Nyköpt sutteränghus med dålig värme i nedre plan. Det ska vara värmeslingor i golvet, verkar dock inte fungera (värmeslingor på övre plan fungerar bra). Jag har frånluftsvärmepump Nibe 360p fighter, kompressorn har lagt av men den verkar värma på bra ändå på entréplan tack vare att elpatronerna hjälper till. En fråga, se bild, vet inte om det kallas shunter/ventil motor eller något sådant. Det verkar som om denna är inställd på 0 (finns en gradering upp till 10), tror ni detta påverkar att slingorna på nedre plan inte får värme? Det verkar inte gå att dra i spaken på bilden då den sitter fast med någon skruv. Så jag behöver lossa på skruven för att komma in där och ändra inställningen från 0:an och då jag inte är någon elektriker så vågar jag inte göra detta själv.

Jag har även fått förslag att byta min frånluftsvärmepump då kompressorn är trasig och fått offert på 80000kr för detta. Att laga kompressorn kostar 28000kr med arbetet. Att laga kompressorn är inget som rekommenderas av de jag varit i kontakt med då den lätt kan gå sönder igen. Min fråga, om nu entréplan värmer på bra utan att min kompressor fungerar, borde inte jag då kunna köpa en luftvärmepump som är betydligt billigare än att byta ut än hela frånluftsvärmepumpen för nedre våningen och hoppas att denna kan värma mig även när det är kalla vintrar. Blir elförbrukningen verkligen så mycket högre med en luftvärmepump att den äter upp en större investering på 80000kr? Och hur mycket extra förbrukning drar egentligen elpatronera? Huset är 130kvm, 65kvm på vardera plan och geografiskt i Stockholm.
 
  • Installation med kopparledningar, termostat, kablar, och isolering mot en spånskivevägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
När är huset byggt? Låter mystiskt med frånluftsvärmepump i sutterränghus som brukar ta lite mer energi. På shuntmotorn sitter det en liten skruv mitt på fronten till vänster som ska vridas ett ca kvarts varv för att man ska kunna reglera shunten manuellt. Varför sitter din shunt monterad på en OSB-skiva och inte som normalt inne i 360P??

Om man jämför en 360P med fungerande kompressor etc i ditt hus med att också skaffa en luftluftvärmepump som komplement så skulle jag säga att man kan spara kanske 3000 kWh/år extra(?) Ett bra sätt att öka energibesparingen om man har en liten traditionell frånluftsvärmepump såsom NIBE 360P eller dagens F370.
 
Redigerat:
J Josth skrev:
När är huset byggt? Låter mystiskt med frånluftsvärmepump i sutterränghus som brukar mer energi. På shuntmotorn sitter det en liten skruv mitt på fronten till vänster som ska vridas ett ca kvarts varv för att man ska kunna reglera shunten manuellt.

Om man jämför en 360P med fungerande kompressor etc i ditt hus med att också skaffa en luftluftvärmepump som komplement så skulle jag säga att man kan spara kanske 3000 kWh/år extra(?) Ett bra sätt att öka energibesparingen om man har en liten traditionell frånluftsvärmepump såsom NIBE 360P eller dagens F370.
Huset är byggt av Peab 2008. Bör jag prova vrida själv på shuntmotorn och tror du att denna påverkar värmeslingor som inte verkar fungera? Vet inte varför den är installerad på detta sätt.
 
Visst kan du prova att justera shunten manuellt. Varför sitter den på en OSB-skiva och inte inne i 360P undertill som den brukar? Kanske en extra shunt som styrs på ett helt annat sätt och inte av 360P??
 
J Josth skrev:
Visst kan du prova att justera shunten manuellt. Varför sitter den på en OSB-skiva och inte inne i 360P undertill som den brukar? Kanske en extra shunt som styrs på ett helt annat sätt och inte av 360P??
Vet faktist inte. Ska sägas att jag har även en luftvärmepump installerad på entréplan, men denna har jag ännu inte behövt använda utan tidigare ägaren använde den mest som kylande effekt på sommaren.
 
Det brukar bli så att den övre luftluftvärmepumpen behövs främst på sommaren för kyla och om det blir riktigt rejält kallt och man inte vill köra med el-patronen. Annars räcker den nedre luftvärmepumpen som komplement till frånluftsvärmepumpen.
 
  • Gilla
Melkan
  • Laddar…
Jag lurar på om inte externa shunten är till för slingan i undervåningen, står den på 0 som i bilden så är det inte så konstigt om det inte kommer ut värme den vägen - dock om den har stått så lång tid så blir det kanske att säkra att vattnet börja röra på sig (dvs blir varmt i rören mot golvvärmen i undervåningen) när shunten ställs upp då den nu kan blockeras av luft och annat i slingan som hindrar flödet.

tänk på att det kan ta en del tid (kanske flera dygn) innan du börja märka värme i golvet då det reagerar trögt för att det är väldigt mycket massa som skall värmas upp.
 
  • Gilla
Melkan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.