ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Om Du ska bo i den så är värmen det största problemet. Stora glasytor läcker VÄLDIGT mycket energi. Titta bara på en modern husvagn för vinterbruk, inte mycket glas där...
Fundera istället på om Du kan plåta in ytorna och installera husvagnsfönster där det behövs.
Joe men det tänkte jag med till på, mest för att det vore estetiskt snyggare med rektangulära fönster.
Säg då att jag halverar ytan för de är rätt så stora.
 
N Niq skrev:
Du måste använda härdat eller laminerat glas i en buss. Jag skulle rekommendera härdat då det är mycket enklare att montera för jag antar att glasen sitter i gummilist även fast jag inte lyckas se ordentligt på bilden. Där är väl isolerglas? Kommer inte ihåg när det blev standard på bussar sålda i Sverige. Yttre glaset brukar vara tonat för att isolera bättre. Vad är det för kaross?
Van Hool eller som vi säger i Sverige Volvo B58.

Är härdat enkelt att skära ut för rätt storlek? Ah det är någon enkel list runt om.

Hur tjockt bör det minst vara?
 
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Vikten behöver Di inte oroa Dig över. 8 ton på framaxeln och 10 tom bak bög ge Dig minst 8 ton lastförmåga. Står det mindre i regbeviset kan Du typa upp vikten.
3,5 t lastförmåga säger registret.

Jag tänkte tänkte förut att byter jag ut alla fönster mot nya i plast(typ lexan eller pvc) och sätter dubbelt så får jag ned vikten radikalt men även lyckas isolera väl. Eller är detta helt fel?
 
T tomcat85 skrev:
Van Hool eller som vi säger i Sverige Volvo B58.

Är härdat enkelt att skära ut för rätt storlek? Ah det är någon enkel list runt om.

Hur tjockt bör det minst vara?
Det är då säkert ett volvo chassi med en Van Hool kaross.
Härdat går inte att skära alls utan glaset skärs till först sedan härdar man det.
Om jag ser rätt på bilden så är det runda hörn på glasen då är dom oftast monterade i gummilist. Den är byggd 1974 tror inte någon då ännu hade limmade sidoglas åtminstone så var det väldigt ovanligt.
Glasen är monterade i en gummilist som sitter i öppningen i karrossen. Om det är enkla glas nu så blir du tvungen att byta listerna också om du vill ha isolerglas. Om där är isolerglas så gör du bara lika stora med samma tjocklek som nu så passar dom i listerna som finns. Fast om det är orginallister så kanske dom torkat så mycket att dom måste bytas ändå.
Om där är enkelglas så skulle jag säga minst 5mm härdat glas. Är där nu 4 mm glas så går det bra att gå upp en mm i tjocklek i samma lister.
Du kan använda polykarbonat. Jag tror inte akrylglas är godkänt men jag är inte säker.
Dom blir dock repiga väldigt fort och polykarbonat är nog ingen större skillnad prismässigt mot härdat glas.
 
N Niq skrev:
Om det är enkla glas nu så blir du tvungen att byta listerna också om du vill ha isolerglas. Om där är isolerglas så gör du bara lika stora med samma tjocklek som nu så passar dom i listerna som finns. Fast om det är orginallister så kanske dom torkat så mycket att dom måste bytas ändå.
Tack, det är ett bra tips. Det ena fungerar nog inte utan det andra om jag vill ha riktigt isolerat och det vill jag ju.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.