Myst83
Som hantverkare har jag under många år läst diverse trådar på detta forum och med tiden så har jag börjar se en liten röd tråd i många av inläggen här som gäller framförallt kanske gäller förstagångsköpare eller nån som anlitar folk för renovering för första gången.

Mina tankegångar går framförallt till att man hela tiden även vid minsta fel skall kompenseras ekonomiskt. Tex när ett vattenrör skramlar, ett doslock sitter snett, en skåpsdörr gnisslar, eller när nån kanske låtit en ytterdörr bytas ut som sen av olika anledningar behöver efterjusteras.
Då är det helt fruktansvärt för folk att detta har hänt och man skall kompenseras. Alltid med pengar då givetsvis.

Jag kan inte annat än förundras över hur fruktansvärt kränkt många människor verkar bli över rena skitsaker, att alltid skylla ifrån sig och känna sig utnyttjade och överkörda, har folk inget som helst förstående för verkligheten längre?
Kanske är jag som är ”gammaldags” men om jag tex låter en snickare installera säg ett kök. Då förstår jag att det efter några månader kan va så att en dörr hänger lite snett eller att nån låda gnisslar. Min första tanke är då att jag ringer hantverkaren och frågar om råd, och kan jag inte lösa det själv enkelt så ber jag personen i fråga komma förbi och hjälpa till.

Inte vråla och ligga sömnlös över att jag har blivit lurad och att jag skall ha ekonomisk ersättning.

Tro mig jag träffar många sådan här människor i mitt yrkesliv också, jag läser inte bara deras inlägg här på Byggahus.

Nyfiken på hur folk resonera
 
  • Gilla
  • Älska
Belastar och 5 till
  • Laddar…
Kränkthetskulturen int4oducerades på 90-talet som ett sätt att kunna motivera ersättningar av amerikansk modell för att diverse jurister skulle bli rika. Dessutom var det ett sätt att få de allmänt odugliga att känna sig värda något så man fick tyst på dem. Tyvärr leder denna kränkthetskultur till mindre drivkraft och initiativ men som sagt, några blir rika.
 
  • Gilla
  • Älska
roger2011 och 5 till
  • Laddar…
Jag håller helt med och tror det är så här.

Bristande uppfostran. Man har inte fått lära sig hur livet fungerar.
Sociala medier. Allting ser perfekt ut och är det inte det så skall någon betala för det.
Självinsikt. Man sätter sig inte in i saker själv (duckar för verkligheten) t ex vid husköp.

En hel del har en förvriden uppfattning om verkligheten.

När VVS arna drog om alla rören i pannrummet så sprutade det fint ( när dom släppte på vattnet) första gången för att någon koppling inte var tillräckligt spänd. Slarv, kanske men hade jag inte råkat vara hemma hade jag inte märkt det. Ingen skada skedd. Vidare en koppling till pannan som droppade litegrann i timmen. Tog två återbesök innan dom hittade att något var skadat inuti kopplingen. Därefter verkar allt fungera som det skall. (Ta i trä)

Elektrikern fick något fel som jag inte vet vad det var. Råkade också vara hemma där. Men upptäcktes när anläggningen provkördes för uppstart. Därefter har det fungerat som det skall.

Det här med förståelse för att saker faktiskt kan hända oavsett minskar och har minskat över tid.
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Myst83
bra exempel där, tro mig som rörläggare är man redigt nervös när tex för första gången skall släppa på vatten i ett helt nytt hus.
Även om man provtrycka och gjort allting enligt konstens alla regler, och man VET med sig att allt är bra så är det ändå med lite puls man gör detta.

Ditt exempel med rörläggare som hade en koppling som läcker är också så vardagen ser ut. Ibland så måste man tajta till en koppling lite extra. Just det koppar röret kanske va lite hårdare eller lite mer ovalt än något av dom andra man dragit den dagen och behövde något halvvarv till. Om då kunden är hemma och ser detta så kan man många gånger bli ifrågasatt direkt om man minsann inte kan sitt jobb 🤣 typ som att servitören skulle spilla kaffe och sen bli sur för att kaffet är dåligt gjort. Kass jämförelse men ändå
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Myst83 Myst83 skrev:
Som hantverkare har jag under många år läst diverse trådar på detta forum och med tiden så har jag börjar se en liten röd tråd i många av inläggen här som gäller framförallt kanske gäller förstagångsköpare eller nån som anlitar folk för renovering för första gången.

Mina tankegångar går framförallt till att man hela tiden även vid minsta fel skall kompenseras ekonomiskt. Tex när ett vattenrör skramlar, ett doslock sitter snett, en skåpsdörr gnisslar, eller när nån kanske låtit en ytterdörr bytas ut som sen av olika anledningar behöver efterjusteras.
Då är det helt fruktansvärt för folk att detta har hänt och man skall kompenseras. Alltid med pengar då givetsvis.

Jag kan inte annat än förundras över hur fruktansvärt kränkt många människor verkar bli över rena skitsaker, att alltid skylla ifrån sig och känna sig utnyttjade och överkörda, har folk inget som helst förstående för verkligheten längre?
Kanske är jag som är ”gammaldags” men om jag tex låter en snickare installera säg ett kök. Då förstår jag att det efter några månader kan va så att en dörr hänger lite snett eller att nån låda gnisslar. Min första tanke är då att jag ringer hantverkaren och frågar om råd, och kan jag inte lösa det själv enkelt så ber jag personen i fråga komma förbi och hjälpa till.

Inte vråla och ligga sömnlös över att jag har blivit lurad och att jag skall ha ekonomisk ersättning.

Tro mig jag träffar många sådan här människor i mitt yrkesliv också, jag läser inte bara deras inlägg här på Byggahus.

Nyfiken på hur folk resonera
Hahaha det där känner jag igen. Kunden klagar på nån grej och säger ’Det där kan vi inte leva med!! Men om ni drar av 2000kr på priset såå’ Ok så från att inte kunna leva med det till att helt plötsligt kunna leva med det enbart för att de fått en liten ekonomisk ersättning. 🤦🏼‍♂️
 
  • Gilla
Belastar och 1 till
  • Laddar…
Myst83 Myst83 skrev:
bra exempel där, tro mig som rörläggare är man redigt nervös när tex för första gången skall släppa på vatten i ett helt nytt hus.
Även om man provtrycka och gjort allting enligt konstens alla regler, och man VET med sig att allt är bra så är det ändå med lite puls man gör detta.

Ditt exempel med rörläggare som hade en koppling som läcker är också så vardagen ser ut. Ibland så måste man tajta till en koppling lite extra. Just det koppar röret kanske va lite hårdare eller lite mer ovalt än något av dom andra man dragit den dagen och behövde något halvvarv till. Om då kunden är hemma och ser detta så kan man många gånger bli ifrågasatt direkt om man minsann inte kan sitt jobb 🤣 typ som att servitören skulle spilla kaffe och sen bli sur för att kaffet är dåligt gjort. Kass jämförelse men ändå
Nja men jag förstår.

Tanken var att dom skulle sätta premiärers radiatorerna men jag kände att jag kunde göra det själv. Ville lägga tiden på att få dem helt raka osv. Det visade sig att dom läckte vid tre anslutningar (1-rör system upp från golv) då vi skiftat runt några av dem. Det tog tre fyllningar innan jag fått det rätt. Jag tror iofs att det också hade hänt om dom hade gjort det åt mig men man får verkligen en förståelse för en hel del saker som kan verka självklara men det handlar om väldigt små mariginaler. Speciellt i gamla hus.

Jag höll på att ge upp då det är gjutjärn som man liksom inte bockar rätt. Men det gick till slut. Samma utmaningar gäller ju för ett proffs. Dock kan man kanske lösa det snabbare pga erfarenhet. (Den jag byggde på lite nu)
 
  • Gilla
Myst83
  • Laddar…
Jag som hantverkare förvånas över hur folk silar mygg och sväljer inte bara kameler utan hela godståg.

Små skitsaker skall det göras ett vedervärdigt oljud om med krav på ersättningar hit och dit samtidigt som samma människor lägger sig platta som dörrmattor när det är något riktigt allvarligt byggfusk eller bedrägeri eller ocker eller maktmissbruk på gång.
Jag förvånas ofta vilka vansinniga orättvisor som folk här på forumet tycker att man skall lägga sig platt för...... men glappar det litet i en fönstersmyg då blir det minsann krig.
 
  • Gilla
Myst83 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.