Hej,
vi har självdrag i enplanshus från -69. Funkar ok, med spaltventiler och förstärkt utsug i duschrum/kök. Ibland får vi dock klassikern att luften går omvänt. Finns det något sätt att lösa detta utan att installera fläkt på tak? Jag funderar lite på våra frånluftsdon, som är gamla tallriksventiler. Har förstått att detta inte är det bästa, och tittar man på "frånluftsdon" på nätet så ser de ju annorlunda ut... har det någon betydelse vilken variant man har? Skulle "systemet" förbättras genom att montera nya frånluftsdon?

/Magnus
 
Jag svarar nej, kort och gott. De nya donen är i ditt fall ingen lösning. Hur man löser det vet jag inte dock...
 
Kanske kan termostatstyrda don vara en relativt billig lösning. www.liljengrens.se i Göteborg har jag haft intressanta diskussioner med. Lyssna med dom. De kanske har en lösning.
 
Hej, tack för era svar.
Kan man säga något generellt om vilken ände det är bäst att börja i? Mer tilluft eller bättre kontroll över frånluften? Det finns radon i området och flera grannar har fått sämre resultat där när de installerat takfläktar, det suger för mycket..., därav skepsis. Vi ligger på gränsen.

/Magnus
 
Det där med att ta bort radon på rätt sätt finns det miljoner åsikter om, men jag är på den sida som säger att man ska sätta in ventilation och skapa ett övertryck i det aktuella huset..
 
Övertryck? Menar du att man skulle blåsa in luft i stället för ut med fläkten(arna)?


patrikka skrev:
Det där med att ta bort radon på rätt sätt finns det miljoner åsikter om, men jag är på den sida som säger att man ska sätta in ventilation och skapa ett övertryck i det aktuella huset..
 
Alltså, med övertryck får du in mer frisk luft än du suger ut gammal. radonen sitter ju i huset, inte i luften utanför huset. men det är bara min tanke om problemet, finns som sagt mycket åsikter i detta ämne.
 
Ur Radonsynpunkt kan det nog ge positiv effekt, men jag misstänker att det kan leda till fuktproblematik i stället...


patrikka skrev:
Alltså, med övertryck får du in mer frisk luft än du suger ut gammal. radonen sitter ju i huset, inte i luften utanför huset. men det är bara min tanke om problemet, finns som sagt mycket åsikter i detta ämne.
 
Vad det gäller Radon finns det väl, som jag ser det, 2 lösningar beroende på var Radonet kommer ifrån.

1. Om Radonet kommer från marken/berget så ska man vara försiktig med att förstärka frånluftsventilation då detta kan få effekten att fungera som "skorsten" för markbundet Radon och ÖKA Radonhalten i huset.
Då brukar(?) man väl bygga någon form av Radonbrunn som ventileras separat ?

2. Om Radonet kommer från byggmaterialet så brukar det hjälpa med förstärkt ventilation.

Men det är bara vad jag läst om och vad jag tror.......
 
Förstår inte varför folk enisas med att påstå att man ska bygga radonBrunnar, det är radonSug som i så fall gäller för äldre småhus.
 
Humulus skrev:
Förstår inte varför folk enisas med att påstå att man ska bygga radonBrunnar, det är radonSug som i så fall gäller för småhus.
Det jag har lärt mig om radon i grunden/marken är :

Bygg en radonbrunn som sedan ventileras separat = man suger ut radon från brunnen..

bygger ventilationskanaler i/under platta som kopplas till separat ventilation = man suger radon från kanalerna.

Det är vad jag lärt mig på den kurs jag precis avslutat, om du tycker att det är fel så är du fri att tycka det men att säga att det är fel................Ja då går du mot både våra lärare och viss litteratur.
Men, som sagt, du är fri att tro vad du vill !
 
ENplanshus KAN troligen inte uppfylla naturlagarna för luftvandring! Det är konstigt att byggnadsnämder har godkänt detta!!
Se om du kan få tag på SBN:75 på bibban KAP:36 hittar du självdragsventilation.

HEJ ventilation Knut v Hage
 
Nejdå, radonbrunnar fungerar och i områden med lämplig markbeskaffenhet och hög risk för markradon så gör man ibland installationer av radnbrunn. Men då används detta till ett flertal fastigheter (och till 90% i samband med nybygge).
För ett (som det rör sig om i det här fallet) enstaka, redan uppfört utan radonsäkring etc., småhus så är det radonsug som gäller om inte huset står på en grusås.
Detta av olika skäl, bla. att en radonbrunn är en "stor" installation som påverkar marförhållanden ofta för mer än en fastighet och tarvar bygglov. Kostnaden är också högre både för installation och drift (men för flera samverkande fastigheter ger det lägre kostnader då man slår ut det på dessa).

Alltså något förenklat: Begagnad villa = radonSug (en liten radonbrunn KAN vara aktuell om huset ligger på en grusås eller liknande och grundläggningen är lämplig), flera villor + rätt markförhållanden = radonBrunn, hoppas vi kan enas runt detta...?


nizze_putt skrev:
Det jag har lärt mig om radon i grunden/marken är :

Bygg en radonbrunn som sedan ventileras separat = man suger ut radon från brunnen..

bygger ventilationskanaler i/under platta som kopplas till separat ventilation = man suger radon från kanalerna.

Det är vad jag lärt mig på den kurs jag precis avslutat, om du tycker att det är fel så är du fri att tycka det men att säga att det är fel................Ja då går du mot både våra lärare och viss litteratur.
Men, som sagt, du är fri att tro vad du vill !
 
Humulus skrev:
Nejdå, radonbrunnar fungerar och i områden med lämplig markbeskaffenhet och hög risk för markradon så gör man ibland installationer av radnbrunn. Men då används detta till ett flertal fastigheter (och till 90% i samband med nybygge).
För ett (som det rör sig om i det här fallet) enstaka, redan uppfört utan radonsäkring etc., småhus så är det radonsug som gäller om inte huset står på en grusås.
Detta av olika skäl, bla. att en radonbrunn är en "stor" installation som påverkar marförhållanden ofta för mer än en fastighet och tarvar bygglov. Kostnaden är också högre både för installation och drift (men för flera samverkande fastigheter ger det lägre kostnader då man slår ut det på dessa).

Alltså något förenklat: Begagnad villa = radonSug (en liten radonbrunn KAN vara aktuell om huset ligger på en grusås eller liknande och grundläggningen är lämplig), flera villor + rätt markförhållanden = radonBrunn, hoppas vi kan enas runt detta...?
Hade aldrig hört talas om radonsug förrut. Har i helgen sökt lite och funnit svar !
Jag får be Humulus om ursäkt !
Det som jag pratade om ventilationskanaler i/under platta är nog det som Humulus så rätt påpekar är en radonsug.
Vi menade nog samma sak men jag hade inte hört benämningen förr...
Jag ber om ursäkt !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.