Någon som har byggt ett Balans från Eksjöhus eller av annan anledning har lite info eller bilder att dela med sig av? Huset ser väldigt docksött ut på Eksjöhus hemsida, men hur ser det ut i verkligheten? Hur stora förändringar har ni fått igenom på detta Egnahemshus?
 
Vi är också intresserade av detta hus. Har frågat säljaren här (Växjö) om det finns nåt sådan byggt i närheten. Då svarar han nej, detta är ett nytt hus. Sen vet jag ju inte om det finns något på längre avstånd, men det finns säkert inte så många byggda ännu. Fick ett pris på drygt 1,2 för byggsats inkl två helkaklade badrum. Det tycker vi var ett bra pris.

Det enda vi funderar på är att vardagsrummet nere blir lite litet. Vi tänkte ha datarum mot gatan där det finns valmöjlighet att ha rum. Då blir avståndet för soffa/tvhörna och matbord ganska litet och ev trångt. Alltså mellan vägg och bardisk.
 
Vi bygger ett Björkudden som är ganska likt Balans. Vi har också gjort ett extra rum nere. Kan inte uttala mig om det blir trångt för alla innerväggar är inte uppsatta ännu:
 
Vi var länge inne på att bygga ett Balans!

Efter vad vi förstått av Eksjöhussäljare byggs ett av de första Balans i Kalmar län (söder om Kalmar har jag för mig) och står färdigt i decmber (tror jag det var). Ett annat byggs i Jönköpings län i ett område där Eksjöhus bygger alla husen, tror det skulle va färdigt i början av 2008. Om dessa kan bli visningshus eller ej vet jag inte!
 
Hej

Vi har fått första leveranspå vårt Balans vecka 45. Huset byggs i Alsike i Knivsta. Vi har inte gjort några egna ändringar utom ventilationen som blir FTX. Huset blir kanonfint. Bilder kan komma senare.
 
Inga ändringar av planlösningen?
Vilka levererar FTX-systemet?
Vad har ni valt för panel och färg på denna?
 
Som vi förstått det går det inte att ändra något särskilt i planlösningen på Eksjöhus Egna Hems serie, det är väl möjligtvis lite "smågrejer" som kan göras på plats, som att sätta upp eller ta ner en vägg. Husen är "låsta" för ändringar för att hålla priset nere, Däremot går det att låsa upp för en summa.
Efter att ha låst upp hade vi möjlighet att:
Göra en utbyggnad från vardagsrum/kök som en glasveranda med öppning lika stor som fönstren och altandörren på mitten är i orginalritningen - 12 kvm.
En lika stor balkong på övervåningen
bastu i klädkammaren på övervåningen
Större badrum på övervning genom att "flytta ut" badrumsväggen mot trappen så utrymmet som i orginalritningen är tänkt som skrivhörna blev mindre.
2.60 i takhöjd.
 
Lite lustigt, era önskemål är nästan precis vad vi vill ha i ett Balans.
Vad skulle denna upplåsning kosta, och vad kostade vart och ett av era tillval (eller alla tillval tillsammans)?
Var ert grundpris 1.9 milj för ett nyckelfärdigt Balans?
Det låter som ni köpte något annat hus istället, vilket?
 
Hm, jag tror vårt grundpris kan ha varit 1.9 ca för ett nyckelfärdigts (standard) Balans. Har inte riktig koll på papperna, i vilket fall var det ett mycket rimligt pris.

Upplåsningen i sig skulle kosta oss kring 110 000 kr. Jag har inte de olika priserna för tillvalen, att göra badrummet större kostade i alla fall inte mer än några tusenlappar och 2.60 i takhöjd ingick i upplåsningen. Alltsom allt, ett nyckelfärdigt Balans med utbyggnad och tillval så som jag beskrivit det i mitt inlägg ovan skulle gå på
2.2 milj. Då var det stora glaspartier i utbyggnaden.
Fast utbyggnaden var visst på 10 kvm och inte 12 som jag skrev först. Brasamin ingick i priset.

OBS att det var priser från i somras innan deras prishöjning i september.
 
Just det, vi valde i slutändan ett Viskär från Myresjöhus på 165 kvm. Vi ändrade köket så ingången blev större med skjutdörr mot vardagsrummet för en öppnare planlösning. Dessutom byggde vi ut köket några kvm på entrésidan. På ovanvåningen ändrade vi "taklutningen" på entrésidan så det blev full takhöjd även där och möjliggjorde för större fönster.
Myresjöhus har ju totalentreprenad men vi hade möjlighet att dela entreprenaden och då blev kostnaden likadan som vårt tillbyggda Balans!

Ända från början var Viskär och Balans våra favoriter - även om Viskär hade ett yttre som tilltalade oss något mer med sin funkisinspirerade fasad. Det som avgjorde vårt val efter att priset blev ungefär detsamma var:

1. Tomten - vi har rätt fin utsikt från entrésidan så det passade oss bra att ha ett kök på nedervåningen och ett allrum på övervåningen vänd mot utsikten.

2. Köket - i slutändan föredrog vi ett "riktigt" kök med en halvöppen planlösning mot vardagsrummet istället för ett arbetskök och helt öppen planlösning.

3. Säljaren - Vi fick bättre kontakt med Myresjösäljaren och han var lättare att få tag på och snabbare att återkomma med svar på våra frågor!

Vad har ni kollat på för andra hus? Antar att det är andra 2-plans hus så då går jag ju inte ifrån ämnet alltför mycket om jag ställer frågan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.