Hej!

Jag bor i ett stenhus i Skåne och har sedan vi flyttade hit haft problem med kondens på insidan av våra fönsterrutor. Vi har vattenburen golvvärme i hela huset och har en innetemperatur just nu på ca 22 grader. När vi flyttade hit hade huset obefintlig självdragsventilation. Vi hade då en tilluftsventil och tre frånluftsventiler i toalett, badrum och tvättstuga.

Efterhand har jag låtit installera dels nya tilluftsventiler i samtliga sovrum samt vardagsrum och installerat Fresh Intellivent Sky-fläktar i både badrum och tvättstuga. Dessa fläktar har jag dessutom skruvat upp en aning för att de ska skapa lite större undertryck i huset. Jag tycker att luftkvaliteten blivit bättre och luftfuktigheten har sjunkit ordentligt. Dessutom upplever jag att vi har mycket mindre kallras hemma än tidigare. Förr låg vi alltid på närmare 60% hemma, även på vintern. Nu har det varit -1° hela natten och morgonen och vi har en RF på 42% i vardagsrummet och 46% i köket men ändå bildas kondens på mina köksfönster samt två av mina sovrumsfönster. Jag har relativt nya treglasfönster i hela huset och helt nya elitfönster i köket.

Igår höll jag koll hela kvällen på de nya fönsterna eftersom att jag ändå skulle sitta uppe. Då bildades en mycket liten bit imma i hörnet på köksfönsterna (något jag kan leva med mtp hur det varit tidigare). När jag gick till sängs vid 02 tiden var det -2° och fortfarande relativt lite kondens. Men när jag vaknade var det ändå ganska mycket imma i nederkant av mina fönster. Finns det någon anledning till att kondensen ökar på natten? I mitt sovrum kan jag förstå kondensbildningen eftersom att det är jag, min fru och vårt barn som sover där inne.

Jag blir vansinnig på det. Jag känner att jag provat allt för att få bukt på problemet men vet inte vad mer jag ska ta mig till. Hur ska jag lösa problemet? Tycker att det strömmar in luft kontinuerligt i tilluften och mina fläktar håller enkelt uppe ett A4 papper.

Tacksam för svar!
 
Det vore lämpligare om TS fortsätter på sin tidigare tråd med samma problem.
 
Rimligt, tar bort tråden och lägger till i den gamla.
yonna yonna skrev:
Det vore lämpligare om TS fortsätter på sin tidigare tråd med samma problem.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.