R
P p950nlu skrev:
Det ska ingå i deras debitering, trist om de skiter sönder din toa
Gillar din utfästelse… skiter sönder din toa🤣
 
  • Haha
Huda Alhilou och 1 till
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Undrar vem som spelar dum.....

Har du hört talas om en termos ?

Kan ju knappast vara personen som beställer jobbet som ska se till att hantverkaren har något att fika
Ajdå, det var värre än jag trodde då…
 
M Mia Holmgren skrev:
Jag är inte snål - men jag funderar på vem som bör bekosta tex kaffe, toapapper när vårt hem nu är rn arbetsplats vid en större tillbyggnad som förväntas pågå i ett halvår.

Det är fem byggare som ska jobba heltid så redan nu noterar jag att det går åt 1 toarulle per dag tex.

Är det jag som byggherre som ska betala? Eller byggledaren för byggfirma?

Blev lite snopen imorse när en av byggarna undrar om jag kunde göra kaffe….!😆
Hur man än resonerar så är det ju kunden som betalar allt.
Sen känns det lite konstigt om 5 personer använder 1 toarulle/ dag, det blir ca 4 m per gubbe, låter mycket...

Rejäl utbyggnad med 5x8x20x6 = 4800 timmar....
 
  • Gilla
Huda Alhilou
  • Laddar…
R
Spännande nu mäts till och med antalet m förbrukat toa papper😮
 
  • Haha
  • Wow
Freimeister och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ajdå, det var värre än jag trodde då…
Hur funkar vardagslivet för dig annars då?
 
  • Haha
Huda Alhilou
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Hur funkar vardagslivet för dig annars då?
Mycket bra, tackar som frågar
 
Vi renoverade huset (ytterväggar, fönster och tak) för sex år sen genom en mindre byggfirma under ca 3 månader. De brukade vara 2-4 personer beroende på vad som skulle göras. Jag jobbade mestadels hemifrån då, och frun var arbetslös, så det blev naturligt att när vi skulle fika (både på fm och em), så frågade vi om dom också ville ha kaffe, vilket dom ju inte tackade nej till.

Detta utvecklades snabbt till rena byggmöten då vi diskuterade olika saker kring renoveringen. Det blev ett win-win, då de fick svar på frågor/tveksamheter som ju kan uppstå för hantverkare hur de ska göra i vissa lägen, och vi kunde säkerställa att det blev det bästa för oss.
Dessutom var vi själva delaktiga i arbetet då vi gjorde all målning av träpaneler själva (där gällde det att hänga med).
Var vi inte hemma någon dag, fick de gå in och fixa kaffe själva.

Toan fick de naturligtvis använda (låg praktiskt nog precis innanför ytterdörren), men någon större åtgång av toapapper noterade vi aldrig.

Det blev en riktig superrenovering! :)
 
  • Gilla
  • Älska
Huda Alhilou och 3 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Denna passar bättre i humor tråden har du läst igenom🤣
Först skriver du att det är ingett snack utan det är byggmästaren som skall bekosta, du ska inte betala för deras fika….
Sedan efter halva texten skriver du givetvis bekostas toalett och kanske även fika av kunden, men det ingår redan i deras timpenning…
Helt klart dagens sanning och kanske till o med den mest juridiskt bindande😆😉
Du är väl inte dum, eller? Läs en gång till rktigt noga vad jag skriver. Förstår du fortfarande inte får du ta hjälp av mamma eller pappa.
 
R
A AG A skrev:
Du är väl inte dum, eller? Läs en gång till rktigt noga vad jag skriver. Förstår du fortfarande inte får du ta hjälp av mamma eller pappa.
Ja inte är det de tydligaste skrivet, anser någ att det är motsägelsefullt..
 
H
D droopy skrev:
Det pratas mellan hantverkare och du kan vara säker på att får en kund "dåligt rykte" så är det till nackdel för kunden. Är pensionerad nu efter ett arbetsliv som hantverkare. Först Smed/svetsare sedan plåtslagare och de sista 25åren som elektriker Arbetsledande elektriker så kan jag bara säga att ett rykte om en besvärlig dumsnål kund sprider sig fort. De som du pratar om som utnyttjar är allsköns "märkliga" hantverkare som kommer utomlands ifrån. Dessa har inte samma "moral" som folk som arbetat inom Svensk byggbranch i åratal.
Nej! Dessa var till 100 % svenskar i generationer. Så får de inte kaffe, kaka, smörgås och mat hos kunden så får kunden dåligt rykte menar du? Då betackar jag mig för den typ av hantverkare.
 
  • Gilla
Heidina och 1 till
  • Laddar…
H
J jontemålare skrev:
Finns det någon pappersvändare i hela Sverige som skulle ta med eget kaffe till kontoret? Eller förväntas det att finnas?
Det blir lite annorlunda om de sitter på kontor men det finns arbetsgivare som drar in på kaffet på kontoret också.
 
Jag har jobbat statligt (universitetet), där fanns det en kaffekassa att betala till om man ville ha kaffe. Tur man inte dricker det 😁
 
När vi renoverade vårt hus ordnade byggfirman med allt. De använde absolut toaletten men de hade med sig kaffebryggare kakor kaffe toapapper bluetoothhögtalare mm. Vi bjöd dem på gofika ibland men allt dagligt skötte de själva (och det blev bra utfört jobb)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Ja i slutänden är det ju alltid du som kund som får betala kostnaden för tex en bod men om det ingår i priset du fått eller att du tar den räkningen direkt beror ju på vad ni avtalat.


Nånstans behöver ju byggarna gå på dass men det blir garanterat billigare om det fungerar att de går på en bef toalett än att man hyr en bod/toavagn.

Detsamma gäller ju fikarum, som nån skrev blir det mycket stök ett halvår (?) men slipper man bodhyran...


Tillägg: Kaffe är inget du behöver bjuda på, men en kopp ibland är ju gott...
Jag frågar alltid om byggarna vill ha kaffe om jag råkar vara hemma och det är förmiddag och jag ändå tänkte göra åt mig själv.

Men skulle bli aningens paff om de kom fram till mig och bad mig göra kaffe... Lite märklig attityd. Byggarna brukar ha med sig kaffepanna här.
 
  • Gilla
Newgolds och 5 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Ska och ska... Du behöver inte bjuda byggarna på vare sig kaffe eller toapapper om du inte vill. Men jag vill nog påstå att det nästan alltid lönar sig i längden att bjuda på såna småsaker.

Karma liksom.
Jag håller med dig helt de arbetare som jobbat på vårt trädgård fick mat ,kaffe och självklart får de använda toaletten helt naturligt.
Men det är kanske inte självklart för alla men för oss det är en självklarhet.
Ursäkta jag tycker att man blir inte fattig om man anlitar folk och bygger som kostar säkert tiotusentals kr så det är inte nämntvärt toapapper och kaffe du blir inte fattigare när du har råd med tillbyggnad.
Kom ihåg de kommer jobba från sitt hjärt och du vinner på det i längden😊
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.