Hej, håller på att byta uttag i lägenheten och på ett ställe är de paralellkopplat så att två uttag går från ett och samma. Frågan är om jag kan göra likadant med mina nya uttag? Nya uttagen är från schneider och har två hål för att man ska kunna paralellkoppla dem. Kan jag stoppa in två sladdar i samma hål eller blir de fel? Se bild för exempel
 
  • En elektrisk kontakt med kopplade kablar och en hand som håller den; installationsprocess eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag öppnat på vägg, exponerade anslutningar, blåa trådar, grön plast, omonterat, elektriskt arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan tycka två trådar är ok på varsin sida men inte fler och inte som på din bild.
 
Det där är fel, en tråd per hål ska det vara.
Du får skarva i en toppklämma istället.
 
  • Gilla
frause
  • Laddar…
Svar nej det behövs inte något med wago eller annan skarvning. dom är godkända för att koppla en en tråd i varje hål, för vidarematning.
 
A
Läs tillverkarens instruktioner. För tex Exxact primo med skruvanslutning står det:

Anslutningskapacitet:
1 x 1.5...2 x 2.5 mm² för fast kabel (kablar)
1 x 1.5...2 x 2.5 mm² för fåtrådig (FK) kabel (kablar)
 
Så då är det hål för olika 1,5 eller 2,5 mm2 🙄 har aldrig brytt mig, dom hamnar under samma bleck och ska då samma, antingen 1,5 eller 2,5 mm2. X är överkopplingspunkter
 
J jonaserik skrev:
Svar nej det behövs inte något med wago eller annan skarvning. dom är godkända för att koppla en en tråd i varje hål, för vidarematning.
Se trådstarten, tre trådar handlar det om så toppklämma måste användas.
 
OK missade 3 trådar 😈och då har du rätt 🙂
 
A avh67f skrev:
Läs tillverkarens instruktioner. För tex Exxact primo med skruvanslutning står det:

Anslutningskapacitet:
1 x 1.5...2 x 2.5 mm² för fast kabel (kablar)
1 x 1.5...2 x 2.5 mm² för fåtrådig (FK) kabel (kablar)
Så bara en i samma hål om den är 1,5? Men två om det är en grövre 2,5?
 
Störstmjölken Störstmjölken skrev:
Så bara en i samma hål om den är 1,5? Men två om det är en grövre 2,5?
Nej. Det finns två hål. Så du kan stoppa i en till två kablar men bara en kabel i varje hål. Du kan använda 1.5mm2 eller 2.5mm2

Du kan använda enkelledare eller fåtrådig ledare FK.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Nej. Det finns två hål. Så du kan stoppa i en till två kablar men bara en kabel i varje hål. Du kan använda 1.5mm2 eller 2.5mm2

Du kan använda enkelledare eller fåtrådig ledare FK.
Okej, det var också min uppfattning, bara märkligt att skriva 1 x 1,5 och 2 x 2,5
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.