D Dr Benz skrev:
Hmm ok. Tänker att en bred platta borde underlätta. Har testat med enliknande abranet då jag läste på en del. Dock tycker jag nätet hugger för mkt och blir tungt iaf på kopian. Men tänker att det borde vara liknande då själva slitytan blir mindre. Ja spacklingen är avgörande såklart men det är brett OCH det var mkt svårt att se släpningarma trotts bygglampa med 8000 lumen.

Jag förväntar mig bättre resultat för varje gång. Men d t är något av det mest tråkiga i en renovering.
Kopior kan jag inte uttala mig om. Men orginalet finns i alla fall i många olika grader, motsvarande grovlek på vanliga slippapper. Man ska välja ett rätt fint slipnät och byta så fort det blir slitet. Var noga när du sätter dit det så det sitter bra i kanterna och inte släpper och viker sig.

Jag tycker att slipning är fruktansvärt tråkigt, så därför ska man vara snål på spacklet. Finns ingen anledning att bygga på en stor kaka som sen bara hamnar som slipdamm på golvet eller i dammsugaren. Så lite slipdamm som möjligt är bäst både för ansträngningen och plånboken.
Har man dessutom rätt gott om tid på sig så är det bra att sätta igång med första lagret spackel så tidigt som möjligt. Spackel krymper ofta när det torkar, så ju längre tid en renovering tar desto bättre ;)
Går det väldigt kort tid mellan första spackling och målning så riskerar man att det inte har hunnit krympa färdigt och man får insjunkningar i det färdiga resultatet
 
R
S Stuff skrev:
Det har du rätt i.
Jag är mer inne på att övning med spackelspaden. Har man bra teknik med den så behöver man nästan inte slipa alls. Bara en lätt handslipning. Då är det rätt onödigt att köpa sig en giraff
Ja kan man spackla så exakt som yrkesmålarna gör så är det att föredra, tror däremot att det behövs ett antal timmar innan man är där!
Giraffen har den största fördelen med att bli av med dammet då den är kopplad till en dammsugare, sedan går det snabbare och effektivare med giraffen.
 
R Rejäl skrev:
Ja kan man spackla så exakt som yrkesmålarna gör så är det att föredra, tror däremot att det behövs ett antal timmar innan man är där!
Giraffen har den största fördelen med att bli av med dammet då den är kopplad till en dammsugare, sedan går det snabbare och effektivare med giraffen.
För mig går det lika snabbt med handslip och den varianten jag har kopplas också till dammsugare, så den har samma fördel där
https://www.k-rauta.se/produkt/startkit-mirka-abranet-70x198mm/6416868573640
 
R
S Stuff skrev:
För mig går det lika snabbt med handslip och den varianten jag har kopplas också till dammsugare, så den har samma fördel där
[länk]
Ja den hade jag inte sett innan👍
 
R Rejäl skrev:
Nej ojämnheter lyser igenom målar väven och behöver åtgärdas innan, målar väv är bra men döljer inte underlagets ojämnheter…
Hej Mazen,

Jag har köpt hus och tänker renovera. på inner tak ligger det gammalt skiva tror obs eller något likadant.
1. Så jag undrar vilken gipsskiva kan jag använd?
2. köksgolv är lite ojämn så jag tänker lägga också giåsskiva sen laminatgolv vilken tjocklack på gips?
3. på väggar finns det gammalt tappet och den är sliten vad rekommenderar du?

kommer vara tacksam om du svarar
 
G gasse-s skrev:
Hej Mazen,

Jag har köpt hus och tänker renovera. på inner tak ligger det gammalt skiva tror obs eller något likadant.
1. Så jag undrar vilken gipsskiva kan jag använd?
2. köksgolv är lite ojämn så jag tänker lägga också giåsskiva sen laminatgolv vilken tjocklack på gips?
3. på väggar finns det gammalt tappet och den är sliten vad rekommenderar du?

kommer vara tacksam om du svarar
1/ Köp "vägg gips" om den täcker i längd/bredd annars finns gipsskiva med 4:a fasade kanter/diken.
2/ Hur ojämnt är golvet?
Ett alt är sk rot-golv, spontad masonit.
3/ Be en kunnig breddpackla.

Mvh Mazen
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.