Har fortfarande en del hp radiatorer från sent 60-tal kvar i huset. Detta har ungarna pillat på så det slutat fungera. Behöver motionera och/eller byta ut ventilen.

Frågan lyder sitter det en pigg bakom här? Kan jag få bort skruven i mitten utan att behöva skruva bort hela ventilen? Alla andra mina hp element jag pillat med har haft annan ventil så jag lätt kommit åt piggen.
 
  • Närbild på en sliten ventil, möjligen i ett vattenledningssystem, med fokus på muttern.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser ratten/vredet ut?

Det där ser ut som en manuell ventil som man bara vrider på.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hur ser ratten/vredet ut?

Det där ser ut som en manuell ventil som man bara vrider på.
Absolut är det en manuell ventil. Har plockat bort "vredet" nu. Det va en skruv med en metallbit på. Ytterst improviserat. Ingen riktig ratt eller termostat.
 
Det finns inget stift att komma åt.
Det är bara en spindel(axel) och i änden på spindeln är "ventilkäglan". Ventilkäglan vrids när spindeln vrids. Eventuellt kan "käglan" ha lossnat från spindeln
Muttern är en del av packboxen, innanför muttern finns tätgarn som tätar mellan spindeln & huset, innanför tätgarnet är "käglan".
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det finns inget stift att komma åt.
Det är bara en spindel(axel) och i änden på spindeln är "ventilkäglan". Ventilkäglan vrids när spindeln vrids. Eventuellt kan "käglan" ha lossnat från spindeln
Muttern är en del av packboxen, innanför muttern finns tätgarn som tätar mellan spindeln & huset, innanför tätgarnet är "käglan".
Ok. Så jag måste byta ventilen?
 
Jag har likadana, när jag hade problem att få igång ett avstängt element tog jag en polygrip runt den lilla axeln och motionera igång den.
 
M Mapet890 skrev:
Jag har likadana, när jag hade problem att få igång ett avstängt element tog jag en polygrip runt den lilla axeln och motionera igång den.
JaG har försökt det hjälper tyvärr inte. Så därför jag tog till orda här. Finns tydligen ingen pigg på denna ventilmodell så får helt enkelt byta ut ventilinsatsen en vacker dag om jag inte byter element. Ändå dags snart. Fick en bra beskrivning av dempa ovan i tråden. Känns logiskt att en ventil kan gå sönder efter 50 år. Tack för alla tips 👍
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.