Berkelus
I vårt hus har vi en direktverkande elpanna som jag slagit av värmen på. Istället kör vi luft/luft värmepump och kamin på nedervåningen.

Tyvärr är det svårt att få mycket av denna värme att stiga till övervåningen då huset är bra isolerat.

Min fundering är att om jag slår på enbart cirkulationen i det vattenburna systemet, kan elementen på nedervåningen absorbera värmen och transportera denna till elementen på övervåningen? Alltså med ett par grader iaf?

Eller är det bara slöseri med el?
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Teoretiskt stämmer det, luften kommer värma elementen i varma rummet och pumpen flyttat värmen till det kalla rummet. Men effekten blir så låg att tända några rejäla lampor värmer mer.
Som du är inne på kommer nog mesta värmen komma från pumpen.
 
Helt bortkastat, försök hitta en punkt där ni kan göra hål och sätta en värmeförflyttare.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Berkelus Berkelus skrev:
I vårt hus har vi en direktverkande elpanna som jag slagit av värmen på. Istället kör vi luft/luft värmepump och kamin på nedervåningen.

Tyvärr är det svårt att få mycket av denna värme att stiga till övervåningen då huset är bra isolerat.

Min fundering är att om jag slår på enbart cirkulationen i det vattenburna systemet, kan elementen på nedervåningen absorbera värmen och transportera denna till elementen på övervåningen? Alltså med ett par grader iaf?

Eller är det bara slöseri med el?
Jag kan inte mkt om det här men har sett många i vårat om råden som har el panna å vattenburet från 90 talet vissa har även vattenburet.Men nästan alla kör luft luft vissa luftvatten jag antar dem kör luft luft hälften av dem har nog vattenburet så för dem är det nog lönt att köra så. Du Måste väll kunna stänga av termostaterna nere å köra elementen där uppe ?
 
Satsa på en värmepump som kopplas till radiatorerna
 
Behövs en luftluftvärmepump per våning för att få jämnare värme. Men har man sovrummen på övervåningen kanske man ändå vill ha svalare där? Elpannan bör vara back-up och påslagen men termostaterna nedställda i alla rum som nås av värmen från luftluftvärmepumpen. En luftluftvärmepump är bara ett komplement till husets ordinarie värmesystem. Kanske inte räcker till om det blir rejält kallt.
 
Att cirkulera vattnet i radiatorslingan kan absolut flytta en del värme. Inte mycket men märkbart jämfört med att inte tillföra värme alls.
Vi upplever ett klart stabilare klimat inne när eldningssäsången är över om vi låter cirkulationspumpen vara på jämfört med att slå av den.
 
Berkelus
B Bjober skrev:
Att cirkulera vattnet i radiatorslingan kan absolut flytta en del värme. Inte mycket men märkbart jämfört med att inte tillföra värme alls.
Vi upplever ett klart stabilare klimat inne när eldningssäsången är över om vi låter cirkulationspumpen vara på jämfört med att slå av den.
Jag tror du har rätt, se bild på vägg kontra element, då är det ingen värme från elpatron öht.
 
  • Infraröd termometer visar 19,2°C, riktad mot objekt, laserpekare aktiverad, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En handhållen infraröd termometer visar en temperatur av 20.9 grader Celsius framför en radiator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den kan teoretiskt absorbera lite värme, men den blir inte varmare än rumstemperaturen, så att det skulle ge någon märkbar effekt kan man inte hoppas på.
Jag skulle titta på en annan lösning.
 
Nej det hjälper mycket inte att cirkulera vattnet i systemet men någon enstaka grad kan vara möjligt om vattnet är 4-5 grader varmare än i luften.
 
Berkelus
Ulltand Ulltand skrev:
Nej det hjälper mycket inte att cirkulera vattnet i systemet men någon enstaka grad kan vara möjligt om vattnet är 4-5 grader varmare än i luften.
En hel grad på övervåningen av bara kostnad av att driva pumpen är väl rätt överkomligt?

Såhär ser det ut på nedervåningen vid kaminen:
 
  • Infraröd termometer visar 26.2°C, bakgrunden suddig, röda ljusreflexer, interiör scen, modern teknologi, temperaturmätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Infraröd termometer visar 20.6°C, riktar mot en suddig bakgrund med en radiator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Infraröd termometer visar 22.4°C mot en bakgrund av rött laserstrålemönster och suddig inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Berkelus Berkelus skrev:
En hel grad på övervåningen av bara kostnad av att driva pumpen är väl rätt överkomligt?

Såhär ser det ut på nedervåningen vid kaminen:
Absolut om det löser problemet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.