utanpå kanalen. Men hur som helst så måste isoleringen hindra fukt att komma åt röret samtidigt som den isolerar. Så mineralull går bort. Så själv brukar jag skaffa in billig liggunderlag från biltema oskärpa till i 10cm band som har lite av den egenskapen. Plus silvertejp.
 
H håbbe1961 skrev:
Kondens utanpå kanal så är det fukt som träffar en kall yta så har du både hög fukt och dragig kyla i utrymmet så får du nog fenomenet i alla fall. Det vanliga är kall luft invändigt och fukt utanpå kanalen. Men hur som helst så måste isoleringen hindra fukt att komma åt röret samtidigt som den isolerar. Så mineralull går bort. Så själv brukar jag skaffa in billig liggunderlag från biltema oskärpa till i 10cm band som har lite av den egenskapen. Plus silvertejp.
Ja okej borde hjälpa att isolera upp mot genomföringen i förrådet som man ser på bilden? Samt även i takhuven då? Är inga jättemängder men irriterande.
 
  • Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.