T tobbeee skrev:
Du började svamla om försäkringen. Något som jag inte ens bett om. Dessutom som jag skrev hade du fel! Kan du inte ägna dig åt ngt som du förstår dig på nu istället! Hejdå
Du själv svamlar ju om försäkring i första inlägget. Nu är det väl iofs inte dolda fel du syftar på, men ändå nån form av försäkring som Anticimex ska tillhandahålla.
Har du börjat tänka om där eller?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Du själv svamlar ju om försäkring i första inlägget. Nu är det väl iofs inte dolda fel du syftar på, men ändå nån form av försäkring som Anticimex ska tillhandahålla.
Har du börjat tänka om där eller?
Absolut. Men frågan handlar inte om försäkringen. Folk verkar inte veta hur ett frågetecken ser ut
 
NilsOst NilsOst skrev:
Jag hade exakt detta problem i kåken.
Satte in en tryckslagsdämpare (FMattsson) vid tvättmaskinen eftersom det var enklast.
400 spänn fattigare blev jag kvitt problemet.
Men lät det då mr blandare stängdes eller när dm kördes
 
BirgitS
T tobbeee skrev:
Folk verkar inte veta hur ett frågetecken ser ut
Det är många i forumet som undrar om saker fast de inte använder frågetecken.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T tobbeee skrev:
Absolut. Men frågan handlar inte om försäkringen. Folk verkar inte veta hur ett frågetecken ser ut
Du skriver ju just detta i första inlägget!

Är det dolt?
Nej. Rördragning syns vad jag förstår. Och det låter om man stänger blandaren vilket är enkelt att kolla.

Ingår vvs i besiktningen? Det vet du troligen bäst själv om du läser detta.

Kommer problemet lösas om du klammar om rören? Du kan testa själv, håll i rören i fråga och se om det minskar ljudet.

Själva tryckstöten består dock, och med den belastningen på systemet.

Rent tekniskt har du ju redan fått svar av krilleman och en rörmokare. En annan har sagt problemet löses om du klammar om rören. Satsa 1500 spänn på någon av åtgärderna, om det inte funkar, gör även den andra åtgärden, återkoppla här om/vilket som hjälpte.

Försök få Anticimex eller tidigare ägare pröjsa fakturan. Med din inställning kanske de du har att göra med tycker det är värt 1500 spänn att slippa fortsatt diskussion...
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Ojojo.Det är ett ohyggligt fel det där. Hoppas du är försäkrad upp till nock och lite till!
Skicka bilderna till ditt försäkringsbolag omedlbart och återkom här med svaret.
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Är det korrekt draget?

Jag skulle gissa, nej, jag tror rir ska ha en anslutning med kontrollerad avrinning.

Är det förbjudet att koppla så här?
Sannolikt inte. Man får väl ha akvedukter, trädgårdsslang eller en underjordisk sjö i källaren, men inte som uppfyller säkert vatten. Men har det inte specats så får man nog acceptera att Fantomen på operan kan ro runt i källaren, iallafall om det var möjligt att se på visningen...
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Det är väl bara att pilla bort fogskummet, flytta isär rören något och prova om slagljudet försvinner.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T tobbeee skrev:
Ok! Ska jag bli kränkt nu som alla andra eller
Du borde försöka komma ihåg vad din mamma sa om hur man uppför sig när man rör sig bland andra människor och dessutom får hjälp med saker man behöver hjälp med. Just nu gör du inte som din mamma sa.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
T tobbeee skrev:
Absolut. Men frågan handlar inte om försäkringen. Folk verkar inte veta hur ett frågetecken ser ut
Frågan du ställde har det svarats på rätt tydligt av kloka personer med källanvisning.

Alltså: Nej, pga av bakterierisk ska rören vara mer isär än vad din installation är.

Vad sa Anticimex när du påpekade det för dem? För jag utgår från att du startat ett ärende hos dem. Vi är nog många nyfikna på hur de ställer sig till ditt anspråk. Du får gärna uppdatera oss på turerna i det här caset.

Just nu känns det som tråden urartat till att handla om hur du blir av med ljudet. Och det är du ju uppenbarligen inte intresserad av att lösa.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
T tobbeee skrev:
Men lät det då mr blandare stängdes eller när dm kördes
Nix! Konstigt nog försvann smällarna från diskmaskinen och blandaren på toa också.
Min polare som är rörkrökare sedan urminnes tider sa att grundproblemet är för klena rör som medför hög strömningshastighet på vattnet. Ju mer dragning med olika dimensioner ger problem som kan vara olika svåra att få bukt med.
Jag köpte 2 st dämpare men eftersom problemen försvann redan efter första monteringen ligger den andra i bra-att-ha-lagret.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag läste de första 30 inläggen ungefär. Orkade inte mer tjafs från olika förståsigpåare.
Även den rörmokare, som varit på besök, och uttalat sig pratar strunt
Mitt bestämda råd är: glöm allt om ersättning, feldragna rör med olika dimensioner, rör i rör o.s.v.

Du har ju kommit mycket nära lösningen själv. D.v.s. när du stänger vattnet till badrummet upphör problemen.
Nu bör du öppna vattnet dit och prova att öppna/stänga de blandare du har där.
Den blandare som INTE medför tryckstötar är den som orsakar problemet.
Demontera den blandaren, där kommer du säkert att hitta backventiler på inkommande rör.
Nu är du framme, antingen byt dessa till nya backventiler, eller byt blandaren.
Därefter bör problemet vara löst.

Been there, done that.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Oj, fick nu se att Krilleman uttalat sig i tråden.
När Krilleman skriver något om rörmokeri skall man sitta i givakt och läsa noga!
Glädjande nog skrev han också om den backventil jag skrev om.
Ännu ett skäl att följa mitt råd.
 
  • Gilla
Dr Benz och 1 till
  • Laddar…
T tobbeee skrev:
Vi har kraftiga slagljud i vårt hus nör disk/tvättmaskin går när man stänger blandare osv. Vi har lokaliserat ljuden till lilla badrummet. Nu har vi stängt av vattnet dit och då är det knäpptyst.

Vi hade en rörmokare hemma som sa att varm/kallvatten inte får ligga dikt an till varandra som de gör nu. Se bilderna.

Han menar att det är därifrån slagljuden kommer. Vilket förmodligen stämmer eftersom det blev tyst när vi stängde av vattnet dit.

Vad säger ni. Är detta korrekt draget?

Om inte så tänkte jag kontakta Anticimex och försöka få detta på deras försäkring. Det står att försäkringen täcker ” fel som Anticimex besiktningstekniker uppenbart borde ha upptäckt vid besiktningstillfället”
Låt mig först säga att jag har läst hela tråden, och noterat att det finns en hel del svar som är inne på rätt spår angående varför tryckslag uppkommer, och hur de kan avhjälpas. Jag har dock inte sett någon som frågat efter hur TS rörnät ser ut rent topologiskt (dvs hur går rören, var finns det avstick, vilka rörlängder och dimensioner är inblandade, och så vidare).

Tryckslag beror på att en mängd vatten är i rörelse, och plötsligt stannas när en ventil stängs. Det byggs upp ett tryck vid stängningspunkten, och en stötvåg reflekteras tillbaka i motsatt riktning. I elakartade fall kan man till och med få en serie tryckslag när den reflekterade vågen i sin tur når ett stopp och reflekteras tillbaka. Detta är mest uttalat i fall med långa, raka ledningar.

Det här har blivit ovanligare i modern tid i och med att de flesta ventiler numera är mjukstängande. Som noterats i tråden gäller detta inte alltid för ventiler i disk- och tvättmaskiner.

Min poäng är detta: TS tycks tro att det faktum att problemet försvinner när vattnet till badrummet stängs av indikerar att rördragningen till badrummet är orsaken till problemet. Men så behöver det inte vara. Avstängningen förändrar systemets topologi.

Det är mycket sannolikt att även en mer "korrekt" rördragning med ordentligt avstånd mellan kv och vv ändå skulle ge samma problem. Som Krilleman nämnde i den tidigare tråden (länkad i något inlägg här) kan en dålig backventil i duschblandare vara orsaken - ja, i så fall är det ju självklart att problemet försvinner när denna backventil är avsnörd från resten av ledningsnätet. I sådant fall är det duschblandaren i det avstängda badrummet som behöver bytas ut. Annars är det med största sannolikhet så att montage av tryckstötdämpare på lämpligt ställe fixar problemet. Vad som är "lämpligt ställe" kan bara avgöras på plats av en kompetent VVS:are som kan se och bedöma hela systemet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Krilleman
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.