Krilleman Krilleman skrev:
Har jag?
Nä, men däremot i en annan tråd i våras från TS 😃:
[länk]

Jag tror fortfarande att det är en backventil som är boven.
Krilleman Krilleman skrev:
Har jag?
Nä, men däremot i en annan tråd i våras från TS 😃:
[länk]

Jag tror fortfarande att det är en backventil som är boven.
Antagligen i duschblandaren efter all info som framkommit i tråden...
Krilleman Krilleman skrev:
Har jag?
Nä, men däremot i en annan tråd i våras från TS 😃:
[länk]

Jag tror fortfarande att det är en backventil som är boven.
Antagligen i duschblandaren efter all info som framkommit i tråden...
Nej, jag kom på det efter jag skrivit, att det var en länk till en annan tråd.
Men budskapet är detsamma.
Och ja, mycket sannolikt är det backventilen/erna i duschblandaren som orsakar tryckstötarna.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E EvertL skrev:
Nej, jag kom på det efter jag skrivit, att det var en länk till en annan tråd.
Men budskapet är detsamma.
Och ja, mycket sannolikt är det backventilen/erna i duschblandaren som orsakar tryckstötarna.
Vad gör att en trasig backventil kan orsaka detta? Altså teorin bakom? Tryckstötarna är jag med på...
 
J JohanLun skrev:
Vad gör att en trasig backventil kan orsaka detta? Altså teorin bakom? Tryckstötarna är jag med på...
Vattenledning - backventil - ventil i kranen, rimligtvis blockerar backventilen tryckvågen på väg tillbaka till ledningen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Vad gör att en trasig backventil kan orsaka detta? Altså teorin bakom? Tryckstötarna är jag med på...
Vanligtvis består en backventil i duschblandaren av en gummi"flärp", det är denna som kommer i svängning.
Det är när denna flärp tappat spänsten som problemet uppstår, om den blir trasig och bryts av så gissar jag att tryckstötarna försvinner.
Sedan går tryckvågen fram och tillbaka i systemet. Kan som många vet bli ordentligt snärtiga och ljudliga stötar.
Att sedan beskriva hur denna svängning fortsätter, för att efter en liten stund avta och upphöra, klarar jag inte av att beskriva på ett bra och kortfattat sätt.
Jag har inte kollat, men det finns sannolikt beskrivet bra om man söker via Google.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag har också detta problem hemma med pex i vägg ner i källare och cromrör på vägg med en hafa ts blandare som när jag stänger för fort så blir det tryckstötar å då det är nya dusch och badkarblandare så kan jag då inte se att det ska vara några backventiler som krånglar. Ska byta hafa blandaren mot en fmm mjukstängande....
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
V Vector skrev:
Jag har också detta problem hemma med pex i vägg ner i källare och cromrör på vägg med en hafa ts blandare som när jag stänger för fort så blir det tryckstötar å då det är nya dusch och badkarblandare så kan jag då inte se att det ska vara några backventiler som krånglar. Ska byta hafa blandaren mot en fmm mjukstängande... jagade tryckslag identifierades till slut källan - en Hafa TS blandare! Det kluriga var att blandaren påverkade utan att den användes.
Efter att ha jagat tryckslag en längre tid identifierades till slut källan - en Hafa TS blandare! Det kluriga var att blandaren påverkade utan att den användes och dessutom var det inga problem då engreppsventilen (stängd) var ställd i rent KV läge. Vi bytte också till FMM! :)
 
  • Älska
Roger Fundin
  • Laddar…
E EvertL skrev:
Vanligtvis består en backventil i duschblandaren av en gummi"flärp", det är denna som kommer i svängning.
Det är när denna flärp tappat spänsten som problemet uppstår, om den blir trasig och bryts av så gissar jag att tryckstötarna försvinner.
Sedan går tryckvågen fram och tillbaka i systemet. Kan som många vet bli ordentligt snärtiga och ljudliga stötar.
Att sedan beskriva hur denna svängning fortsätter, för att efter en liten stund avta och upphöra, klarar jag inte av att beskriva på ett bra och kortfattat sätt.
Jag har inte kollat, men det finns sannolikt beskrivet bra om man söker via Google.
Håller med förutom en viktig sak. Backventilen sitter där bla för att minska risk för legionella genom att vv "backar" in i kv-ledningen, därför bör man inte ta bort den..
 
  • Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T Torleif S skrev:
Efter att ha jagat tryckslag en längre tid identifierades till slut källan - en Hafa TS blandare! Det kluriga var att blandaren påverkade utan att den användes och dessutom var det inga problem då engreppsventilen (stängd) var ställd i rent KV läge. Vi bytte också till FMM! :)
Är det själva backventilen som låter, är det att den inte funkar eller vad gör att det förvärras?
 
J JohanLun skrev:
Är det själva backventilen som låter, är det att den inte funkar eller vad gör att det förvärras?
Jag felsökte inte själva blandaren efter att ha identifierat den som källan. Den hade andra brister och det var inte lönt att fixa. Så jag vet inte hur den ser ut innanför skalet när det gäller blandningsfunktionen och eventuella (integrerade) backventiler.
 
Såhär kan iaf en trasig backventil i en FMM duschblandare se ut.
Den orsakade kraftig upprepade slagoljud, snabba upprepade klånkande.
Även om man stängde den nya tvättställsblandaren försiktigt klånkade det gärna flera, minst 4 gånger. Värst på varmvattnet.

Delar av en vattenkran, inklusive sil och O-ringar, ligger på ett handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Packningen var hård och en bit hade lossnat.
Dock föll den isär till 3 bitar vid demontering.
Satte ihop backventilen utan gummitätning och bytte plats på kall och varm ventil.
Det hjälpte. Dock återstår ett kort svagare klonkande om man stänger snabbt.
Ur legionella synpunk är det dock en dålig idé att ha den dåliga ventilen på kallvattnet.

Tack för inspirationen 😉
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Såhär kan iaf en trasig backventil i en FMM duschblandare se ut.
Den orsakade kraftig upprepade slagoljud, snabba upprepade klånkande.
Även om man stängde den nya tvättställsblandaren försiktigt klånkade det gärna flera, minst 4 gånger. Värst på varmvattnet.

[bild]

Packningen var hård och en bit hade lossnat.
Dock föll den isär till 3 bitar vid demontering.
Satte ihop backventilen utan gummitätning och bytte plats på kall och varm ventil.
Det hjälpte. Dock återstår ett kort svagare klonkande om man stänger snabbt.
Ur legionella synpunk är det dock en dålig idé att ha den dåliga ventilen på kallvattnet.

Tack för inspirationen 😉
Men då är det altså själva blandaren i fråga som klonkar? Inte att "plaströr" som leder till den börjar "flexa" när man stänger en annan blandare?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Ur legionella synpunk är det dock en dålig idé att ha den dåliga ventilen på kallvattnet.
Jag har bytt blandare i duschen, är det alltid backventiler på dessa? Eller är det ett tillbehör som måste köpas till?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
T tobbeee skrev:
Vi har kraftiga slagljud i vårt hus nör disk/tvättmaskin går när man stänger blandare osv. Vi har lokaliserat ljuden till lilla badrummet. Nu har vi stängt av vattnet dit och då är det knäpptyst.

Vi hade en rörmokare hemma som sa att varm/kallvatten inte får ligga dikt an till varandra som de gör nu. Se bilderna.

Han menar att det är därifrån slagljuden kommer. Vilket förmodligen stämmer eftersom det blev tyst när vi stängde av vattnet dit.

Vad säger ni. Är detta korrekt draget?

Om inte så tänkte jag kontakta Anticimex och försöka få detta på deras försäkring. Det står att försäkringen täcker ” fel som Anticimex besiktningstekniker uppenbart borde ha upptäckt vid besiktningstillfället”
Det är inte rören som är problemet
Byt backventiler i dusch blandaren så försvinner slagen
 
K Kalvhagarn skrev:
Det är inte rören som är problemet
Byt backventiler i dusch blandaren så försvinner slagen
jag frågar igen. löser det att byta backventiler i blandare om det är diskmaskinens ventil som orsakar slagljuden?
 
J JohanLun skrev:
jag frågar igen. löser det att byta backventiler i blandare om det är diskmaskinens ventil som orsakar slagljuden?
Jag har varit ute för detta problem och det blev mycket bättre
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.