Egentligen borde man byta panelbräda, men det är inget jag vill fokusera på förrän möjligen till våren/sommaren. Just nu vill jag bara tillfälligt fixa till ett hål en hackspett har påbörjat. Kan man fylla med någon typ av fogmassa eller spackel? Spika över en plankstump? Bryr mig inte om det estetiska just nu, vill bara att det inte ska ta skada över vintern. Bifogar bild på hur hålet ser ut.
 
  • En fjäril på en röd yta, troligtvis en vägg eller dörr. Naturlig belysning, närbild, dålig fokus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Skjuta hackspetten och trycka in den i hålet?
 
  • Haha
Huddingebo
  • Laddar…
D Drburr skrev:
Skjuta hackspetten och trycka in den i hålet?
Har riktigt god lust faktiskt. Den stjäl dessutom småfåglarnas mat. Men att förstöra huset, där går gränsen.
 
  • Gilla
Drburr
  • Laddar…
Du har kanske ett getingbo innanför? Det hade vi på sommarstugan så hackspetten gjorde ett större hål än ditt. Jag spika bara för en brädbit och målade in den.
 
Centano Centano skrev:
Du har kanske ett getingbo innanför? Det hade vi på sommarstugan så hackspetten gjorde ett större hål än ditt. Jag spika bara för en brädbit och målade in den.
Mycket möjligt. Varit mycket getingar här i sommar. Du tänker det som permanent lösning fram till framtida fasadbyte? Det finns ingen risk att det uppstår kondens och samlas fukt mellan den påspikade brädbiten och fasadbrädan?
 
Jag hade bara spacklat i och målat.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag hade bara spacklat i och målat.
Vilken typ av spackel skulle vara lämpligt? Gärna övermålningsbart med rödfärg.
 
Vill du bara täppa till hålet över vintern så tälj till en träpinne lite koniskt och knacka in den i hålet. I vår tar du ur i plankan och tillverkar en ny bit och fäller in och rödfärgar, förfining efter eget tycke.
 
Hålet vi fick blev lite större så det hade inte fungerat att spackla. Det vänstra hålet är det första så det satte jag en brädbit över. Hackspetten fick dock för sig att hacka upp ett nytt hål året två år senare - blev en brädbit över det med, ingen bild på det. Jag gillar hackspetten men just den tiden levde den farligt...
Två bilder, sida vid sida, visar ett trähus med hål som sannolikt används av fåglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I irrbloss skrev:
Vilken typ av spackel skulle vara lämpligt? Gärna övermålningsbart med rödfärg.
Ja du...
Svårt med rödfärg på den mesta specleln...
Hade testat med linoljespackel. Kommer ju synas men kan ju tas för en kvist.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.