Har ett märkligt problem där jag har bytt cirkulationspump i en Thermia Villa 90, det är otroligt dålig cirkulation i elementen och vissa är kalla efter byte av cirkulationspump, systemet stod still i ca 1vecka, innan leverans av cirkulationspump.
Kan man spola systemet på något sätt eller är det enbart att försöka att lufta alla elementen, har luftat det som är högst och ingen luft överhuvudtaget existerar.
Har det blivit stopp någonstans och hur spolar man iså fall systemet, lossa alla element eller vilka alternativ finns.
 
Trycket lär väl ha fallit i systemet när man bytte pump.

Kolla efter en tryckmätare som är i närheten utav pumpen.
 
Hej, trycket är okay, har till och med gått upp på rött för att ha högt tryck.
Det märkliga är att jag har ett element kopplar direkt efter utloppet för värmen till alla elementen i huset och även detta som är en egen slinga som då går direkt in på returen cirkulerar ingen värme.
Har tre element på plan ett som blir varma men enbart på toppen av elementen, ingen värme på returen på elementen.
 
Vad var det för tillverkare och modell på den gamla pumpen, å vad är det på den nya?

Hur mycket av systemet tömdes?

Hur fylldes systemet?

Prova med att stänga termostaterna på alla radiatorer förutom på en, på den tar du bort termostaten.
Blir den radiatorn varm?
 
Hej, systemet tömdes inte alls, det finns avstängningsventiler på bägge sidor om cirkulationspumpen.
Gjorde en sökning på den existerande som inte tillverkas längre och en utbytesenhet som passar rekommenderades och inköptes enligt bild.

Jag skall prova enligt ditt förslag....tack.
 
  • Ersättningsförslag för cirkulationspumpar från Wilo-Pump lotsen, specifikationer för Grundfos och Yonos PICO pumpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M MaxenKaxen skrev:
Hej, systemet tömdes inte alls, det finns avstängningsventiler på bägge sidor om cirkulationspumpen.
Gjorde en sökning på den existerande som inte tillverkas längre och en utbytesenhet som passar rekommenderades och inköptes enligt bild.

Jag skall prova enligt ditt förslag....tack.
Har du satt den rätt så den pumpar åt samma håll som den förra? Och har du testat att köra den på max tryck?
 
Du kan ha fått en luftblåsa precis vid cirkulationspumpen. Hände mig. Bara att lossa de stora muttrarna försiktigt och se om det pyser till.
Kan också prova att sänka hastigheten på pumpen även om det låter konstigt. Man vet aldrig hur vattnet väljer att cirkulera..
 
Hej, Nicholas, jo jag har satt den åt rätt håll, det finns pilar på baksidan av C-pumpen.
Har den inställd på "stora huset" vilket var en förutsättning i och med att jag har två våningar från källaren att transportera "värmen".
 
M MaxenKaxen skrev:
Hej, Nicholas, jo jag har satt den åt rätt håll, det finns pilar på baksidan av C-pumpen.
Har den inställd på "stora huset" vilket var en förutsättning i och med att jag har två våningar från källaren att transportera "värmen".
Testa läge III samt knappen för avluftning. Kolla manualen för hur det funkar mer exakt. Har du öppnat de små ventilerna före och efter pumpen? Strecken på skruven ska vara i linje med röret det sitter på.
 
  • Gilla
Max Sörmland
  • Laddar…
Så här ser det ut....
 
  • Grön termostatventil monterad på rör med isolering i bakgrunden, justeringsratt synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Cirkulationspump, rör, isolering, inställningsratt, digital display, "wilo" logga, delvis suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Stall Tostaryd skrev:
Du kan ha fått en luftblåsa precis vid cirkulationspumpen. Hände mig. Bara att lossa de stora muttrarna försiktigt och se om det pyser till.
Kan också prova att sänka hastigheten på pumpen även om det låter konstigt. Man vet aldrig hur vattnet väljer att cirkulera..
JO jag har provat även det, dock är deras rekommendationer att när man har, som jag mer än 10 element samt lyfthöjd på 6m så är det så att säga nivå tre som gäller för de olika alternativen...
 
Det är inte tvåvägsventilen som krånglar?
 
E Emanuel01 skrev:
Det är inte tvåvägsventilen som krånglar?
Funderade just på växelventilen....om det är den du menar, den ser ut så här...
 
  • Närbild på en mekanisk enhet med texten "OPEN", vitt hår ovanför, metalliska och plastdetaljer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Emanuel01 skrev:
Det är inte tvåvägsventilen som krånglar?
Försöker hitta information om just denna...
Rör man på själva "pinne" för de två läggen som verkar finna så är det inget motstånd, den går att flytta väldigt enkelt.
Har haft den i OPEN läget men även åt andra hållet men märker ingen skillnad...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.