J Johan456 skrev:
Nej men som du skrev uppfattade jag att du beskrev problemet som svårt att felsöka. Du skrev inget om vem som ska felsöka eller eventuella hjälpmedel. Finns väldigt många elektriker som inte vet hur en isolationsprovare fungerar. Så även om man ringer en yrkesman så kan de försöka i timmar och sedan konstatera att ”det är svårt att hitta såna här fel”. Mitt råd var därför till TS.
Det går alltid att vara tydligare. Du och jag vet båda vilket hjälpmedel man helst skall ha för denna felsökning. Men eftersom jag antar att TS inte har tillgång till det hjälpmedlet så skrev jag en annan metod. Att läsa och förstå för den som önskar. Att prova för den som har hyfsad koll på el. Och om inte problemet vore det minsta svårt skulle man troligen inte som du säger ibland råka ut för yrkesmän som felsöker i timmar.
 
  • Gilla
Hammare&Spik och 1 till
  • Laddar…
Några tips på hur man felsöker jordfel på en värmepump med en megger? Lite nyfiken bara....
 
A
H håbbe1961 skrev:
Några tips på hur man felsöker jordfel på en värmepump med en megger? Lite nyfiken bara....
https://www.kamic.se/sv/produkter/matinstrument/page/mer-fakta
Edit: Lektion 3 isolationsmätning beskriver det på ett ungefär. Går dock ibland lika bra med en läckströmtång om man kommer åt alla ledare.
 
H håbbe1961 skrev:
Några tips på hur man felsöker jordfel på en värmepump med en megger? Lite nyfiken bara....
Det är något av en urspårad diskussion. I mitt ursprungliga inlägg står ett förslag på en metod som man kan använda för att hitta felet om det inte skulle vara i värmepumpen. Det går nog att leta jordfel i värmepumpen också med hjälp av en megger. Men jag kan se flera potentiella problem i form av risk att förstöra genom att mäta på fel ställe eller att man får konstant lågt utslag tack vare filterkondensatorer.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Står väl tydligt att jfb inte löser ut när vp är avstängd så felet var väl fokuserad på vp. Men har ingen megger själv så bara nyfiken om det finns bra sätt att mäta upp vp ingående komponenter ock vilka man skall undvika
 
Lie info, att megga är att tillföra en hög spänning för att se var överlag/överledning finns. Men måste göras på ett visst sätt. Det finns elektronik i VP och den tål kanske inte mer än max 12 V eller mindre, allt i elektroniken, troligtvis 5 V. Finns en tranformator som 230 till 12 V eller mindre och får den tex. 500 V i sig, kan den generera många fler volt än vad det övriga tål i spänning. Så var försiktig med en megger eller om du inte vet hur det ska provas.
 
  • Gilla
Hammare&Spik och 1 till
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Står väl tydligt att jfb inte löser ut när vp är avstängd så felet var väl fokuserad på vp. Men har ingen megger själv så bara nyfiken om det finns bra sätt att mäta upp vp ingående komponenter ock vilka man skall undvika
Det som började i #20 var ju att Avemo tog med möjligheten att fel N-PE i andra delar av anläggningen kunde visa sig tex när en större last som VP, eltillskott går till. Det är ju helt korrekt och sånt förekommer men kanske inte lika ofta som fel PE-L så en bra och vettig utvikning.

I de fallen krävs betydligt lägre motstånd i felstället än de vanliga mot fas så det är ibland möjligt att söka med en vanlig multimeter ställd för resistansmätning och mäta med JFB från mellan skena PE och N. Får man utslag då med det instrumentet kan man anta den typen fel och ev gå vidare med koll av individuella gruppnollor mot PE.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Står väl tydligt att jfb inte löser ut när vp är avstängd så felet var väl fokuserad på vp. Men har ingen megger själv så bara nyfiken om det finns bra sätt att mäta upp vp ingående komponenter ock vilka man skall undvika
Det jag ville få fram var att det inte måste vara fel på värmepumpen även om det är när värmepumpen går som jordfelsbrytaren löser.

När man meggar i en anläggning brukar metoden vara att koppla ihop fas och nolla för att sedan megga mellan dessa och jord. Samma metodik kan användas i en värmepump. Därefter koppla bort en del i taget tills man hittar var det läcker.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Tack för info
 
J jonaserik skrev:
Lie info, att megga är att tillföra en hög spänning för att se var överlag/överledning finns. Men måste göras på ett visst sätt. Det finns elektronik i VP och den tål kanske inte mer än max 12 V eller mindre, allt i elektroniken, troligtvis 5 V. Finns en tranformator som 230 till 12 V eller mindre och får den tex. 500 V i sig, kan den generera många fler volt än vad det övriga tål i spänning. Så var försiktig med en megger eller om du inte vet hur det ska provas.
Vid isolationsmätning ska man koppla ihop fas och nolla och då kan inte transformatorn få några 500 volt, dessutom provas det med likström och det går inte ”transformera”.
Däremot så kan det sitta överspänningsskydd mellan fas och skyddsjord och nolla till skyddsjord och de brukar begränsa till ca 350 volt likström.

Om det är överledning i kompressormotorn så är ju den frånkopplad iom en kontaktor eller någon annan motorstyrning så den måste man koppla ifrån och mäta för sig, samma med andra delar i värmepumpen som är styrda.

Protte

PS
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.