Hej!
Undrar om någon har varit med om liknande problem.
Dum som jag var beställde jag sikaflex 11CF + för att nåta om golvet. På hemsidan stod det tydlig att fogmassan var övermålningsbar med det flesta färger. Efter att ha gjort skitgörat med att ta bort gammal nåt och i med ny fogmassa, slipa golv och färga in det med osmo dekorvax, notera vi att dekorvaxen inte torka i nåtningen som resten av golvet. Vi löste det genom att torka rent nåten med en trasa. På med osmo hårdvaxolja som efter 1v inte torkat i fogmassan. Fortfarande klibbig. Vart då misstänksam och läste mer noggrant om fogmassan på Sikas hemsida. Den var inte övermålningsbar som det stod på hemsidan! Jaha! Mitt misstag att inte kolla upp det. Nu står jag här med ett "vitt" trägolv som allt ludd, skräp fastnar i den klibbiga nåten. Då hårdvaxoljan inte är vattenlöslig, funkar det inte att torka med fuktig trasa. Hårdvaxoljan är som "tuggummi". Någon som har gjort samma misstag? Eller sitter på en lösning? Önskar verkligen inte göra om proceduren.. Tar tacksamt emot förslag på om det går enkelt att åtgärda den klippiga nåten.
 
  • Vitt trägolv med sikaflex fogmassa som inte torkat och fångar skräp och ludd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
L Lotzki80 skrev:
Hej!
Undrar om någon har varit med om liknande problem.
Dum som jag var beställde jag sikaflex 11CF + för att nåta om golvet. På hemsidan stod det tydlig att fogmassan var övermålningsbar med det flesta färger. Efter att ha gjort skitgörat med att ta bort gammal nåt och i med ny fogmassa, slipa golv och färga in det med osmo dekorvax, notera vi att dekorvaxen inte torka i nåtningen som resten av golvet. Vi löste det genom att torka rent nåten med en trasa. På med osmo hårdvaxolja som efter 1v inte torkat i fogmassan. Fortfarande klibbig. Vart då misstänksam och läste mer noggrant om fogmassan på Sikas hemsida. Den var inte övermålningsbar som det stod på hemsidan! Jaha! Mitt misstag att inte kolla upp det. Nu står jag här med ett "vitt" trägolv som allt ludd, skräp fastnar i den klibbiga nåten. Då hårdvaxoljan inte är vattenlöslig, funkar det inte att torka med fuktig trasa. Hårdvaxoljan är som "tuggummi". Någon som har gjort samma misstag? Eller sitter på en lösning? Önskar verkligen inte göra om proceduren.. Tar tacksamt emot förslag på om det går enkelt att åtgärda den klippiga nåten.
Väldigt fint golv! Förstår problemet och lider med dig. Har aldrig nåtat ett golv men antar att man skulle gjort det efter ytbehandling av golvet?
Ser ut som att du lagt mycket tid så sånt här är inget roligt. Det ända jag kommer på är något jag inte själv har erfarenhet av men som kanske funkar.

1. Maskera på var sida av nåtet och torka av med en trasa med lösningsmedel, prova på ett litet litet område först och se om det funkar?

2. Skrapa bort nåten med kniv eller annat handverktyg och nåta om? Vet inte om man kan få upp den hel eller om den är som en deg men kanske är ett alternativ.

3. Fräs ur med handöverfräs och nåta om. Kör för hand utan skena för att få till samma naturliga ojämna utseende.

4. Överväg att inte nåta, är smidigt med springor mellan brädorna för skräpet letar sig ner där och då tar man sikte på dom sen när man dammsuger:p

Hoppas det löser sig(y)(y)
 
Tack för tips och idéer.
Kan återkoppla lite till folk som sitter i liknande sits.
Det första golvet vart resultatet att ta en liten tops o trasa med lacknafta för att ta bort det klibbiga och så fick det vara.

Vi slipade sen ett annat trägolv och använde rätt nåtning denna gång och även det vart lite klibbigt i nåten även fast vi målade så tunt så tunt med osmo...
Det vi då gjorde var att sopa runt potatismjöl så det fastna där det var klibbigt och peppar peppar verkar de fungera. Det klibbiga försvann och jag har moppat golvet (par månader efter) utan att det klibbiga återkommit.
 
  • Obehandlat trägolv i tomt rum med synliga kvistar och ådring, där några fläckar indikerar tidigare klibbighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej!
Sitter just nu i exakt samma sits. Vi tänkte kika om det blev en bra fix med potatismjölet? Eller om du hittade någon annan bra lösning?:)
 
Markus Frånlund Markus Frånlund skrev:
Hej!
Sitter just nu i exakt samma sits. Vi tänkte kika om det blev en bra fix med potatismjölet? Eller om du hittade någon annan bra
Markus Frånlund Markus Frånlund skrev:
Hej!
Sitter just nu i exakt samma sits. Vi tänkte kika om det blev en bra fix med potatismjölet? Eller om du hittade någon annan bra lösning?:)
Jodå! Jag tycker att det blev bra med potatismjölet. Inge missfärgning och det klibbar inte längre.
 
  • Trägolv i förgrunden, del av en färgglad matta i bakgrunden. Vertikal bild med textur och skarvar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.