Hej !

För något år sedan byggde vi en sommarstuga med färdiga moduler från Lettland. Kvar lämnade de några färgburkar… jag ser färgkoden och mitt namn… men sedan förstår jag inte, förmodligen lettiska … någon som kan översätta?
 
  • Använd bakterieplatta med kladdig text och fläckar, möjligtvis använd i ett laboratorium.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan det vara, 0502-Y - eller Stockholmsvitt, ibland Antikvitt som det heter i folkmun - är en vit färg med lite svärta (5% svart färg i pytsen) och så lite lite gult (dvs man har även blandat i gult färgpigment i pytsen)
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
R
C Construo skrev:
Hej !

För något år sedan byggde vi en sommarstuga med färdiga moduler från Lettland. Kvar lämnade de några färgburkar… jag ser färgkoden och mitt namn… men sedan förstår jag inte, förmodligen lettiska … någon som kan översätta?
S 0502-Y färg
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Kan det vara, 0502-Y - eller Stockholmsvitt, ibland Antikvitt som det heter i folkmun - är en vit färg med lite svärta (5% svart färg i pytsen) och så lite lite gult (dvs man har även blandat i gult färgpigment i pytsen)
Hej ! Det är det sista jag funderar över … ”fura…”.
 
R Rejäl skrev:
S 0502-Y färg
Ibland är det bra att läsa TS frågeställning.....😎
 
  • Gilla
  • Haha
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
T
Om man tolkar det som står till FURA med ett streck över U, som är en "giltig" lettisk bokstav så säger Google translate att 'fūra" kan betyda päls. (om man byter översättningsväg så får man ett annat ord för päls...
Kan de mena att det ska rollas och inte penselmålas? Det har ju funnit lammullsroller så det kanske är ett uttryck för roller på lettiska... Hade de färg med samma kulör som skulle målas på lister och foder? Då kan det ju vara info till hantverkarna att de inte tar fel färg för foder eller vägg/tak.

Om man istället tänker att det är ett P i början som skrapats bort lite av så säger Translate att det betyder hemgift så där har jag ingen bra förklaring... :)

Det 'c' som är skrivet under sista bokstaven är lite svårare att tolka eftersom det lettiska alfabetet inte har ett a med underliggande diakritiskt tecken. Kan ju vara någon persons "signatur" eller identifierare, dvs vem som skrivit eller så kan det vara något annat som menas som vilket rum eller om det är tak/vägg, vilken glans det är.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Men vilken utredning! Stort tack för att du tog dig tid. Lutar mot ”rulle” också det var så snickaren/målaren gjorde !
 
T
C Construo skrev:
Men vilken utredning! Stort tack för att du tog dig tid. Lutar mot ”rulle” också det var så snickaren/målaren gjorde !
Haha, man hinner mer än man tror under ett informationsmöte där man redan har hört det mesta innan 😁
 
  • Gilla
Construo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.