Bor i ett Älvsbyhus byggt 2019, vill optimera ytan i tvättstugan då den är så pass liten och funderar på att montera en takmonterad takhiss där, tex denna: https://ericsindustrier.se/produkt/torkhiss-eric-takmonterad/

Men kan man montera en sådan torkhiss i taket utan att den rasar ner? Känns som att tanken är att man ska ska montera fast dessa i tak gjorda av betong.

Tacksam för all hjälp! :)
 
  • Gilla
namnbyte
  • Laddar…
Vad har du för tak? Så länge du sätter den i trä och inte i bara gips så kommer det garanterat fungera.
Har du gips i taket så har du nog glespanel cc 30cm så då får du försöka pricka dom när du skruvar upp.
 
namnbyte
Jäkligt bra idé och lösning så jag har också en fråga!
Har bara dåliga erfarenheter utan lättbetong, dessvärre har vi detta mellan källare och markplan. Hade lättbetong pallat hålla upp en sådan ställning, med blöt tvätt? Får nog räkna med 20-30 kg totalt över två fästpunkter.

För att svara OP håller jag med förgående, är det trä har du inga problem mer än eventuell fukt/ånga att skydda fästpunkterna ifrån.
 
  • Gilla
Älvsbyn28624
  • Laddar…
P pjkw skrev:
Vad har du för tak? Så länge du sätter den i trä och inte i bara gips så kommer det garanterat fungera.
Har du gips i taket så har du nog glespanel cc 30cm så då får du försöka pricka dom när du skruvar upp.
Yes, jag har gips i taket.

Men räcker det att med två skruvar - som torkhissen jag refererar till använder sig av - som fästs i glespanelen på 28 mm ska orka hålla uppe blöt tvätt?

Eller ska man försöka träffa balken?

Kan jag utifrån gipsplattorna räkna ut var glespanelen och/eller balken går? Infogar bild på taket. Jag är rookie på det här. :)
 
  • Ett vitt tak med en bågformad skugga och synliga skarvar mellan panelerna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Glespanelen borde sitta tvärs emot hur gipset sitter, och troligtvis en centrerad i skarvarna och sen var 30:e centimeter. Du borde kunna lokalisera överspacklade skruvar med en magnet och därmed bekräfta var glespanelen sitter.
Och glespanelen ska absolut räcka att skruva i.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
T Torpfröken skrev:
Vi använder en som sitter i vägg, eftersomtaket inte passar. Typ som den här:
[länk]
Vi har skruvat våra fästen i väggen, eftersom vi hänger ”tung tvätt”, som blöt ull.
Kan man mha skruvar skruva fast den i väggen? När jag kikar på den så verkar det som att om man vrider stången så expanderar den som gör att den sitter fast mellan väggarna.
 
Ä Älvsbyn28624 skrev:
Kan man mha skruvar skruva fast den i väggen? När jag kikar på den så verkar det som att om man vrider stången så expanderar den som gör att den sitter fast mellan väggarna.
Ja, det fungerade. Efter att den rasade när den ”bara” satt fast av trycket skruvade jag fast den. Nu har den suttit i 7 år.

Om jag minns rätt så var ändorna på stången lösa, så jag skruvade fast dem i väggen och sedan vred vi stången så den expanderade in i de fastskruvade ändorna.
 
  • Gilla
Älvsbyn28624
  • Laddar…
T Torpfröken skrev:
Ja, det fungerade. Efter att den rasade när den ”bara” satt fast av trycket skruvade jag fast den. Nu har den suttit i 7 år.

Om jag minns rätt så var ändorna på stången lösa, så jag skruvade fast dem i väggen och sedan vred vi stången så den expanderade in i de fastskruvade ändorna.
Intressant, har du skruvat i en regel då? Eller vad är väggen av för material?
 
Ä Älvsbyn28624 skrev:
Intressant, har du skruvat i en regel då? Eller vad är väggen av för material?
OSB+ gips är det i väggarna. Men en regel gör nog jobbet 😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.