Jag har har en vridomkopplare 3-fas 1-0-3 med fyra poler och skall koppla den till min träsvarv så att jag kan köra 3-fas motorn åt båda hållen.
Tacksam om någon kan beskriva hur jag kopplar In vridomkopplaren, se bilderna. //Håkan
 
  • Väggmonterad omkopplare märkt '1' och '2', trämönstrad yta, skruvfäste, svart vippströmbrytare, webbadress nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkomponent med skruvanslutningar, säkring, och svart vred. Monterad på träyta. Datumstämpel: 2023.8.23.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektronisk komponent med skruvanslutningar, svart reglage ovanpå, fastsatt mot träpanel. Industriell eller elektrisk utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Funkar inte så bra om chucken är gängad på drivaxeln. Den flyger av om man backar. Men det finns dom som sitter med kona och låst antingen med en lång skruv inne i svarvaxeln eller med låsring, då funkar det.
 
Redigerat:
J jonaserik skrev:
En Kraus & Naimer du har
Är du säker på det? Jag tycker det ser ut som nån kinakopia.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kanske det, men har nog samma funktion, bara ringa upp efter kraus schema
 
J jonaserik skrev:
Kanske det, men har nog samma funktion, bara ringa upp efter kraus schema
Ja. "Nog". Säkrast att mäta.
 
Tack för svar o synpunkter. Men det är förmodligen så att jag har gjort en felaktig beställning. Omkopplaren är mod nr lw8-20-5.5s 1/4 och är troligtvis avsedd för ändring av varvtal. //Håkan
 
Eller för Y/D koppling
 
B Håkan Ekblom skrev:
Tack för svar o synpunkter. Men det är förmodligen så att jag har gjort en felaktig beställning. Omkopplaren är mod nr lw8-20-5.5s 1/4 och är troligtvis avsedd för ändring av varvtal. //Håkan
Du kan säkert använda den ändå bara modifiera kopplingen lite. Har du länk där den beskrivs?
 
Nej tyvärr har jag ingen länk. Kanon om du kan skicka det!
 
Nej det har jag inte men om man söker på din beteckning i #8 verkar det stämma med dina bilder och där finns en beskrivning av kopplingsläget 1-0-2.

Går man på den ska du då först ta bort plåtblecken som byglar 8-12 och 10-14. Anslut din motor U1 till 2 eller 4, V1 till 5 eller 7 och W1 till 13 eller 15. Sen får du själv bygla med tråd mellan 1-3 och dit lägger du fas L1, bygla 6-8 och dit läggs L2, slutligen bygla 14-16 och koppla L3 dit.

Så bör du kunna vara i mål och sen starta träslöjden.
 
GK100 GK100 skrev:
Nej det har jag inte men om man söker på din beteckning i #8 verkar det stämma med dina bilder och där finns en beskrivning av kopplingsläget 1-0-2.

Går man på den ska du då först ta bort plåtblecken som byglar 8-12 och 10-14. Anslut din motor U1 till 2 eller 4, V1 till 5 eller 7 och W1 till 13 eller 15. Sen får du själv bygla med tråd mellan 1-3 och dit lägger du fas L1, bygla 6-8 och dit läggs L2, slutligen bygla 14-16 och koppla L3 dit.

Så bör du kunna vara i mål och sen starta träslöjden.
Din uppgift är intressant, men hur söker jag fram info #8?
 
Kan det här ge något, du får ringa mellan numren och då ska faserna skftas mellan mellan 1 och 3 och 5 och 7
 
  • Elektrisk kopplingsschema, strömbrytare, positioner, symboler, översikt.
Tack! Jag skall gå igenom detta till veckan när jag har tid.
J jonaserik skrev:
Kan det här ge något, du får ringa mellan numren och då ska faserna skftas mellan mellan 1 och 3 och 5 och 7
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.