Hej!

Flyttade in i mitt hus för cirka 18 månader, byggt 72 med sk. självdrag. Jag upplever dock att ventilationen är ganska dålig och skulle vilja göra lite små insatser för att förbättra. Har fått tipset att byta ut den äldre PAX-fläkten i badrummet på övervåningen till en nyare modell som kan vara igång konstant. Den äldre modellen som är igång nu startar när jag tänder lampan och är igång cirka 5-10 minuter efter man släckt, oavsett hur fuktigt det är i badrummet.

Min fråga är egentligen, vilken modell ska jag byta till och fixar jag det själv med grundläggande kunskap?

Bilder är på min äldre fläkt.
 
  • En brandvarnare monterad på vit takyta bredvid en rund lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit väggmonterad badrumsfläkt. Rund, modern design. Märke PAX. Reset-knapp synlig. Skugga på texturerad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Jag använder alltid Fresh intellivent och är super nöjd.
 
Eftersom den startar vid tändning och stannar efter ett tag, så finns det nog fas/noll fram och en s.k tändtråd som är paralell med lyset. Kolla in så det inte ska vara en separat starttråd till den nya. Syns klart på inkopplingsschemat hur det ska vara. I PAXEN är det säkert en plint med märkning L och N, samt ett T.
 
C
H hansjohan skrev:
Den äldre modellen som är igång nu startar när jag tänder lampan och är igång cirka 5-10 minuter efter man släckt, oavsett hur fuktigt det är i badrummet.
Ser ut som samma modell jag har (230?) och den har mycket riktigt inte något grundflödesläge där den går kontinuerligt med reducerad fart. Dock är den fuktstyrd, så den skall gå igång av sig själv vid inställd (med den lilla ratten) fuktnivå om den är korrekt inkopplad. Är också rätt säker på att det inte går att ställa in någon eftergångstid på den modellen, vilket också antyder att fuktstyrningen faktiskt fungerar (dvs. den är kopplad för att gå vid inställd fuktnivå eller när lyset är tänt).

Dock inte säkert att det är en jättebra idé att bara slänga in en frånluftsfläkt som går kontinuerligt. Risken är att du får omvänt flöde i självdragets frånluftskanaler. Hur ser det ut med tilluften?
 
Tack för svaren. Jag kikade på fläkten och det är en PAX 231.

Det jag hittar på pax.se är att Pax Passad 31 ersätter Pax 231. Den är monterad i taket i badrummet till ett eget "rör" som går direkt till en egen skorsten så att säga. Jag vill ju såklart inte få ett omvänt flöde, försökte skissa upp lite hur övervåningen ser ut, inte helt skalenligt och skissat på ett par minuter, men förhoppningsvis förklarar det tillräckligt.

På nedervåningen så finns enbart ett par luftventiler på ett par fönster och en dörr.
 
  • Hand håller en PAX fläktanslutning av märket Electro, vit och dammig, tekniska specifikationer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enkel husplan med två sovrum, ett badrum, lounge och detaljer som fönster, dörrar och trapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir till att montera ett kallrasskydd ovsett vilken typ av fläkt du väljer.
 
J jonaserik skrev:
Blir till att montera ett kallrasskydd ovsett vilken typ av fläkt du väljer.
Ska man ha konstantflöde, vilket normalt rekommendera så nej, inget kallrasskydd.
 
Konstantflöde gör att kallrasskyddet öppnar sig . klart ställs fläkten i på för låg fart så kanske det inte öppnar sig. Och fläkten kommer att gå i tomme som det heter. Allt ska ställas in så det öppnar
 
Ja, och därför behövs inget kallrasskydd var min poäng.
 
  • Gilla
Kirre2021 och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.