H Huda Alhilou skrev:
Jag håller med dig helt de arbetare som jobbat på vårt trädgård fick mat ,kaffe och självklart får de använda toaletten helt naturligt.
Men det är kanske inte självklart för alla men för oss det är en självklarhet.
Ursäkta jag tycker att man blir inte fattig om man anlitar folk och bygger som kostar säkert tiotusentals kr så det är inte nämntvärt toapapper och kaffe du blir inte fattigare när du har råd med tillbyggnad.
Kom ihåg de kommer jobba från sitt hjärt och du vinner på det i längden😊
Fast nu gäller det en tillbyggnad som beräknas ta ett halvår så då lär projektet bli mer kostsamt än tiotusentals kr.

Värt att betänka kan vara ordspråket "Ger man lillfingret tar de hela handen"

Förväntar/kräver hantverkaren kaffe i början så var tar det hän under detta halvår?!
 
  • Gilla
Mia Holmgren och 3 till
  • Laddar…
F Freimeister skrev:
Fast nu gäller det en tillbyggnad som beräknas ta ett halvår så då lär projektet bli mer kostsamt än tiotusentals kr.

Värt att betänka kan vara ordspråket "Ger man lillfingret tar de hela handen"

Förväntar/kräver hantverkaren kaffe i början så var tar det hän under detta halvår?!
Ja hemska tanke, tänk om de vill ha socker i kaffet, eller mjölk!
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Det blir lite lättare att förstå om du förklarar var byggarna är ifrån:
Svenska gubbar å tjejer kan rutinen och har med sig mat & kaffe.
Polska killar frågarefter det mesta, ”går det så går det”. Och som andra sagt släpper du till med en sak så kommer strax nästa försök att bli av med en kostnad som de tänker att du tar för att du inte orkar/vågar ifrågasätta.
Ovan gäller kaffe mm.
Toa behöver såklart alla ha.
 
R Rejäl skrev:
Jag vet inte Just Peab men alla bolag där jag har varit både som anställd och inhyrd inklusive NCC gör det, så ja det är ganska vedertaget att de flesta arbetsgivare inom denna bransch gör det…
Säg det inte högt, då är snart Skatteverket framme och då förmånsbeskattas ni för kaffet😉
 
R
K Klass71 skrev:
Säg det inte högt, då är snart Skatteverket framme och då förmånsbeskattas ni för kaffet😉
Nja… detta klassas som personalvårdsförmån och är skattefri, samma sak som flera arbetsplatser har gratis frukt och eller fika allt detta går under personalvårdsförmån…
 
M Mia Holmgren skrev:
Jag är inte snål - men jag funderar på vem som bör bekosta tex kaffe, toapapper när vårt hem nu är rn arbetsplats vid en större tillbyggnad som förväntas pågå i ett halvår.

Det är fem byggare som ska jobba heltid så redan nu noterar jag att det går åt 1 toarulle per dag tex.

Är det jag som byggherre som ska betala? Eller byggledaren för byggfirma?

Blev lite snopen imorse när en av byggarna undrar om jag kunde göra kaffe….!😆
Har aldrig varit med om att de lånat toan.. men jag vet att det gått och pinkat bakom huset några ggr hehe (bor på landet).

Kaffe har jag försökt bjuda på (och annat te läsk osv) men det har varit svårbjudet.. de tackade ja när det var näst sista gången de var här typ (då hade jag bakat och lagt i burk för de skulle ta hem.. för de aldrig tackade ja! De fick dock både med sig hem och ”vid fikat’ 😊

De är väldigt måna om att de har sitt med sig! Fasiken det var svårt att övertala dem att de fick använda utemöblerna och äta vid/fika.. de satt på sina väskor eller i bilen!

En gång har en frågat om hen fick låna micron.. för denne hade glömt nån sladd/värmare eller nått.. helt okej ju.

Men jobben hos oss har bara varit 1-2 v.. så kortare jobb.. skulle de vara ett halvår på plats - skulle jag nog sett till att det mesta var reglerat så inget tjafs uppstår. En byggtoa tex om det behövdes.. (jag får betala den antagligen i offerten ändå.. ).. men om man pratar igenom (skriver ner) dessa vanliga saker.. så vet alla vad som gäller.

Däremot hade de sagt åt mig att sätta på kaffe.. hade de fått nån syrlig kommentar tillbaka.. (hade säkert bjudit dem på kaffe alla andra dagar haha.. men skillnad när jag vill bjuda och när de ”kräver”)
 
  • Gilla
Mia Holmgren och 1 till
  • Laddar…
De få ggr jag hört någon be om kaffe har det varit yngre utan hyfs.. vi äldre kör med termos. Och nysvenskar har jag aldrig hört be om någonting.. Tidigare i tråden nämndes något om polacker..
 
R
F Fvg4 skrev:
Det blir lite lättare att förstå om du förklarar var byggarna är ifrån:
Svenska gubbar å tjejer kan rutinen och har med sig mat & kaffe.
Polska killar frågarefter det mesta, ”går det så går det”. Och som andra sagt släpper du till med en sak så kommer strax nästa försök att bli av med en kostnad som de tänker att du tar för att du inte orkar/vågar ifrågasätta.
Ovan gäller kaffe mm.
Toa behöver såklart alla ha.
Om det är amerikaner?
 
H
F Fvg4 skrev:
Det blir lite lättare att förstå om du förklarar var byggarna är ifrån:
Svenska gubbar å tjejer kan rutinen och har med sig mat & kaffe.
Polska killar frågarefter det mesta, ”går det så går det”. Och som andra sagt släpper du till med en sak så kommer strax nästa försök att bli av med en kostnad som de tänker att du tar för att du inte orkar/vågar ifrågasätta.
Ovan gäller kaffe mm.
Toa behöver såklart alla ha.
De hantverkare vi har anlitat är alla svenskar, den erfarenheten har inte vi, svenska hantverkare är duktiga på att försöka.
 
M Mia Holmgren skrev:
Jag är inte snål - men jag funderar på vem som bör bekosta tex kaffe, toapapper när vårt hem nu är rn arbetsplats vid en större tillbyggnad som förväntas pågå i ett halvår.

Det är fem byggare som ska jobba heltid så redan nu noterar jag att det går åt 1 toarulle per dag tex.

Är det jag som byggherre som ska betala? Eller byggledaren för byggfirma?

Blev lite snopen imorse när en av byggarna undrar om jag kunde göra kaffe….!😆
kan du betala en byggare lön för att göra kaffe, så låt dom göra kaffe själv. toarullen e en skitsak....
 
  • Gilla
Mia Holmgren
  • Laddar…
A Andrun skrev:
Vi renoverade huset (ytterväggar, fönster och tak) för sex år sen genom en mindre byggfirma under ca 3 månader. De brukade vara 2-4 personer beroende på vad som skulle göras. Jag jobbade mestadels hemifrån då, och frun var arbetslös, så det blev naturligt att när vi skulle fika (både på fm och em), så frågade vi om dom också ville ha kaffe, vilket dom ju inte tackade nej till.

Detta utvecklades snabbt till rena byggmöten då vi diskuterade olika saker kring renoveringen. Det blev ett win-win, då de fick svar på frågor/tveksamheter som ju kan uppstå för hantverkare hur de ska göra i vissa lägen, och vi kunde säkerställa att det blev det bästa för oss.
Dessutom var vi själva delaktiga i arbetet då vi gjorde all målning av träpaneler själva (där gällde det att hänga med).
Var vi inte hemma någon dag, fick de gå in och fixa kaffe själva.

Toan fick de naturligtvis använda (låg praktiskt nog precis innanför ytterdörren), men någon större åtgång av toapapper noterade vi aldrig.

Det blev en riktig superrenovering! :)
F Freimeister skrev:
Fast nu gäller det en tillbyggnad som beräknas ta ett halvår så då lär projektet bli mer kostsamt än tiotusentals kr.

Värt att betänka kan vara ordspråket "Ger man lillfingret tar de hela handen"

Förväntar/kräver hantverkaren kaffe i början så var tar det hän under detta halvår?!
F Freimeister skrev:
Fast nu gäller det en tillbyggnad som beräknas ta ett halvår så då lär projektet bli mer kostsamt än tiotusentals kr.

Värt att betänka kan vara ordspråket "Ger man lillfingret tar de hela handen"

Förväntar/kräver hantverkaren kaffe i början så var tar det hän under detta halvår?!
Kanske det och det är bra att du talar ut till företagets ansvariga
 
R
lasse l1 lasse l1 skrev:
kan du betala en byggare lön för att göra kaffe, så låt dom göra kaffe själv. toarullen e en skitsak....
Nu brukar man inte brygga kaffe på betalda arbetstiden utan det gör man på rasten alltså den obetalda arbetstiden…
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
lasse l1 lasse l1 skrev:
kan du betala en byggare lön för att göra kaffe, så låt dom göra kaffe själv. toarullen e en skitsak....
Göra kaffe får de väl göra på sin rast.
 
  • Gilla
Mia Holmgren
  • Laddar…
BirgitS
F Fvg4 skrev:
Det blir lite lättare att förstå om du förklarar var byggarna är ifrån:
Svenska gubbar å tjejer kan rutinen och har med sig mat & kaffe.
Polska killar frågarefter det mesta, ”går det så går det”. Och som andra sagt släpper du till med en sak så kommer strax nästa försök att bli av med en kostnad som de tänker att du tar för att du inte orkar/vågar ifrågasätta.
Ovan gäller kaffe mm.
Toa behöver såklart alla ha.
Vi hade en från Polen här för en större ombyggnad och han tackade alltid nej till våra frågor om kaffe. Den polack som renoverade badrummet tackade ja till att vara med på vårt förmiddagskaffe om det fungerade att göra en paus i jobbet just då. Båda hade med sig typ smörgås och en termos som de intog sittande på sin egen arbetsbock trots erbjudande om att sitta vid matbordet.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Nja… detta klassas som personalvårdsförmån och är skattefri, samma sak som flera arbetsplatser har gratis frukt och eller fika allt detta går under personalvårdsförmån…
Jag var mest ironisk…..men i en framtid så är det nog inte omöjligt att Skatteverket är där och snokar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.