Om jag jämför lumen fr ett 36W vanligt ljusrör ger det ca 3300-3400 lumen.
Om jag byter det mot ett led på 18W som enligt data blad ger 1600-1800 lumen, så har jag nominellt tappat ca hälften av ljuset.
Jag har inte kunnat hitta något led rör som ger mer.
För att kompensera detta måste jag sätta in 2 led rör a' 2x18 = 36w, var är besparingen?
Jag vet att det inte finns vanliga rör att köpa efter aug 23, det är en annan fråga.
Många skriver att de får mer ljus då de byter till led, varför då ett led rör bara ger drygt hälften så många av vad ett vanligt rör ger.
Är det skillnad på "vanliga rör lumen" och "led rör lumen"
Hans Pettersson
 
LED rör har ett mer riktat ljus vilket ger mer ljus ut i förhållande till specifikation än vad ett lysrör gör i de flesta armaturer.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det stämmer. Jag kliade mig också i huvudet om det här med minskad lumen. Det är dock lux som intressant att mäta i det här fallet. Hur ljust det blir på arbetsytan (lux) istället för hur ljus ljuskällan är (lumen). Så länge armaturen inte är rundstrålande och har en avskärmning eller en reflektor, så blir det lika om inte ljusare på arbetsytan med LED, i alla fall för T8-ersättarna.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mellan ljusflöde (lumen) och belysningsstyrka (lux) finns ljusstyrkan (cd) som är mängden ljus i en viss riktning. Den beräknas som ljusflödet dividerat med spridningsvinkeln hos ljuskällan.
Ett lysrör har 360 graders spridningsvinkel så ljusstyrkan blir låg.
Ett LED-rör har kanske 40-60 graders vinkel, så det behövs inte lika högt ljusflöde för att erhålla samma ljusstyrka, och i förlängningen belysningsstyrka.

Lysröret behöver en reflektor, och dessa är aldrig perfekta utan det blir mycket "spill".
 
Vi gjorde det bytet på jobbet och skillnaden blev väldigt stor, stället blev märkbart mörkare.
I en annan lokal byttes hela armaturen ut och i ett par veckor kunde man inte gå in där utan att bli bländad innan man vande sig.
 
Om ett rör har spridningsvinkel , finns det då en upp och en ner sida på ett rör. Finns det markerat på ett T8-rör Har inte sett det på något jag hanterat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.