Ok, jag är inte fem men försöker lära mig att justera mitt golvvärme-system. Har två våningar med golvvärme och en fördelare per våning. Har 0 dokumentation på flöden och liknande för varje slinga. Har en LK OptiFlow EVO II på varje grupp. Jag är så mycket av novis att jag inte 1. Förstår dess funktion och 2. I vilken ände börjar jag för att justera in dem?
 
Här finns dokumentation,
https://www.lksystems.se/sv/produkt...steringsventiler/lk-optiflow-evo-ii-77746509/

Börja med att ta bort eventuella ställdon på fördelarna.
Vänta minst ett dygn.
Mät sedan difftemperaturen på varje slinga, den bör ligga på ca 5⁰.
Mät även temperaturen i varje rum.
Justera flödet
Vänta, mät difftemperaturen & rumstemperaturen igen, osv

Ställ sedan in värmekurvan (kurvlutningen & parallellförskjutningen) på pannan så att det blir "lagom" framledningstemperatur så att det blir "rätt" temperatur i rummen.

Återmontera ställdonen.


I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av värmekretsen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
 
Demmpa Demmpa skrev:
Här finns dokumentation,
[länk]

Börja med att ta bort eventuella ställdon på fördelarna.
Vänta minst ett dygn.
Mät sedan difftemperaturen på varje slinga, den bör ligga på ca 5⁰.
Mät även temperaturen i varje rum.
Justera flödet
Vänta, mät difftemperaturen & rumstemperaturen igen, osv

Ställ sedan in värmekurvan (kurvlutningen & parallellförskjutningen) på pannan så att det blir "lagom" framledningstemperatur så att det blir "rätt" temperatur i rummen.

Återmontera ställdonen.


I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av värmekretsen,
[länk]
Ok och själva LK OptiFlow. Ska den vara helt öppen?
 
LK optiflow används för att justera in totalflödet till fördelaren och används när man har fler fördelare i samma system. För att balansera flödet mellan fördelarna alltså.

Det bör finnas dokumentation till ditt system. LK gör denna utan kostnad åt installatören.
Kolla annars på byggnadskontoret om det finns några ritningar på ditt hus.
 
L lordi skrev:
LK optiflow används för att justera in totalflödet till fördelaren och används när man har fler fördelare i samma system. För att balansera flödet mellan fördelarna alltså.

Det bör finnas dokumentation till ditt system. LK gör denna utan kostnad åt installatören.
Kolla annars på byggnadskontoret om det finns några ritningar på ditt hus.
Det borde göra men tyvärr finns inget. Var en inte så smidig resa vid renoveringen
 
Preppie Preppie skrev:
Det borde göra men tyvärr finns inget. Var en inte så smidig resa vid renoveringen
Tråkigt med oseriösa installatörer.

Då får du gå den långa vägen och göra enligt Dempas förslag ovan. Bäst är om du stänger en fördelare och gör en balansering, sen skiftar du och stänger den andra och gör likadant. Sen öppnar du båda och balanserar in dem mot varandra med ecoflow. Troligen kan du ha den på bottenplan fullt öppen och sen strypa på övervåning om det blir för varmt där.

Det här är en lång process eftersom golvvärme är trögt. Varje ändring kan ta någon dag innan den märks. Skaffa en bra termometer så du kan mäta direkt på rören och även rumstemperatur
 
L lordi skrev:
LK optiflow används för att justera in totalflödet till fördelaren och används när man har fler fördelare i samma system. För att balansera flödet mellan fördelarna alltså.

Det bör finnas dokumentation till ditt system. LK gör denna utan kostnad åt installatören.
Kolla annars på byggnadskontoret om det finns några ritningar på ditt hus.
Ok då är jag med på principen. Betyder det även att hela fördelaren ska ha ett deltaT på ungefär 5C? Där finns ju temp på ut och in.
 
Preppie Preppie skrev:
Ok då är jag med på principen. Betyder det även att hela fördelaren ska ha ett deltaT på ungefär 5C? Där finns ju temp på ut och in.
Ja du kan utgå från det. Men det beror lite på hur noga de har dimensionerat och förlagt slangen samt om det är olika material i bjälklag/betongplatta. Så utgå från 4-5 graders delta och se om det blir lika varmt på båda plan annars får du justera sen
 
L lordi skrev:
Ja du kan utgå från det. Men det beror lite på hur noga de har dimensionerat och förlagt slangen samt om det är olika material i bjälklag/betongplatta. Så utgå från 4-5 graders delta och se om det blir lika varmt på båda plan annars får du justera sen
Ser att jag har en bypass mellan också så antar returen på fördelaren kan vara lite missvisande. Mätning på varje slinga borde vara det säkraste tänker jag. Har satt eltejp runt varje slinga så jag kan mäta lite mer noggranna med ir-tempen
 
När du mäter med IR se då till att ytan är matt, är det blank yta så kan extern värmestrålning reflektera och ge felaktigt värde.
 
  • Gilla
Preppie
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
När du mäter med IR se då till att ytan är matt, är det blank yta så kan extern värmestrålning reflektera och ge felaktigt värde.
Ett tips är att ta lite svart tejp på ytan där man ska mäta. Gärna en tejp med matt yta.
Man får låta tejpen sitta en liten stund så den antar samma temp som mätobjektet.
 
L lordi skrev:
Ett tips är att ta lite svart tejp på ytan där man ska mäta. Gärna en tejp med matt yta.
Man får låta tejpen sitta en liten stund så den antar samma temp som mätobjektet.
Om du läser sista meningen i TS inlägg som är precis innan mitt så ser du att TS har satt eltejp på slangarna, men eltejp kan vara ganska blank, därav mitt inlägg om matt yta.
 
Sen det med baypass är bara skit, värmen snurrar bara tillbaka till VP och värmer på returen. Har man GV så ska en eller två slingor var helt öppna.´, tex bad/toa. detta för att VP måste ha en cirk genom sig för att bli av med värmen och inte storkna ( lösa på högtryck ) går det stänga baypassen så blir det mera tryck på slingorna.
 
Samt om systemet är rätt injusterat så ska egentligen ställdonen inte strypa/stänga flödet förrän rummet får värmetillförsel via extern värmekälla.

Normalt ska centrala reglersystemet (regulatorn på värmepumpen) justera framledningstemperaturen så att rätt rumstemperatur efterlevs.
 
  • Gilla
Preppie
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Om du läser sista meningen i TS inlägg som är precis innan mitt så ser du att TS har satt eltejp på slangarna, men eltejp kan vara ganska blank, därav mitt inlägg om matt yta.
Missade det. Svart eltejp ok även om lite mattare vävtejp är bättre
Jag är dock inget fan av IR-termometrar utan använder alltid anliggningsgivare med rörklämma, men det är ju inte alla som har det liggandes hemma i verktygslådan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.