Hej! Vi har köpt ett fint litet hus från 1944 som enligt ritningarna levererades av Aktiebolaget Svenska Trähus, modell EA6 081. Det är ett enplanshus på ca. 75 kvm plus källare.

Dessvärre har vi bara hittat ritningen hos kommunen och det finns inga andra handlingar såsom byggnadsbeskrivningar eller liknande. Men mig veterligen var ju dessa hus kataloghus i färdiga moduler, så jag tänker att flera här kanske sitter på samma hustyp? Eller har tillgång till någon gammal katalog där denna hustyp finns med?

Jag är lite småkär i det här huset så det vore jättekul att få reda på så mycket som möjligt. Inte minst är det till hjälp för att renovera så sparsamt och tidsenligt som möjligt.
 
BirgitS
De småhusen byggdes ofta i grupper. Har grannarna liknande hus?
 
  • Gilla
gogul
  • Laddar…
Hej, det här huset är ensamt i sitt slag bland grannarna. Möjligt att sådana även byggdes i grupp någonstans, men just detta var en typ av hus som familjerna, oftast arbetare med flera barn, fick lån för och byggde själva. Min morfar byggde ett liknande hus (också AB Svenska Trähus) åt sin familj ungefär vid samma tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.