S Stefan1972 skrev:
Nu har jag inte läst tråden i detalj men är det inte nån av Laddomat där det är nån backventil som brukar fuska/krångla? Har för mig jag läst nåt här om nån viss typ/serie som det kan vara nå vingel med och som ställer till alla möjliga problem då vattnet rör sig fel.
Har också läst om backventiler på laddomaten som beter sig.
Laddomaten är knappt ett år gammal och skruvade isär pluggarna både på ovan- och undersidan för att se om det satt något där.

Vet inte vad mer jag kan göra för att kolla om laddomaten har något fuffens för sig.
Såhär ser det ut det ut när den laddade på som bäst med 78graders termostatpatron:
Laddomat med tre termometrar som visar olika temperaturer vid värmeöverföring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tråden i sig borde nog kanske ha blivit flera trådar för det är många olika grejer som har strulat och varit konstiga.
Å andra sidan allt hör kanske ihop.

Värt att notera gällande laddomaten är att rökgasfläkten stoppade tidigare (panntemp > 93 grader) när jag hade 78 graders patron i men efter att skruvat och donat med laddomaten så har panntemp legat som en klocka på 90 grader utan några stopp.
 
O ortoman skrev:
35mm från panna till tankar och mellan tankar.
Jag misstror dig inte, men på bilderna ser det ut som du har kulventilerna med cu 28mm klämring?

O ortoman skrev:
Tog bort 2 turbulatorer och satte i 78 graders termostatpatron i laddomat och då hände det grejer.
Rökgast temp 180-200 grader och beräknat laddning med 47-50kW.
Jag har aldrig fått min att brinna bra med full uppsättning. Just nu har jag 3 eller 4 urtagna. Detta hänger ihop mycket med vad för skorsten man har.


O ortoman skrev:
Värt att notera gällande laddomaten är att rökgasfläkten stoppade tidigare (panntemp > 93 grader) när jag hade 78 graders patron i men efter att skruvat och donat med laddomaten så har panntemp legat som en klocka på 90 grader utan några stopp.
Luft?
 
Min panna (fabrikat kan vi lämna därhän just nu) ska ha rgt på 180° sägs det... i praktiken tycker jag det mest liknar en kolmila om jag försöker ligga under 250°.
Med bra fart där både jag och pannan trivs, där lambda , brännkammartemp och vattentemp känns bra så ligger rgt närmare 300°. Nu är det väl så att jag inte är så flitig med sotviskan heller...
Mitt tips är iaf att släppa byggahusprestigen och låta rgt skena iväg så får du se var du hamnar.
 
B Bjober skrev:
Min panna (fabrikat kan vi lämna därhän just nu)
Weber?


Det ligger absolut en hel del i ditt resonemang. Men TS ska inte sikta in sig på mer än 200°C RGT med den pannan.
 
Redigerat:
Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Jag misstror dig inte, men på bilderna ser det ut som du har kulventilerna med cu 28mm klämring?
Oooh, det var rörisen som satte dit. Ska ner och kolla och också jämföra mot räkningen vad de skrev dit.
Tack!

Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Jag har aldrig fått min att brinna bra med full uppsättning. Just nu har jag 3 eller 4 urtagna. Detta hänger ihop mycket med vad för skorsten man har.
Aha. Tror du en skorstensfläkt skulle göra det blev mera fart både för dig och mig?

Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Luft?
Ja, misstänker att det var något sådant. Systemet är ny-ombyggt. Det har inte rasslat något om pumpen men vem vet om det fastnat luft eller något annat skräp. Det är bara en känsla och har ingen data att backa upp det med men det känns som om den fungerar bättre.
Luften verkar annars vara ute ur systemet. Det pyser inte från någon av mina luftningsnipplar.

B Bjober skrev:
Mitt tips är iaf att släppa byggahusprestigen och låta rgt skena iväg så får du se var du hamnar.
Mina RGT har jag försökt trycka upp tidigare. Mina låga rgt ser jag som ett symptom på att det brunnit dåligt och det har även tagit 6-7 timmar för ett inlägg att brinna ut.

Baxi säger mellan 180-200 rgt men att det beror på vad jag får uppe vid skorstenen för att slippa kondensproblem. Har inte mätt så jag vet ifall 180-200 är även det för lågt för min skorsten.

Min förra molle-panna värmde murstocken bra den så jag har inte bekymrat mig så mycket om rgt tidigare.
 
O ortoman skrev:
Aha. Tror du en skorstensfläkt skulle göra det blev mera fart både för dig och mig?
Jag har skorstensfläkt, pga utvändig kall ev. för trång / kort modulskorsten.


O ortoman skrev:
Det har inte rasslat något om pumpen men vem vet om det fastnat luft eller något annat skräp.
Ja, om du nu har 28cu så är väl inte marginalerna på din sida heller...
 
Vilken rördimension hade du?
 
O ortoman skrev:
Pannan har som sagt inte fungerat något vidare för att vara 50kw.
Enligt mina höftningar, ögonmått och synvinkel så ligger jag på mellan 20-30kw som max.

Från idag:
2045, 39grader tank topp, tändelden gjord matade fullt i pannan
2125, 80grader panntemp
2230, första 750L tank 40 grader -> 72grader vilket borde ge runt 28kwh.

0025 - 750L + (ögonmåttat) 1200-1400L till på exakt grader => 2000L med tempökning 40 -> 72 grader på 4 timmar => 74kw / 4h => ~20kwh.
0025 var veden till hälften brunnen. Tittat till ~1 gång i timmen för att korrigera spjällen.

Vad jag har gjort/bytt/ändrat:
  • Vedluckan inte tät. Bytt packningen, fixat med upphängningen, kört högtemp silikon för att fixa sista tätningen.
  • Lagat upphängningen
  • Trixat och donat med upphängning för att kolla att det inte går tjuvluft genom att köra fläkten och stänga spjällen och köra med en braständare runt kanten.
[bild]
  • Dammsugit ur sekundärluftkanalerna så de blev rena. Använde en gardinstång till fruns förtjusning tejpad på dammsugaren för att nå hela vägen
[bild]
  • Rökgasfläkten har haft lagerljud och låtit allmänt illa samt vibrerat. Trodde det var bara ett lager att byta men när jag demonterat visade det sig att axeln var böjd så det slutade med att jag beställde en ny som jag har monterat.
  • VARNING - Baxi har ändrat på anslutningarna för rökgasfläkt så det blir lite skruvande om du har en Baxi 2004'a.
[bild]
[bild]
  • Dammsugit/tryckluftat primärluftkanaler
  • Rensat tuberna
  • Askat ur
  • Bockat till insatsplåtarna inne i pannan som var krökta och dana
  • Bytt "sekundärluftinsats" (tror det heter det, stenen med det ovala hålet inne i vedkammaren där elden går ner i brännkoppen
  • Bytt läckande packningar på sidorna, installerat kylslinga + SYR på ena sidan
... men trots allt det så brinner det ändå riktigt kasst och jag lyckas bara ladda 72grader.
Skulle gärna ha 90 grader i tankarna och full makaron genom pannan.
Är den vänstra fläkten till 50kw och den högra till Innova 30kw?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.