Hej,
Jag har köpten nyligen en gammal Suzuki Jimny med 4-hjulsdrift. Den har tre lägen att välja: Bakhjulsdrift, fyrhjulsdrift och fyrhjuldsrift L. När vi var ute och körde i leran i vanligt 4-hjulsläge så släppte bakhjulen ibland när bilen höll på att fastna. Är det ens möjligt om 4-hjulsdriften är inkopplad/fungerar? I vilket fall kom vi fram vilket skulle förvåna mig om det bara varit bakhjulsdrift...
 
Du har ingen knapp/reglage för att låst diff bak? Med öppen diff tror jag det hjul som har lättast att snurra snurrar, vilket ju inte gör att man kommer nånvart om det är för kletigt/halt/man har hjulet i luften.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
RoTe
För att få drivning på riktigt på alla fyra behövs tre diffspärrar. En mellan axlarna som får kraften att fördelas lika mellan fram och bakaxel. En i bakaxeln som fördelar kraften lika mellan höger och vänster bakhjul. En i framaxeln som fördelar kraften lika mellan höger och vänster framhjul.

Nu vet jag inte vad din bil har men det borde stå i instruktionsboken. Har du ingen diffspärr i bakaxel och ingen i framaxel kan det vara så att endast ett framhjul och ett bakhjul spinner och dom andra står still.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
S Svante Svenson skrev:
Du har ingen knapp/reglage för att låst diff bak? Med öppen diff tror jag det hjul som har lättast att snurra snurrar, vilket ju inte gör att man kommer nånvart om det är för kletigt/halt/man har hjulet i luften.
Har tre knappat att väla på på instrumetpanelen. Bakhjulsdrift, 4-hjulsdrift och 4-hjulsdrift L.

Jag upplever att bara bakhjulen spinner loss om det är så slirigt att jag fastnar. Viken på bakhjulen är dock låg i jämörlse med framhjulen.
 
RoTe RoTe skrev:
För att få drivning på riktigt på alla fyra behövs tre diffspärrar. En mellan axlarna som får kraften att fördelas lika mellan fram och bakaxel. En i bakaxeln som fördelar kraften lika mellan höger och vänster bakhjul. En i framaxeln som fördelar kraften lika mellan höger och vänster framhjul.

Nu vet jag inte vad din bil har men det borde stå i instruktionsboken. Har du ingen diffspärr i bakaxel och ingen i framaxel kan det vara så att endast ett framhjul och ett bakhjul spinner och dom andra står still.
Bara bakhjulen har spunnit och framhjulen stått sitlla när jag kört fast i rätt svår lera. Bilen har lätt bakvagn så bakhjulen hjulen borde släppa först, men varfö släppen inte även framhjulen om de är engagerade?
 
RoTe
Ulltand Ulltand skrev:
Bara bakhjulen har spunnit och framhjulen stått sitlla när jag kört fast i rätt svår lera. Bilen har lätt bakvagn så bakhjulen hjulen borde släppa först, men varfö släppen inte även framhjulen om de är engagerade?
Ja släpper inte något av framhjulen låter det endera som du har någon form av låtsasfyrhjulsdrift alternativt en trasig fyrhjulsdrift.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Bara bakhjulen har spunnit och framhjulen stått sitlla när jag kört fast i rätt svår lera. Bilen har lätt bakvagn så bakhjulen hjulen borde släppa först, men varfö släppen inte även framhjulen om de är engagerade?
När man åker i kurvor rullar hjulen normalt olika fort. Är de spärrade mot varandra så att alla snurrar lika fort ökar däckslitaget och bränsleförbrukningen. Därför har alla bilar en differential. Nackdelen med att ha en differential visar sig när man kör långsamt där det är halt. Det hjul som har sämst grepp bestämmer drivkraften. Med en öppen differential är det normalt bara ett hjul som spinner om det inte är precis samma grepp under alla.

Framkomligheten förbättras med diffbroms eller diffspärr. Att den spinner med bakhjulen men inte framhjulen beror på mellandifferentialen. Provade du läget 4-hjulsdrift L?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
A Avemo skrev:
När man åker i kurvor rullar hjulen normalt olika fort. Är de spärrade mot varandra så att alla snurrar lika fort ökar däckslitaget och bränsleförbrukningen. Därför har alla bilar en differential. Nackdelen med att ha en differential visar sig när man kör långsamt där det är halt. Det hjul som har sämst grepp bestämmer drivkraften. Med en öppen differential är det normalt bara ett hjul som spinner om det inte är precis samma grepp under alla.

Framkomligheten förbättras med diffbroms eller diffspärr. Att den spinner med bakhjulen men inte framhjulen beror på mellandifferentialen. Provade du läget 4-hjulsdrift L?
Precis, upplevde mest att det var ett bakhjul som spann och det med sämst förmodat grepp. Så det indikerar en öppen differential? Nej jag testade inte i L läge tyvärr.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Precis, upplevde mest att det var ett bakhjul som spann och det med sämst förmodat grepp. Så det indikerar en öppen differential? Nej jag testade inte i L läge tyvärr.
Det kan vara orsaken. Om så är fallet behöver det alltså inte vara något fel på prylarna. Jag vet inte vad du har för typ av fyrhjulsdrift. Men prova det tredje läget. Kanske är det L som i lock. Alltså diffspärr.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
L är lågväxel på den bilen. Vet inte om diffarna låser annorlunda.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Googla runt lite, det verkar som vissa Jimny kom med vacuumstyrda hubbar fram.. de kan säkert strula...
I övrigt verkar inte diffspärrar vare sig bak eller fram varit standard på dem...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Googla runt lite, det verkar som vissa Jimny kom med vacuumstyrda hubbar fram.. de kan säkert strula...
I övrigt verkar inte diffspärrar vare sig bak eller fram varit standard på dem...
Mittdiff?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Mittdiff?
Ja, 4wd och L "låser mittdiffen" om det nu kan kallas sådan... Men hubbarna ute vid hjulen måste ju låsa för att framhjulen ska snurra...
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Antingen är det väl en diff och bör kallas det eller också är det inte det. Varför skulle det finnas lås i naven om det finns en diff fram?
 
Nja, det är bara en koppling som styr kraft till bara bakhjulen, eller både fram- och bakhjulen....

De låsbara hubbarna finns för att framdiffen och kardanen inte ska snurra när man kör 2wd/rwd .....
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.