Hej jag ska sätta upp en projektorduk som väger 13kg i ett betongtak. Vilken plugg ska jag ha. Räcker de med 4st betongpluggar i 40mm längd?
 
Är duken nått som man drar i ??
i så fall skulle jag använt nån typ av metallexpander, inte plastplugg.
En dragen expander sitter fast, en plugg kan lossa av återkommande rörelser.
 
Skruva med betongskruv
 
Det finns ju flera sätt att göra det på som fungerar. Själv hade jag nog använt essves nylonplugg och 5-6mm skruv. Enkelt och förutsägbart resultat.

Metallexpander och betongskruv fungerar ju också förstås.
 
Alligatorplugg tycker jag är bra
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
metallexpander
MathiasS MathiasS skrev:
Metallexpander
Isakare Isakare skrev:
Är duken nått som man drar i ??
i så fall skulle jag använt nån typ av metallexpander, inte plastplugg.
En dragen expander sitter fast, en plugg kan lossa av återkommande rörelser.
Ja en manuell duk så man drar ner den så kanske är bäT med en metallexpander.
 
Rickard.
En m8 expander klarar lätt ett par 100kg i drag så jag tycker det låter lite väl men funkar såklart. Jag hade använt brunplugg men är övertygad att röd också skulle duga, gulpluggar eller andra korta plastpluggar brukar jag försöka undvika.
 
Rickard. Rickard. skrev:
En m8 expander klarar lätt ett par 100kg i drag så jag tycker det låter lite väl men funkar såklart. Jag hade använt brunplugg men är övertygad att röd också skulle duga, gulpluggar eller andra korta plastpluggar brukar jag försöka undvika.
Vad tror du om en sån plugg?
 
  • En hand håller ett måttband över en marmoryta. Måttbandet visar centimeter. Liten blodfläck synlig på fingret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Sånna där pluggar undviker jag men jag tror ändå dom skulle duga för ändamålet. När man borrar för plugg i betong är det viktigt med en bra maskin och bra borr så hålet inte blir för stort. Med en svag gammal slagborrmaskin är det tyvärr nästan oundvikligt....
 
För kort, en skruv är konisk och biter då mest i den yttre delen av pluggen, finns det plats uppåt så dubbla längden eller borra och sätt i 2 st i samma hål, då får man kapa pluggens ytterdel ( kanten ) lite och längre skruv. Biter bra.
 
J jonaserik skrev:
För kort, en skruv är konisk och biter då mest i den yttre delen av pluggen, finns det plats uppåt så dubbla längden eller borra och sätt i 2 st i samma hål, då får man kapa pluggens ytterdel ( kanten ) lite och längre skruv. Biter bra.
Brun plugg är ju inte längre än den?
 
Rickard.
A Alexxolof skrev:
Brun plugg är ju inte längre än den?
Det är därför man borrar djupare än pluggen och väljer en helgängad skruv som går igenom hela pluggen med lite marginal.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Det är därför man borrar djupare än pluggen och väljer en helgängad skruv som går igenom hela pluggen med lite marginal.
Låter enklare med en metallexpander då.
 
Vid användning av brun eller blå plugg så använder jag mig av fransk skruv, dom biter bra i blå och brun plugg. Sen ska hålet vara minst 1 cm djupare än pluggen, skruven ska igenom pluggen med minst 5 mm, gärna lite mer, detta för att skruven/bulten ska spänna ut pluggen maximalt, Betänk att skruven/bulten är konisk.
 
Bor du i lgh så akta så du inte borrar i nåt, vatten, el, värme, nätverk, telefon osv 🙂
Klart man ska vara lika försiktig om man bor i hus men då drabbar det ju bara en själv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.