Då det är rör i rör som ligger öppet i tak är det inget problem att dom ligger emot varandra. Värmeöverföringen är minimal.
Plroblemet är snarare att detr för långt mellan klammer någonstans. För att hitta vart kan ni dra ihop rören tillfälligt med buntband och se om ljudet försvinner.
När ni hittat rätt ställe är det bara att sätta dit en klammer
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Iceman255 Iceman255 skrev:
Då det är rör i rör som ligger öppet i tak är det inget problem att dom ligger emot varandra. Värmeöverföringen är minimal.
Plroblemet är snarare att detr för långt mellan klammer någonstans. För att hitta vart kan ni dra ihop rören tillfälligt med buntband och se om ljudet försvinner.
När ni hittat rätt ställe är det bara att sätta dit en klammer
Bästa svaret hittills. Tack!!!
 
T tobbeee skrev:
Fast det är ju ingen som har svarat på frågan jag faktiskt ställde, om rören är korrekt dragna.. alla ska leka duktiga om annat
Om vi utgår från att de INTE är korrekt dragna, för att de sitter för tätt, så är det något man ser med blotta ögat utan vidare ingrepp. Det är något som du som köpare har kunnat se och således inte ett dolt fel som en sådan försäkring kommer att täcka.

Om det är för att rören sitter för löst i väggen/taket skulle man kunna tänka sig att det är ett dolt fel då du inte kunnat se orsaken till felet, men eftersom du kan höra ljudet vid en normal genomgång av funktionerna i bostaden så faller det argumentet då du får utökad undersökningsplikt för det felet.

Kan du kräva besiktningsmannen på kompensation för att de inte gjorde dig uppmärksam på detta? Det förutsätter att det 1) är ett fel och 2) att det är ett så allvarligt fel att de borde ha uppmärksammat dig, för att de då varit försumliga.

Du kan ju testa att rikta krav mot Anticimex för att se vad de säger. Men högst sannolikt kommer de säga nej pga 1 och 2 ovan.

Då återkommer du till ditt egentliga problem, ljudet av rör som slår. Eftersom du väl vill kunna använda det avstängda badrummet skulle jag be en rörläggare komma dit och göra en felsökning. Det ena utesluter kanske inte det andra.

Lycka till!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Misstänker att du har termostatblandare i duschrummet, byt backventiler där så försvinner slagljudet. Att rir ligger bredvid varandra tror jag inte skapar detta problem. Mvh Henrik
 
  • Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
T tobbeee skrev:
Vi har kraftiga slagljud i vårt hus nör disk/tvättmaskin går när man stänger blandare osv. Vi har lokaliserat ljuden till lilla badrummet. Nu har vi stängt av vattnet dit och då är det knäpptyst.

Vi hade en rörmokare hemma som sa att varm/kallvatten inte får ligga dikt an till varandra som de gör nu. Se bilderna.

Han menar att det är därifrån slagljuden kommer. Vilket förmodligen stämmer eftersom det blev tyst när vi stängde av vattnet dit.

Vad säger ni. Är detta korrekt draget?

Om inte så tänkte jag kontakta Anticimex och försöka få detta på deras försäkring. Det står att försäkringen täcker ” fel som Anticimex besiktningstekniker uppenbart borde ha upptäckt vid besiktningstillfället”
Rören ligger ju inte emot varandra, det är ju ett normalt rör-i-rör system.
Problem med slagljud brukar bero på att flödeshastigheten blir för hög och då kan slag/smällar uppstå när en kran stängs. Detta är inte bra eftersom slaget kommer av en snabb tryckhöjning i röret, vilket i extremfall kan ge bristningar och därmed läckage. Enklast åtgärdar man detta med en liten slagdämpare vid det tappställe där problemet uppstår. Den är som en liten hydropress som tar upp det snabba flödesstoppet i röret. Ett enkelt, snabbt och billigt sätt att åtgärda problemet, och det fungerar.
Men kolla först att den backventilen som finns i duschblandaren i det lilla badrummet fungerar som den ska, finns en möjlighet att orsaken finns där.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Rörmokare här.

Det kan vara något helt annat också, just saying.

Rördragningen är inte det snyggaste men har sett värre som fungerat bra också.

Pex rör sig hela tiden (värmeutvidgning i plast) och hade det knäppt när ni typ duschar varmt hade jag kanske köpt lösningarna som föreskrivs ovan enklare.

Min gissning (baserat på att problemet försvinner om ni stänger av vattnet till den gruppen), om det inte är något okulärt uppenbart, - är en utav blandarna i lilla badrummet, vad händer om ni bara stänger av ett utav rören till det rummet?
T.ex varmvattnet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
1. Det är inget fel
2. Du har inte lidit ekonomisk skada, vad ska du ersättas för?
Jag beundrar din envetenhet. TS är ju immun mot allt som inte styrker hans tro att det är ett försäkringsärende.

TS: det underlättar att få hjälp om man är trevlig, även mot de du inte håller med.

Din rörmokare hade kunnat fixa det kosmetiska på en halvtimme för typ en tusenlapp inklusive material. Men nej, du vill hellre tjafsa på ett forum istället för att slanta upp eller ringa ett samtal till försäkringsbolaget. De hade troligtvis sagt att de inte tänker berala något.

Sedan tror jag att du missförstått hur vattenhammare uppstår. Prova att reducera vattentrycket till tvättmaskinen och lär dina barn att stänga av kranarna långsamt. Kostar gratis.

Alternativt kan du borra ett litet hål i varmvattenröret, snett uppifrån. Då måste du nämligen ta dit rörmokaren igen för att reparera det och kan be denne att separera rören på samma gång. Be dessutom om en dämpare till tvättmaskinen på samma gång.
 
  • Gilla
MickeRavioli och 5 till
  • Laddar…
M maglub skrev:
Jag beundrar din envetenhet. TS är ju immun mot allt som inte styrker hans tro att det är ett försäkringsärende.

TS: det underlättar att få hjälp om man är trevlig, även mot de du inte håller med.

Din rörmokare hade kunnat fixa det kosmetiska på en halvtimme för typ en tusenlapp inklusive material. Men nej, du vill hellre tjafsa på ett forum istället för att slanta upp eller ringa ett samtal till försäkringsbolaget. De hade troligtvis sagt att de inte tänker berala något.

Sedan tror jag att du missförstått hur vattenhammare uppstår. Prova att reducera vattentrycket till tvättmaskinen och lär dina barn att stänga av kranarna långsamt. Kostar gratis.

Alternativt kan du borra ett litet hål i varmvattenröret, snett uppifrån. Då måste du nämligen ta dit rörmokaren igen för att reparera det och kan be denne att separera rören på samma gång. Be dessutom om en dämpare till tvättmaskinen på samma gång.
Men köra vän. Vi har provat att stänga koppla bort båda blandarna i dabrummet, en pt gången. Vi har kopplat bort toaletten.
Ljudet kvarstår.
Varför skulle en dämpare på tvättmaskinen hjälpa när det låter när toaletten fyllt upp och när alla blandare stängs.

Vi har provat att stänga blandarna långsamt, det låter mindre men det låter.

Hade du läst tråden hade du redan sett allt detta. Håll dig bort härifrån iställlet är du snäll
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T tobbeee skrev:
Vi har kraftiga slagljud i vårt hus nör disk/tvättmaskin går när man stänger blandare osv. Vi har lokaliserat ljuden till lilla badrummet. Nu har vi stängt av vattnet dit och då är det knäpptyst.

Vi hade en rörmokare hemma som sa att varm/kallvatten inte får ligga dikt an till varandra som de gör nu. Se bilderna.

Han menar att det är därifrån slagljuden kommer. Vilket förmodligen stämmer eftersom det blev tyst när vi stängde av vattnet dit.

Vad säger ni. Är detta korrekt draget?

Om inte så tänkte jag kontakta Anticimex och försöka få detta på deras försäkring. Det står att försäkringen täcker ” fel som Anticimex besiktningstekniker uppenbart borde ha upptäckt vid besiktningstillfället”
Går inte, Anticimex är skit.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Sammanfattningsvis:

1. KV och VV brukar man placera lite isär för att undvika värmeöverföring från VV till KV, detta handlar enbart om legionella i kv-ledning. I ditt fall tar det fem minuter att separera dessa rör några centimeter i nuvarande dragning. Inte värt att bråka om.

2. Slag. Detta handlar om tryckstötar och uppstår när DIN utrustning stänger vattenflödet för snabbt. Titta på billiga och dyra vattenkranar tex. En FMM blandare är mjukstängande och du slipper tryckstötar när du stänger kranen, hur snabbt du än gör det. All utrustning fungerar inte så. Diskmaskiner och tvättmaskiner är typiska bovar i detta sammanhang.

Dina rör-i-rör ser ut att vara klamrade ok. Kan du se att rören flyger runt när maskinerna stänger inloppet, sätt dit en klammer till (vanligt patentband går utmärkt). Ligger något rör an ett avloppsrör, lägg något mjukt mellan. Har du ändå problem finns det stötdämpare att montera men det är inte standard och det är inte fel att det inte är monterat.

Givet ovanstående - det åtgärder som kan utföras kostar några tior och du kan göra det själv på några minuter. Att försöka hitta någon annan ansvarig är bara slöseri med tid och pengar.
hej. För att eliminera tryckstötar från diskmaskinen bör du montera FMM2999 Tryckdämpare. Billig och enkel lösning som den händige klarar själv. Hans
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
T tobbeee skrev:
Hade du läst tråden hade du redan sett allt detta. Håll dig bort härifrån iställlet är du snäll
Det skadar inte att ha normalt hyfs även om du inte håller med om svaret. Trots du är otrevlig mot folk du tycker har "fel" svar så får du fler tips. Otroligt att någon vill hjälpa till när du ber folk dra åt...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 14 till
  • Laddar…
Kontakta Anticimex och berätta att du har fått en undermålig besiktning och att de måste betala för att åtgärda felet då! Sluta vara otrevlig mot alla som försöker hjälpa dig!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Kontakta Anticimex och berätta att du har fått en undermålig besiktning och att de måste betala för att åtgärda felet då! Sluta vara otrevlig mot alla som försöker hjälpa dig!
Buhuuu. Om folk slutar vara så lättkränkta skulle allt bli bättre.
Man är otrevlig för att jag säger åt folk att försöka svara på den frågan jag faktiskt ställer istället för att ta upp hundra andra saker 😂
 
J JohanLun skrev:
Det skadar inte att ha normalt hyfs även om du inte håller med om svaret. Trots du är otrevlig mot folk du tycker har "fel" svar så får du fler tips. Otroligt att någon vill hjälpa till när du ber folk dra åt...
Jag har möjligtvis varit otrevlig mot en enda person och det pga av jag avskyr besserwissrar som tror att de vet ngt som de inte har en aning om och som dessutom börjar prata om saker som jag inte ens har frågat om
 
T tobbeee skrev:
Jag har möjligtvis varit otrevlig mot en enda person och det pga av jag avskyr besserwissrar som tror att de vet ngt som de inte har en aning om och som dessutom börjar prata om saker som jag inte ens har frågat om
Trevlighet skadar ändå inte. Filtrera bort användaren om du inte vill läsa vad hen skriver...

Jag håller dock med om att jag har svårt se detta som ett dolt fel. Dessutom är det inte helt ovanligt med slag i rör när magnetventiler eller billiga blandare stänger...

Jag skulle prova att begränsa flödet i de tappställen som orsakar slag.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.