Jag har läst många inlägg om just förugnar, vill endå ha era åsikter..

Om en veckas tid ska vi flytta in i ett hus som det idag står en cvc oljepanna från 84..
Dom bränner idag ungefär 3 kubik om året i den, vilket är massa pengar..

Jag funderar på att installera en förugn till denna panna,, ett billigt alternativ ett par år.
Det finns en hel del annat att lägga pengar på i huset därav detta alternativet.
Har inte råd med ett nytt system för över 20-30 000 nu..
Är detta ett bra alternativ eller har ni några andra förslag..
Har tittar en del på kenjonugnen 35cm vilken är billig pris för modellen tycker jag.
Även en del begagnat, men svårt att hitta något bra..

Är detta någonting att ha eller bättre förslag?

Tack på förhand!
 
Jo det funkar vädigt bra, men du måste ha en ack.tank att elda emot.
Jag provade med 80cm ved ståendes, funkade bra det också.
Det är en Kenjon 35 jag
 
Det är ett mycket gott alternativ om du bara vill göra halva investeringen nu. Som du säkert vet så måste du installera acktank(ar) på minst 1500 liter, någon form av termisk ventil och en dragbegränsare. Den stora nackdelen är sotningen, det är bökigt att rulla bort förugnen. Den lilla nackdelen, beroende på hur pannrummet ligger, är att det blir rejält varmt i rummet i slutet på eldningen.

Jag har eldat en Kenjon 35 i några år (köpte den nästan ny av en som provat utan acktank) och den fungerar utmärkt. Faktum är att det fungerar så bra att det är svårt att motivera köp av en riktig vedpanna, men får väl göra det ändå eftersom kombipannan är 25 år.
 
Det funkar säkert bra.
Jag har haft en Kenjon 35 förugn i ca 20 år, är inte riktigt säker på vilket år jag köpte den. Den är kopplad mot en Eryl dubbelpanna från -64! Det har fungerat mycket bra, jag har bytt keramiken en gång bara. Men är nog snart dags igen. Men med tanke på pannans ålder så blir det nog en ny vedpanna istället.
I början eldade jag utan acktank och det funkade faktiskt bra så länge det var minusgrader ute. Blev det varmare så började dragluckan att tjära fast. Med acktanken försvann dessa problem.
 
Om du inte har gratis/bilig ved så kan du också överväga att sätta en pelletsbrännare i din gamla panna om det finns en som passar till din pannmodel. Då behövs i praktiken ingen akumulator och det går att elda på samma sätt som när man eldar med oljan. Bra investeringsalternativ.
Motivering: en oljepanna har mycket dålig verkningsgrad när den eldas med ved. Med förugn utan tank kan du höja verkningsgraden till max 70% så 30% av din ved går fortfarande ut genom skorsten. Det som är den svaga punkten är konstruktion av oljepannan - värmeöverföringsytan är för liten för att ta emot mycket värme på en gång som ved ger och en stor del försvinner genom skorsten. Denna yta är tyvärr liten och anpassad till oljan men fungerar utmärkt med en lämplig pelletsbrännare.

Stryper du förugnen för att bromsa eldningen så blir det sot och tjära i skorstenen i mängder och MYCKET dålig verkningsgrad. Vi har lyckats producera träkol i vår förugn utan akumulator. Akumulatortank behövs för att förbättra verkningsgraden och undvika sot i skorsten. Det blir dock många starter då förugnen kommer inte att brinna hela tiden. Då är det viktigt att kunna tända brasan smärtfritt och snabbt. Det kan vara ett problem om skorstenen är byggd enbart för oljepanna. Den blir för liten i diameter och ger för dålig rökevakuering vid vedeldning = flaskhals . En skorstenfläkt kan behövas för att dra röken med tvång från förugn hela vägen ut. Annars blir det kännbart och rökigt i pannrummet fex vid start och vid dålig väder. Vår skorstensfläkt klarade sej i 2 år innan den tjärades ihjäl. Sotaren sa att dom har i regel kort livslängd.

Har du tillgång till gratis/bilig ved så är en förugn och tank ekonomisk motiverad då du kan använda tanken också för framtida vedeldning - ej bortkastade pengar :). Men det går inte att förtiga att en förugn är en riktig nödlösning jämfört med dagens modern vedanläggning. Att sota var det värsta jobbet .... ställ den på en jämn underlag så den går att rulla bort lättare ( en plåtsida av oljetanken på golvet?)

Vi har ett hus som värmdes av ca 3kbm olja ( enl föra ägarna). Själv eldade vi med förugn+ctckombipanna i 2 år med så dålig resultat så det gick 45+ kbm staplad ved/vinter. Vår förbrukning är ett exempel för när det är som värst. Förbrukningen har minskat med ny panna+tankar till runt 30-35 kbm trots att vi nu värmer vatten också under sommaren. Ciffrorna är så klart ungefärliga och oljeförbrukning tveksam sanningsenlig - svårt att ange exakt på grund av skiftande vinteväder.... men kanske hjälper dej att räkna ut vad som blir mest ekonomisk för dej.

Jag skulle välja pellets utan akumulator och elda med dyrare bränsle under kort tid - bilig lösning i investering, dyrare i bränslepris. Minimalt med ändringar i pannrummet. Byter du sen till ved kan du sälja brännaren på Blocket :).

Ved är inte gratis när man köper färdigkluvet. Inte heller när man ska själv klyva och investera i bra såg, klyv, bygga vedbod osv.
Nu vet jag inte hur förberedd du är till byte från olja till ved men det är enklare att hämta några pelletssäckar än att klyva själv 40kbm med yxan innan vinter .... när man är nybörjare :).
gaia
 
Staffans2000
Litet komplement till gaias inlägg.

1. Min förugn var kopplad till en CTC kombipanna från 76. Med full effekt på förugnen, och pannan vibrerande som en kastrull med vatten på väg att koka upp var rökgastemperaturen 170gr. - nysotad panna. 230gr efter 14 dagar utan sotning. Bra värmeupptagningsförmåga tycker jag.

2. Ackumulatortanksvolymen i min anläggning - 1kubik. räckte till två dagars behov vid +gr (litet hus med källare).

3. Även jag har skorstensfläkt pga. smalt rökrör och kort skorsten. Fläkten köpte jag begagnad för ca: 6år sedan och den fungerar som Duracellbatterierna.

4. Vedförbrukningen för mitt hus var förrförra vintern två kubik staplad ved/mån.

5. Ang. sotning. Min lösning: Med enkel hemgjord travers drogs förugnen bort i ett nafs.

6. Vedlagringen ordnas även på ett bra sätt genom att stapla veden på lastpallar och regnskydda med vad man haver.

En sak är vi alla överens om - Vid eldning mot ackumulatortank fungerar förugnen aldeles utmärkt.

Hälsningar: Staffan

P.S. Kapten Kula. Jag skickar ett P.M. till dig.
 
Staffan2000 skrev:
Litet komplement till gaias inlägg.
:) Bra att ha något att jämföra ...Mitt fal är ett exempel på när det går som värst och Staffans2000 när det går som bäst .
gaia
 
Farsan hade en förugn.Han tog ur ett fonster och ersatte det med hönsnät.Så varmt blev det i pannrummet.
 
Staffans2000
Andreas_Hansson skrev:
Farsan hade en förugn.Han tog ur ett fonster och ersatte det med hönsnät.Så varmt blev det i pannrummet.
Min förugn värmde upp hela källaren, och på så vis användes spillvärmen både till uppvärmning av källaren samt som golvvärme i "övervåningen". Speciellt gällde det rummet ovanför pannrummet, där elementet aldrig behövde vara på.
 
Väcker en gammal tråd igen. Jag har funderat på förugn fram och tillbaka, men eftersom jag inte har någon ack.tank kopplad till pannan nu (har en men expansionen är för liten, så jag kör utan ett tag) börjar man fundera. Huset är gammalt och oisolerat och jag har en ctc 171. Det tar cirka 4 ilägg (tror vedvolymen är på ca 40 liter i pannan, men sen packar jag inte direkt heller. bökigt att fylla på ved i denna panna!). Måste man då ha ack. tank? Jag vill egentligen slippa springa var 30:e minut och ladda pannan bara.

Några tips?
 
Det finns bara ett råd att ge: Kör inte en förugn utan acktank, systemet kommer att koka eller så kokar du tjära.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.