funderar på batteri ,kanske ny växelriktare
är lite dyrare med ferroamp. är dom så mycket bättre?
 
Spara dina pengar och lägg de på mer batteri om du frågar mig.
Jag bedriver själv ett bolag inom solenergi och har gått ur min väg för att försöka sälja ferroamp då jag gillar deras idé och concept. Problemet är bara att för priset så finns det mycket bättre produkter och lösningar.

”Ja men det är ett svenskt företag”. Helt rätt men de outsourcar mycket av deras produktion så för priset får man inte ens en svensk-tillverkad produkt.

För ungefär samma pris kan du få ett enphase micro-invertersystem där du kan få statistik och optimering på panelnivå. Även en produktgaranti på 25år.

Om du tycker att installationsprocessen med enphase är för omständig. investera i en fronius hybrid växelriktare och BYD-batterier. Du kommer att vara jättenöjd.

Så mycket som jag gillar ferroamps idé så är det svårt att rekommendera de som de ser ut just nu.
 
Redigerat:
  • Gilla
Matte60
  • Laddar…
fördelen med ferroamp är flextjänster som kommer snart
går fort få tillbaks pengarna då..annars inte lönsamt med batteri
 
B
Inte bara ferroamp går att använda för svks stödtjänster. Har för mig att checkwatt har en lista på system som är integrerbara.

Ferroamp är bra, men väldigt dyra är min slutsats.
 
  • Gilla
Granito och 1 till
  • Laddar…
Anledning till att jag valde just Ferroamp är fasbalansering. Jag har en laddhybrid som laddas med enfas och vill samtidigt behålla 16A säkringar. Inga batterier än.

Solcellsmässigt funkar den, men man får ha i åtanke att systemet inte klarar externa optimerare (då SSO:er är en del av Ferroamps koncept).

Men för mig är fasbalansering ’killer app’. Och funkar gör den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.