Hej,

Jag håller på med att lägga golv i vårt isolerade uterum. Ovanför isolering/golvreglarna har jag lagt 22 mm golvspånskiva.
Ovanpå detta bärande golv ska jag lägga LK systems EPS 16-skivor för vattenburen värme (EPS 16 spårskiva - celplast).

Min tanke var att lägga vinylgolv ovanpå dessa EPS16-spårskivor, men idag pratade jag med LK systems kundtjänst som sa att golvet som jag lägger ovanpå bör vara "minst 9 mm tjockt" för att vara styvt nog för att inte ev. punktlaster ska pressa värmerören (PEX).

När jag surfat runt på olika vinylgolv är det tjockaste max 6 mm tjockt, alltså troligen inte styvt nog.

Har någon råd hur jag bör göra?
Lägga något extra undergolv för att styva upp det? Isåfall tips på sådant?

Tack på förhand.

/Martin
 
E eztoril skrev:
Hej,

Jag håller på med att lägga golv i vårt isolerade uterum. Ovanför isolering/golvreglarna har jag lagt 22 mm golvspånskiva.
Ovanpå detta bärande golv ska jag lägga LK systems EPS 16-skivor för vattenburen värme (EPS 16 spårskiva - celplast).

Min tanke var att lägga vinylgolv ovanpå dessa EPS16-spårskivor, men idag pratade jag med LK systems kundtjänst som sa att golvet som jag lägger ovanpå bör vara "minst 9 mm tjockt" för att vara styvt nog för att inte ev. punktlaster ska pressa värmerören (PEX).

När jag surfat runt på olika vinylgolv är det tjockaste max 6 mm tjockt, alltså troligen inte styvt nog.

Har någon råd hur jag bör göra?
Lägga något extra undergolv för att styva upp det? Isåfall tips på sådant?

Tack på förhand.

/Martin
Vad har ni för typ av golv i intilliggande rum? Ett säkert kort är att lägga liknande
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad har ni för typ av golv i intilliggande rum? Ett säkert kort är att lägga liknande
Köket är rummet från vilket man kommer ut till uterummet. Köket har vinylgolv ovanpå ett lager flytspackel, som är naturligtvis är ett undergolv styvt nog.
 
Är det någon som har ideer/tips?

/Martin
 
Hej,

Som svar på min egna fråga, för att tipsa andra: Jag har nu lärt mig att vinylskivor inte är att rekommendera för uterum - sådana riskerar att böja sig/resa sig när det blir för varmt (vilket sommarväder i uterum tenderar att leda till).

Golv för uterum är tydligen ngt av det svåraste att hitta. Det som alltid funkar är klinkersgolv. Men förutom det ger tydligen inga golvtilverkare några garantier för läggning i uterum - det finns alltså inget "perfekt" golv för uterum. Dock nämnde samma golvbutik att BerryAllocs högtrycksgolv (laminat) har köpts av många kunder som återkommit och sagt att det funkar perfekt i deras uterum, även i hög värme:

BerryAlloc Original

Därför tänker vi välja detta golv för vårt uterum.

Golvet är dessutom styvt/starkt, 11 mm tjockt, vilket är styvt nog för LK systems rekommendationer. Det enda som är viktigt är att lägga det så att ingen skarv hamnar vid värmerörens spår. Alltså att varje golvbräda alttid har fullt stöd på båda sidor.

/Martin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.